Hej,

Jeg har et gulv i et 1800-tals hus, der både er skævt og koldt, og jeg overvejer at renovere det. Hvordan gør man det bedst omkring og på stenene, som huset hviler på?

Som I kan se på billedet, ligger træplankerne nogle steder direkte på stenen, og man kan ikke hæve gulvet mere end et par centimeter.

Mellem stenene kan man jo grave ud, men stenene ligger, hvor de ligger. Jeg vil være taknemmelig for tips til, hvordan jeg kommer videre. Gulvet i et gammelt hus med ujævne træplanker lagt direkte på store sten, viser behov for planering og isolering. Gammelt træbjælkelag i et hus fra 1800-tallet med ujævnt gulv, synliga stenfundamenter og en spand i baggrunden.

Kan man lægge nogle centimeter flamingo og derefter lægge gulvpladerne direkte ovenpå?

Først og fremmest bør du lægge en TÆT trossbund for at undgå problemer med rotter og lignende. Bliver isoleringen alt for tynd, bør du overveje at hæve gulvene noget, hvis du kan, for at opnå en acceptabel tykkelse på bjælkelaget/isoleringen.

At hæve gulvet så meget, at bjælkelaget ender over stenene, er desværre ikke muligt, så hvordan skal man kunne gøre det tæt rundt om uregelmæssige sten? Kan man fylde mellemrummet mellem reglarne og stenene med noget, der tætner/isolerer?

din idé med frigolit synes jeg spontant ikke lyder så dumt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.