Vores nuværende uisolerede garage er bygget sammen med vores hus efter huset var færdiggjort. Dvs. en af indervæggene i garagen har stadig husets yderpanel.
Nu skal jeg sætte op loft og isolere garagen, og mit spørgsmål er: Hvordan skal jeg tilslutte loftisoleringen og plastfilmen mod husvæggen?

Formålet med plasten er jo, at fugtig varm luft ikke skal komme ind i isoleringen. Min tanke er så, at hvor garagetaget når husvæggen, folde plasten OPAD, således at eventuel varm luft fra garagen i så fald siver mellem husvæggen og plasten og derefter op på loftet.
Garagen vil altid være koldere end huset, så jeg tror ikke, det er godt at plastre mod husfacaden også.

Ret mig gerne! Tips og råd modtages gerne!

Loftet i garagen havde jeg tænkt at sænke til 2.50 med metalstolper som bærende cc 30.

Mikael_L
lars11 sagde:
<klipp> att där garagetaket når husväggen vika plasten UPPAD og så at evt. varm luft fra garaget i så fald siver mellem husvæggen og plasten og derefter op på loftet.
Nope, dette er det man -altid- skal undgå, tilføre fugtig og, endnu værre, varm fugtig luft til loftet. Det plejer ufejlbarligt at føre til skimmelangreb.

Det var iaf det første jeg tænkte på, nu når jeg læste dette spørgsmål. Jeg er nødt til at tage afsted nu, så jeg har ikke tid til at tænke mere over problemstillingen. Så tror jeg mange andre er mere hjemme i dette problem. ;)

Er helt enig med Mikael. Men Lars, jeg ville helt have undgået diffusionsplast i garagen, du har jo en meget lille fugttilsætning derude, og desuden vil du måske ikke holde det helt opvarmet hele tiden?

nej, jeg vil holde det nogle plus og kunne varme det lidt op, hvis man skal lave nogle projekter derude. I dag bliver det minusgrader om vinteren og maling fryser, man kan ikke arbejde der osv...
Drop plasten altså? Nogle minus med det?

Nej, i princippet ikke. Du skal helt sikkert springe plasten over, præcis som man altid gør i garager og sommerhuse med mest for det meste kun grundvarme om vinteren.

Ok, jeg springer plasten over. Gør man altid det i garage? Vidste ikke det.

Ja, i de tilfælde garagen ikke har en usædvanlig fugttilførsel, som for eksempel bruser eller lignende, og det ikke er opvarmet hele vinteren.

ja, det vil være opvarmet, men ikke som huset, hvor det altid er ca. 23 grader. Garagen vil måske være mellem 5-20 grader.
Hvis det generelt holdes koldere, burde det vel være ok?

Ja, jeg synes som sagt, at du skal springe den over. Man plejer at springe over, hvis rummet ikke er opvarmet til mindst 13 grader altid. Desuden ville det jo være yderst svært at få en fungerende differensspærring til at fungere i dit tilfælde.

Men du kan jo vente et par dage og se, om nogen anden her mener noget andet.

Ok. Jeg kunne jo sætte en spærring mod husets væg, men så ville den væg jo blive spærret fra begge sider, og jeg ved ikke, hvordan det ville påvirke?

Det skal du bestemt ikke gøre, da er der en stor risiko for, at der akkumuleres fugt i væggen. Det er jo det, jeg mener gør det lidt problematisk, hvis du alligevel vil have en diffspärr.

Men stadig kan jeg ikke se en eneste grund i verden til, at du skulle sætte plastik i garagen.

Godt. Det letter jo også, så smækker jeg bare gips op på alle væggene og loftet, ingen plast.
Kan jeg lægge løsuld direkte på loftgipsen ovenfra bagefter?

God hjælp forresten!!

Jep, det kan du gøre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.