Hej! Første tråd, men jeg tror, jeg har hængt her før?
Det drejer sig om en port i en indre byhus i Stockholm. Den passive dør har skudrigler oppe og nede. Den nedre riglen, der skal låse mod et hul i gulvet i, hvad jeg tror, er granit? En stor gulvsten, der går en smule udendørs og en smule indendørs. Hullet til riglen er forstørret af måske hundrede års slag mod porten. Spørgsmålet er, hvordan man gør hullet mindre på en smart og holdbar måde? Jeg har overvejet at fixe et rørstykke. Bore hullet op i dimension og på dybden, og så slå rørstykket i og fylde mellem rør og sten med noget. Alternativt tage en fladjern og bore hul til riglen og skrue fast i gulvet under dørbladet. Forudsat at der er plads mellem gulv og dørblad. Idéer og forslag modtages med tak. Lasse
Det drejer sig om en port i en indre byhus i Stockholm. Den passive dør har skudrigler oppe og nede. Den nedre riglen, der skal låse mod et hul i gulvet i, hvad jeg tror, er granit? En stor gulvsten, der går en smule udendørs og en smule indendørs. Hullet til riglen er forstørret af måske hundrede års slag mod porten. Spørgsmålet er, hvordan man gør hullet mindre på en smart og holdbar måde? Jeg har overvejet at fixe et rørstykke. Bore hullet op i dimension og på dybden, og så slå rørstykket i og fylde mellem rør og sten med noget. Alternativt tage en fladjern og bore hul til riglen og skrue fast i gulvet under dørbladet. Forudsat at der er plads mellem gulv og dørblad. Idéer og forslag modtages med tak. Lasse
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 616 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,616 indlæg
Der findes et antal epoxylimtyper, der burde passe.L Lars Karlsson2942 sagde:
- rens det opborede hul ekstremt grundigt
- læg lidt epoxi i bunden, inden du slår røret i, så røret "støbes" fast i bunden
- slå røret i
- forvarm rør og sten med en varmepistol
- fyld alle hulrum udenfor røret med epoxi
- varm det hele igen med varmepistol (Evt. skal du måske sætte en tynd "prop" i bunden af røret, så ingen epoxi "løber op" der, når du varmer)
Men jeg tror, det er bedre at vente, til det bliver en varmere og tørrere årstid, større chance for at lykkes med limningen da ;-)
Tak!Mats-S sagde:
Der findes en række epoxylimtyper, der burde passe.
- rengør det borede hul ekstremt grundigt
- læg lidt epoxi i bunden, før du slår røret i, så røret "støbes" fast i bunden
- slå røret i
- forvarm rør og sten med en varmepistol
- fyld alle hulrum udenfor røret med epoxi
- varm det hele op igen med varmepistol (Eventuelt skal du måske sætte en tynd "prop" i bunden af røret, så ingen epoxi "løber op" der, når du varmer)
Men jeg tror, det er bedre at vente, til det bliver en varmere og tørrere årstid, større chance for at få limningen til at lykkes der ;-)
De havde ikke fungeret at lægge lidt svejs på spanjoletten, der går ned i stenen, gøre den lidt tykkere.
Jo men så skal den jo op ogsåT Timmermannen77 sagde:
Klik her for at svare