60,122 læst ·
41 svar
60k læst
41 svar
Hvordan hænge køkken på letbeton væg?
Desværre har jeg heller ikke fundet noget tidsskrift, der er 'godt' ud fra den synsvinkel, at det lærer én korrekt, hvordan man skal/bør gøre. Nogle gange er det også sådan, at det kan gøres korrekt på mere end en måde, og de beskriver som regel kun en måde. Den måde vil jeg gerne have skal være helt korrekt, for ellers bliver det misvisende.olni65 sagde:Undskyld trådkapringen. Byggaren, findes der nogen tidsskrift, som man kan abonnere på/læse for at fordybe sig i byggens kunst? Selv har jeg fået en del hjælp af min håndværker til at 'komme igang' med visse ting, men man kan jo ikke løbe til ham hele tiden. Desuden er hans interesse nu, når mine største opgaver er udført, betydeligt mindre nu om dage...
Jeg har læst Gør Det Selv nu i nogle år, men jeg har ikke set noget bedre skrift. Nogle gange bilder jeg mig ind, at jeg lærer mig ting, selv om jeg naturligvis ikke har kundskaber nok for at bedømme eller sætte karakterer på, om det de viser i deres artikler er gjort på den rigtige måde eller ej. Samtidig vil man jo blive bedre og lære sig nye ting, så alle tips på periodika eller lignende modtages taknemmeligt!
Så det eneste råd jeg kan give dig er at begynde at praktisere inden for byggeri og så læse til bygningsingeniør og begynde at arbejde i byggesvenden hos nogle bedre renommerede bygentreprenører for at fra grunden lære dig, hvordan det skal gøres. Det tager sin tid men er værd hver eneste sekund
Du kan naturligvis også forsøge at læse en del på egen hånd ved at skaffe dig en liste over aktuel kurslitteratur og låne bøgerne på bibliotek. Teorien rækker dog ikke alene. Den svarer måske for 10-20% af kundskaben. Resten kommer med årene og samlet erfaring.
Men hvis du synes det bliver for besværligt, så er mit råd, at du følger TV4's 'Bygglov'-program, hvor der i hvert fald er en professionel i aktion. Den ældre figur er ikke så meget dårligere, selv om han laver sjov iblandt, og kvinden er suveræn med øvrigt. De gør det meste rigtigt, også selvom det ved et par lejligheder kunne have været gjort bedre. Specielt af det fagfolk, der er hyret ind.
Gælder ovenstående også for slaggebeton? Jeg er i gang med at renovere en lejlighed, hvor væggene består af murede blokke af slaggebeton. Har bemærket, når jeg river ned, at betonen er meget porøs, og jeg mistænker, at det vil blive svært at få noget til at holde i denne beton.
Ja hvad siger I om slaggblock? Min erfaring siger mig, at spigpløk virker godt, men hvordan bærer man sig bedst ad for ikke at bore for store huller?
At starte med mindre bor er en god start, men bør også bortype og omdrejningstal overvejes?
/Dadid
At starte med mindre bor er en god start, men bør også bortype og omdrejningstal overvejes?
/Dadid
Læsede denne tråd nu...
Hallo siger jeg bare... Ok. til dyvler i betonvægge... men ikke i siporex eller letbeton..
Visst kan man have dyvler i dem, men så til ting som binder mere sammen end hvad køkkenindretning gør....
Jeg ville for enkelhedens og styrkens skyld have sat en smal træregelvæg op med spån eller OSB som overflademateriale... (Spån er bedst, hvis du skal male eller tapetsere imellem), så ville jeg have sat kortlingar på alle steder, hvor skabene kræver det...
hvorfor netop så??? Jo for styrkens skyld, og desuden har man et godt overfladelag til at fæste maling og tapeter i, + at man kan gøre væggen helt lige, hvilket gør, at køkkenskabene bliver lette at sætte op...
Hallo siger jeg bare... Ok. til dyvler i betonvægge... men ikke i siporex eller letbeton..
Visst kan man have dyvler i dem, men så til ting som binder mere sammen end hvad køkkenindretning gør....
Jeg ville for enkelhedens og styrkens skyld have sat en smal træregelvæg op med spån eller OSB som overflademateriale... (Spån er bedst, hvis du skal male eller tapetsere imellem), så ville jeg have sat kortlingar på alle steder, hvor skabene kræver det...
hvorfor netop så??? Jo for styrkens skyld, og desuden har man et godt overfladelag til at fæste maling og tapeter i, + at man kan gøre væggen helt lige, hvilket gør, at køkkenskabene bliver lette at sætte op...
Har købt Heco Letbetonplugg TML 8 i Nylon. Boredybde 70 mm, bor 10 mm.
Rek skrue diameter er 7,0-8,0 mm.
Hvor finder man så tykke skruer? Har ledt flere steder men ikke fundet.
Er det nok at bruge fransk træskrue?
Skal hænge køkkenskabe op.
I øvrigt virker pluggen god. Man skruer den ind i letbetonen med en unbrakonøgle. Meget billigere end Fischers.
Rek skrue diameter er 7,0-8,0 mm.
Hvor finder man så tykke skruer? Har ledt flere steder men ikke fundet.
Er det nok at bruge fransk træskrue?
Skal hænge køkkenskabe op.
I øvrigt virker pluggen god. Man skruer den ind i letbetonen med en unbrakonøgle. Meget billigere end Fischers.
Jeg har lige fæstnet bærlinjen til en ny altan med disse plugs:
http://www.heco.se/prodbild/652.jpg
Og strammede det sammen med en lang fransk, det sidder som bjerget, men en ulempe... Man har brug for en specialbit for at kunne skrue pluggen ind i væggen, den karl kostede 380 kr :S
http://www.heco.se/prodbild/652.jpg
Og strammede det sammen med en lang fransk, det sidder som bjerget, men en ulempe... Man har brug for en specialbit for at kunne skrue pluggen ind i væggen, den karl kostede 380 kr :S
Hmm, mærkeligt. Jeg bruger almindelig unbrako til præcis de samme HECO letbetonplugge. Passer perfekt.Daveo sagde:
Medlem
· Lotorp
· 109 indlæg
Hej
Jeg planlægger køkken i rum med letbetonvæg, og er lidt skræmt af, hvad jeg har læst her. Eftersom jeg skal have et loft, der bæres op af robuste bjælker, så tænkte jeg at udnytte dette ved at sætte MDF-board mod letbetonvæggen og sikre, at det ikke vælter udad af overskabets moment ved at holde imod med en bjælke i overkanten, se vedhæftet skitse. Så skruer jeg overskabet i MDF-boarden. Er der nogen, der synes, det er godt eller dårligt?
mvh
Magnus
Jeg planlægger køkken i rum med letbetonvæg, og er lidt skræmt af, hvad jeg har læst her. Eftersom jeg skal have et loft, der bæres op af robuste bjælker, så tænkte jeg at udnytte dette ved at sætte MDF-board mod letbetonvæggen og sikre, at det ikke vælter udad af overskabets moment ved at holde imod med en bjælke i overkanten, se vedhæftet skitse. Så skruer jeg overskabet i MDF-boarden. Er der nogen, der synes, det er godt eller dårligt?
mvh
Magnus
Vores køkkenindretning hænger siden 2003 i plug/franskskrue i siporex/blåbeton. Intet problem overhovedet, det gælder om at bruge den rigtige slags plug. Taler vi enkelhed så er det klart nemmere at bore nogle huller og sætte i plug end først at regle og bygge en væg, ikke?Milkshaken sagde:Læste denne tråd nu...
Hallo siger jeg bare... Ok. for plug i betonvægge... men ikke i siporex eller letbeton..
Visst kan man have plugger i dem, men da for ting som samler mere end hvad køkkenindretning gør....
Jeg havde for enkelhedens og holdbarhedens skyld sat en smal træregelvæg op med spån eller OSB som overflademateriale... (Spån er bedst hvis du skal male eller tapetsere imellem) så havde jeg sat kortlingar på alle steder hvor skabene kræver det...
hvorfor netop sådan??? Jo for holdbarheden, og desuden har man en god overflade at fastgøre maling, og tapeter i , + at man kan gøre væggen stiksikker, hvilket gør at køkkenskabene bliver nemme at sætte op...
Klik her for at svare