Hej. har i dag revet en væg og skal tage murstenen frem, som tidligere har været indbygget. Til min store overraskelse så jeg, da jeg fjernede væggen, at man havde sømmet reglarne mod murstenen, det kan næppe være optimalt. Men mit spørgsmål er, hvordan skal jeg gøre med det nye loft, der skal derhen? Kan jeg stødte det mod murstenen og sætte en liste rundt. Hvor meget træ må man have mod murstenen?
Håber I forstod spørgsmålet...
Håber I forstod spørgsmålet...
Vi har også en skorstenskerne i huset, så da jeg skulle sætte vores loft op i det første rum, jeg gjorde i stand, ringede jeg til skorstensfejeren og tjekkede, hvad der gjaldt. Han sagde da til mig, at brændbart materiale skal være mindst 10 cm fra skorstenskerne. Men, vi har tagspærene, der ligger typisk 2 cm fra skorstenskerne, og jeg spurgte, hvordan jeg skulle gøre der. Eftersom det var en eksisterende konstruktion, behøvede jeg ikke at gøre noget, men han mente, at jeg kunne lægge lidt mineraluld i sprækken alligevel. Væggen, der vender mod skorstenskerne, mente han, at jeg skulle beklæde reglen tættest på skorstenskerne med et par strimler af mineritplader for at beskytte dem, hvis jeg ikke kunne placere dem korrekt. For resten, jeg glemte det, endetræet på forskallingen måtte godt røre, hvis det var nødvendigt for at få fasthed til loftbeklædningen. Diffusionsplasten kan du også trække tæt mod skorstenen, men et lille tip er at bruge sauna folie ved skorstenskerne, da den bedre tåler varmen.
Kanon tak for svaret. Skal følge dine rådOla78 sagde:Vi har også en murstock i huset, så da jeg skulle sætte vores indendørs loft i det første rum, jeg gjorde klar, ringede jeg til skorstensfejeren og tjekkede, hvad der gjaldt. Han sagde da til mig, at brændbart materiale skal være mindst 10 cm fra murstocken. Men, vi har en tagstol der ligger typ 2 cm fra murstocken og jeg spurgte, hvordan jeg skulle gøre der. Eftersom det var en eksisterende konstruktion, behøvede jeg ikke gjøre noget, men han syntes, jeg kunne lægge lidt mineraluld i sprækken i alle fald. Væggen som går mod murstocken, syntes han, jeg skulle beklæde reglen nærmest murstocken med et par strimler af mineritskive for at beskytte dem, hvis jeg ikke kunne placere dem på de rigtige mål. Lige det, glemte det, endetræet på den glespanel kunne vist gå mod, hvis det var nødvendigt for at få stabilitet for loftbeklædningen. Diffusionsplasten kan du også trække helt op mod skorstenen, men et lille tips er at bruge bastufolie ved murstocken, da den tåler varmen bedre.
Regler er nok gode, men tages der ingen hensyn til, hvordan murstocken er udført?
Vores har været tapetseret direkte på, og det har siddet i 50 år uden at løsne sig, så jeg er ikke overdrevet bange for at lave regler tæt på den
Uden at tjekke det nærmere, antager jeg, at røgkanalen går i midten, og de øvrige kanaler rundt om den.
Vores har været tapetseret direkte på, og det har siddet i 50 år uden at løsne sig, så jeg er ikke overdrevet bange for at lave regler tæt på den
Uden at tjekke det nærmere, antager jeg, at røgkanalen går i midten, og de øvrige kanaler rundt om den.
man har skærpet reglerne i de senere år, hvilket har ført til en hel del afbrændingsforbud og ombygninger. Dermed kan de blive klart kræsne med noget, som var godkendt tidligere, så staldtipset er som sagt at tale med jeres skorstensfejermester
Klik her for at svare