Der sidder en form for plade i loftet ved skorstenen i mit soveværelse. Malet med et tyndt lag vandbaseret maling i forbindelse med renovering. Desværre kan ingen huske, hvad det var for en plade.

Når I ser disse billeder, hvad tror I det er for en plade?

Jeg tænker, at det måske er eternit, fordi der sandsynligvis tidligere har stået en kakkelovn her, og at eternitpladen er sat op som brandsikring. For hvorfor, hvilket formål/af hvilken grund sidder der ellers en plade her? Eller kunne man på et tidspunkt i fortiden have lavet et hul i loftet (af en eller anden grund) og så simpelt patch'et loftet med en form for plade? Altså lukket hullet igen. Jeg kan se i selve skorstenen, at det ser ud som forskellige typer mørtel/puds, dvs. man har muret tidligere røginføringer eller lignende til.

Er der noget på billederne, der tyder på, at pladen er/ikke er eternit? Personligt synes jeg, at pladens kant ser lidt "skæv" ud. Ville en eternitplade kunne se sådan ud eller være mere lige i linjerne? Sømene er der med ujævne mellemrum. Jeg mener at eternitplader havde forborede huller med jævne mellemrum, men kan tage fejl. Men selvfølgelig kan man have forboret flere huller i eternitpladen. Var der forresten nogen maksimale mål for, hvor lang en eternitplade kunne være, og hvor tyk en sådan plade var?

Dette er ikke en bekymring omkring asbest, men jeg vil simpelthen spørge, hvad I tror det er for en plade, hvis jeg skal fjerne den i fremtiden. Jeg ligger og sover i dette rum hver nat og har gjort det i mange år nu, så selvfølgelig bør jeg måske male pladen med en mere bindende maling. Hvis det nu skulle være eternit. Samtidig vil jeg undgå at slide med penslen på pladen unødvendigt.

Hvad tror I?

God weekend!

:) Hvidmalet loftplade over murværk i soveværelse, muligvis eternit, med ujævn kant og uregelmæssige sømhuller, set i forbindelse med renovering.

En lys beige plade i loftet med lodrette linjer og små, uregelmæssigt placerede søm. Pladen er malet med en tynd vandbaseret maling.

Malet plade i loft ved skorsten; mulig eternit, bruges som brandsikring. Uregelmæssige søm; drøfter pladens materiale og oprindelse.

Bank på pladen med skaftet på en skruetrækker. Lyder det dumpt og ikke så hult, er det måske en form for hårdplade.

Hvis det er mere hult og lidt dåseagtigt, er det nok mere i retning af masonit. Det kan bølget formen også tyde på.

Uanset hvad, er der ingen risiko, hvis den bliver siddende hvor den er. Du behøver sandsynligvis ikke engang at male den, bare undgå vold mod pladen.

noget brandsikring er det jo ikke.......selvom røret er gået ind tæt på taget, så skulle pladen jo have været længere ude i så fald, men jeg har da aldrig set noget sådant i noget loft. Det ser jo mere ud som masonit.

Tak for svaret Corre! Her har ikke haft tid til at hamre endnu...

Hvorfor en plade her overhovedet? Hvad tror du?
Lappe og reparere et brudt trætak (hvorfor har man i så fald været nødt til at bryde op her?) eller en form for plade til brandsikring? Hvis det handler om brandsikring, så føles det som om, at loftlisten må være blevet sat op bagefter... For den er jo i træ og går over pladen. Ikke meget til brandsikring da. :)

Giver sømmene, størrelsen på pladen og bølgetheden dig nogen følelse af hvilken retning det hælder? :)
Hvis du skulle give et bud.

Har et andet sted med en eller anden form for plade, i loftet ved samme skorsten, bare på nederste etage. Ved siden af en kanal, der nu bruges som udsugningskanal (se hvid luge på billede), men hvor jeg tror det har været røgkanal tidligere, på grund af at jeg fandt en masse kulrester mm i bunden af den nuværende ventilationskanal.

Samme her, hvad i alverden er det for en plade og hvorfor?

Hjørne mellem loft og væg med mønstret tapet og en hvid træplade i loftet ved siden af en hvid luge, sandsynligvis tidligere røggasaftræk.

Tak for svaret Stefan1972!
Hvordan mener du med, at pladen burde have været længere ude, hvis det handlede om brandsikring?
Jeg følger ikke helt med.. :)

Jeg tror, at loftpanelet ikke er gået helt frem mod skorstenen og hjørnet, når der har været kakkelovn eller anden varmekilde. Så de har lappet med masonit for nemt at få indersiden af loftet helt.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Aha, smart tænkt thomas33! Taler vi slutningen af 1800-tallet nu mon?! Det er nemlig da huset er bygget og jeg bilder mig ind at loftpanelerne kan være fra dengang, men det er måske ikke sandsynligt, når jeg tænker efter...

Loftpanelet kan være så gammelt, men sandsynligvis er masoniten kommet der i 1960'erne ved en renovering, da dårlige kakkelovne blev kastet bort og erstattet med elvarme!

• Synes
Stina71
  • Laddar…
I forbindelse med skorstene er der stor sandsynlighed for, at det er noget med asbest. På billedet ser det mest ud som masonit, da det følger panelet, som almindelig hård eternit ikke ville gøre. Men der findes jo blødere varianter. Det kan være en ændring i skorstenskanalen, der har efterladt et hul, som er blevet lappet med et stykke masonit, hvis det er blevet gjort efter, at en eventuel kamin eller lignende er blevet fjernet. Eller en tidligere vandskade, der er blevet dækket over. Kan du se det ovenfra (loft)? Uanset hvad ser det ufarligt ud, hvor det er godt malet ind. Hvis du skal fjerne pladen, skal du nok undersøge nærmere.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
S
det er masonite
pladen følger tagets små variationer.
havde det været en hård asbestplade, havde der været mere samling

• Synes
Stina71
  • Laddar…
ClasseClas
Jeg tror også på masonite. Det er den tætte sømning og fleksibiliteten i pladen, der gør, at jeg tror på det. En eternitskive er tykkere og stivere og ville være skruet med kuppelformet skrue betydeligt mere spredt, end du har på billedet.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
S
ClasseClas sagde:
Jeg tror også på masonite. Det er den tætte sømning og smidighed i pladen, der gør, at jeg tror på det. En eternitplade er tykkere og stivere og ville være skruet med kuplet skrue betydeligt sjældnere end hvad du har på billedet.
eller sømmet med større hoved

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.