Hej!
Hvis jeg f.eks. murer en indvendig dør til i en murstensvæg, hvordan får jeg det, jeg murer til, mere bærende? Tænk at man har fjernet dør og karm og murer til. Når man når toppen, bliver der jo afslutningsvis en form for sprække.
En tanke er at slå et antal kiler ind, så der er lidt tryk mellem det, man lige har muret, og væggen ovenfor. Derefter fylde resten ud med mørtel.
Dette kan jo være endnu vigtigere, hvis man skal fjerne væggen ved siden af, så det nye, man murer, er det, der skal bære.
Hvis nogen forstår, hvad jeg mener, er jeg taknemmelig for idéer
