5,730 læst ·
9 svar
6k læst
9 svar
Hvordan gøre med stolpefødder til terrasse?
Jeg skal bygge en terrasse, der bliver 8*8m. Huset er et vinkelhus, så terrassen bliver i hele vinkeldelen.
Dog det jeg overvejer er, hvordan man skal løse stolpe-delen. Tanken er jo, at der skal blive terracetag med indglasning med tiden. Og da vil man jo ikke have, at det skal bevæge sig. Så har I nogen god løsning?
Dog det jeg overvejer er, hvordan man skal løse stolpe-delen. Tanken er jo, at der skal blive terracetag med indglasning med tiden. Og da vil man jo ikke have, at det skal bevæge sig. Så har I nogen god løsning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du til sidst skal have vægge og tag, bliver kravene til pillerne højere. Overvejer du desuden at forbinde en havestue med huset, tilføjes der yderligere krav. En almindelig terrasse kan man grundlægge på betonfliser, men det er altså ikke tilstrækkeligt i dit tilfælde. Du skal fortælle, hvad jorden består af, og hvordan bolighuset er grundlagt, før du kan få gode synspunkter.
Du har lignende planer som vi har, først terrasse og evt. indglasset senere. Vi har gået på 120 dybde på stolperne for at nå frostfrit dybde og 400x400 mm i bunden på stolpen, det er trods alt nogle ton, der skal belaste stolpen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Dine sokler behøver ikke at blive gravet ned til frostfrit dybde, hvis du isolerer sokkelhullerne i toppen. Det er nok med 70 cm høje sokler. Soklerne bør stå på noget, der har en større base end selve soklen og som fordeler trykket på jorden (=færdigstøbt eller pladsstøbt betonplade). Du bør undgå at bruge husets fundament som støtte. Det er bedre, at terrassen har sin egen fundering. I alt burde 16 sokler være nok og give rimelige spændvidder for bærende bjælker og bjælker.
Præcis dem jeg har markeret ud
16 st
Plintarna er tænkt at de havner 2m fra huset/hinanden. Bliver en bærelinje eller hva de hedder boltet i væggen. Så dækket kommer jo et stykke op da den skal være ved pladen under altandøren så det ikke bliver så højt når man skal ind.
Plintarna er tænkt at de havner 2m fra huset/hinanden. Bliver en bærelinje eller hva de hedder boltet i væggen. Så dækket kommer jo et stykke op da den skal være ved pladen under altandøren så det ikke bliver så højt når man skal ind.
Hej.
Jeg overvejer sådan nogle plinter, som har M16 gevind i midten. Lyste ind med lommelygte i hullet, og det så ud som et rør ca. 20 cm dybt, og gevindet er ca. 25-30 mm i toppen. Jeg undrer mig over, hvordan røret ser ud i betonen. Der må være nogle tværpinde svejset på det. Det skal jo sidde ordentligt fast i betonen, så det ikke snurrer rundt. Hvor hårdt kan man spænde skruen i hullet?
https://www.byggmax.se/altanplint-p03512
Mvh
Jeg overvejer sådan nogle plinter, som har M16 gevind i midten. Lyste ind med lommelygte i hullet, og det så ud som et rør ca. 20 cm dybt, og gevindet er ca. 25-30 mm i toppen. Jeg undrer mig over, hvordan røret ser ud i betonen. Der må være nogle tværpinde svejset på det. Det skal jo sidde ordentligt fast i betonen, så det ikke snurrer rundt. Hvor hårdt kan man spænde skruen i hullet?
https://www.byggmax.se/altanplint-p03512
Mvh
Klik her for at svare