Hus fra -48 (plankevægge) som skal bygges ud og derefter på med en etage. Konstruktrøen har specificeret at indervæggene (plankevæggene) på underetagen skal beklædes med dampspærre, derefter rettes op (45ere + isolering) og så nyt overfladelag. Væggene skal også efterisoleres udefra (2x75 tror jeg det var).

I sig intet problem, men det jeg undrer over er, hvordan man gør for at få en sammenhængende dampspærre med overetagen. Hvis jeg har forstået det korrekt, sætter man jo dampspærren rundt det totale hus så at sige. Men hvordan gør man i mellembjælkelaget?

Jeg har forstået af at læse, at der egentlig findes to måder at bygge på gamle huse (dampspærre eller ikke dampspærre) - enten gøre det med plastik by the book, eller slet ikke gøre det med plastik - og hvis vi nu har sagt, at vi skal gå plastikvejen (vi stoler jo på konstruktrøen her) så vil vi jo have, at det skal blive rigtigt, så vi ikke misser og sjusker et eller andet sted.

Vi skal have entreprenører, men da tilbygningen også sandsynligvis sker i to trin (underetagen først og overetagen bagefter) undrer jeg mig over, hvad vi skal tænke på? Det kan jo være forskellige entreprenører, der gør det første hhv. andet trin.

Tak på forhånd

Hej .. Dampspærren eller plasten må ikke sidde inde i væggen den skal være tættest på overfladen..
sidder plasten 5 cm inde i væggen så kondenserer varmen derinde og det vil mugne..
I mellem bjælkelaget behøver du ingen plast da du har fuld varme på øvreplan, men derimod
taget på øvre plan skal dækkes med plast.
Eti..

Er du sikker?
Jeg har på fornemmelsen, at 45mm ind er okay, for at f.eks. få et "installationslag" og undgå at punktere plasten med dåser og slanger og rør.

Man kan vist placere "Dampspærren eller plasten" inde i væggen. Dog skal den sidde på den varme side af væggen. Udnyt at sætte dampspærren eller plasten og derefter 45'eren. Så får du et installationsrum til kabler, dåser mm samt at der bliver minimal med huller i dampspærren eller plasten.

Senest redigeret:
så gjorde de i et villakvarter i nabokommunen, og alle husene fik problemer, for der løb vand langs væggene på gulvet. så det ved jeg ... Men hvis du sætter en 15 mm krydsfiner og derefter gipsen, så punkterer du ikke plasten så let, og du har noget at skrue og sømme i.. Jeg ville aldrig selv have sat plasten inde i væggen, og derfor vil jeg ikke have, at andre skal gøre den fejl. Venlig hilsen Eti..

Så blev det gjort her, da vi byggede til huset for 23 år siden. Vi har ikke bemærket nogen problemer med det. Angående punktering af plasten, så er det jo elinstallationerne, man mener, der ikke skal lave hullerne.

Det afhænger helt af væggens tykkelse. Plastikken må sidde maks 1/3 del ind i væggen.
Så hvis du sætter en 45:er, skal du have mindst 90mm isolering udenfor.

Så for din del, hvis du har plastikken 45mm ind fra indersiden og har 2*75mm udenfor, så er det fint.
Men hvis du kun sætter 75mm, er der en øget risiko for kondensproblemer, (ved ikke helt hvordan det er med en plankevæg) Og hvis du kun efterisolerer på indersiden, vil du sikkert få problemer med plastikken 45mm ind i væggen.

I mellemspændet har du ingen plastik, da det er varmt på begge sider. Det er kun yderskallen, der har et plastlag.

Præcis som mape17 siger, er det maks 1/3 ind fra varme siden, der gælder.

Bare tanken om en forhøjet risiko for kondensproblemer, hvis plasten kommer forkert, så er man vel ikke så dum at man tager den risiko og sætter plasten inde i væggen.. Et lotteri med stor risiko for, at det kommer surt efter. Og hvem er det, der betaler, hvis det går galt, og alt skal gøres om igen... Det er bevist, at sætter man plasten nærmest overfladelaget, så gør man garanteret ikke fejl.. Jeg har set så mange byggefejl og måttet rette op efter andre, der laver rod for folk.. se nu bare med de en-fasede tætte huse, hvor godt var det, selvom det var en godkendt bygningsnorm.. mit første indtryk, da jeg så dette, var, hvilken idioti.. og hvem står der nu og kommer til at få et stort hul i pengepungen, .... og føler sig grundligt snydt.???? Eti..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.