GoForIt sagde:
Hvad jeg har skrevet er, at jeg anbefaler, at du følger de råd, som gulvvarmeproducenten giver, men det afgør du jo i sidste ende selv.

Hvorfor starter du endnu en tråd, hvis du er helt klar med, hvordan du skal bygge gulvet op?

Ja, bygger du efter den præmis, så fungerer det meste.

I rest my case..
jeg tror gulvvarmeleverandører giver råd ud fra, at de får solgt meget, fx sporrede gulvspånplader og kassetter m.m.
jeg har også ringet Uponor og spurgt, om min løsning kommer til at fungere, det vidste de ikke, men ville gerne sælge deres produkter i stedet...

denne tråd startede jeg for at vide, hvordan jeg skal opbygge gulvbjælkelaget, vi gled ind på gulvbelægningen, fordi du spurgte, hvad jeg skulle have for gulv :)

Her kommer lidt billeder af rummene hvor gulv skal afrettes, det med kakkelovnen er ca. 4,5x4,5 og det andet ca. 4,5x3

Store rum:
Rummets hjørne med ubearbejdet jorden gulv og delvist revet trævægge, forberedt til gulvregulering. En murstensstykke og en hakke ses på gulvet.
Rum med jordgulv, træpaneler på væggen og delvis synlig kakkelovn til højre. Området er under renovering og klar til at få lagt nyt gulv. Kakkelovn og skovle i rum under renovering med synligt jordgulv og byggeaffald.
Rum under renovering med jordgolv og åben dør. Væggene er af træ, og der ses et vindue med radiator under. Udgravning til nyt gulv ses tydeligt.
En gravearbejdsprojekter i et rum med en radiator og jordgravet gulv. En lille gravemaskine arbejder ved at udgrave jorden ved siden af væggen.

Det bliver nok lidt puslen rundt om kakkelovnen, men ellers skulle det gerne gå godt

Lille rum:
Rum under renovering med träväggar, exponerad grund, och en grön hink på golvet. Förberedelse för golvreglering.
Renovering af værelse med skrællet væg, ufuldstændig gips, trægulv fjernet, synlige bjælker og murbrokker. Lystrædøre står på en ujævn jordbund.
Rum under renovering med blottet murværk, træplanker og affald stablet. Blå sække og værktøj kan ses langs væggen.
Renoveringsprojekt i gang med murstensvæg under reparation, træspåner på gulvet og værktøjer, herunder skovl og nedstryger, synlige i billedet.

ingen flere meninger? :)

at skrue lime en 45x45 nederst på "rammen" lyder som den bedste løsning indtil videre synes jeg, ved stenene må man vel lave en habrovinkel af en slags, synd man ikke er snickare :thumbup:

Hvor har vi tømrerne på BH?
Måske valgte jeg en dårlig overskrift?

Det er vildt at se dine billeder. Jeg arbejder på præcis det samme projekt lige nu. Har netop bestilt mit materiale, så jeg kan fortælle lidt kort om, hvordan jeg har tænkt mig at gøre. Rummet er 8x7 meter, så det bliver en ret stor spændvidde.

Indenfor syllen skruer jeg 45x145 for at få en glat, stabil og pæn inderside at fastgøre alt i. Derefter sætter jeg 45x220 i bjælkesko. Under disse sømmer jeg 28x120 trykimprægneret, så det bliver som et omvendt "T". Ovenpå det lægger jeg så asfaboard som blindbund.

For ikke at få så lang spændvidde sætter jeg nogle bærende bjælker 45x170 i modsat retning af gulvstrøerne. Skal jeg sammensætte gulvstrøerne, gør jeg det med sømplader lige over bærende bjælker. Under de bærende bjælker støber jeg sokler, som de skal hvile på. Omtrent hver anden meter måske.

• Synes
GoForIt
  • Laddar…
Skal tilføjes, at jeg i det, som skal blive badeværelse, efter mange overvejelser besluttede mig for at støbe rummet for at få et stabilt og godt underlag. Dette føles dog måske lidt overkill i dit tilfælde, især fordi du ser ud til at ville gøre det så billigt som muligt. Da tror jeg, at træreglarne bliver billigere.

interesseret! vi måske kommer til at udveksle en del erfaring :)

jeg har dog læst, at man skal undgå trykimprægneret, hvordan ser du på det? hvis det bliver fugtigt, kan der let opstå lugt.

hvor mange bærende linjer bliver det i dit tilfælde, altså hvor lang spændvidde får du på 45x220 mellem disse bærende linjer?

hvilken cc mål har du tænkt dig at bruge?

jeg overvejer et par støbte sokler direkte mod mine gulv bjælker og fra dem at binde ud for at samle de øvrige gulvbjælker og få stabilitet på den måde, men en bærende linje kunne måske være en bedre idé, har jo alligevel kun sandjord, så det er vel bare at grave lidt mere så :)

du må gerne poste billeder under din arbejdsproces i denne tråd eller linke til en egen tråd

MVH

vectrex sagde:
Jeg kan se flere alternativer til bjælkesko.

Samma "ramme" som du ville have fastgjort bjælkeskoene til, skruelim i stedet en 45x45 regel på i underkanten. På denne regel placerer du så dine gulvregler. Skrues fast skråt i rammen. For at kompensere for at gulvreglerne på denne måde kommer 45mm for højt sammenlignet med rammen, kan du lægge yderligere en 45x45 oven på din "ramme". Dette fungerer kun, hvis der er plads til 265mm højt bjælkelag. En fordel ved dette er, at du (for at forstærke gulvet yderligere) kan skruelim en 45x95 på pladen på undersiden af dine gulvregler. Denne kommer så til at fungere som trækflange og giver dermed et væsentligt stærkere bjælkelag. Husk at være omhyggelig med lim og skrue relativt tæt. Yderligere en fordel ved dette er, at du kan lægge bunden direkte på denne "trækflange".

Hvis der ikke er plads, kan du i stedet udskære hver gulvregel 45x45 i nederkanten, på denne måde kan du stadig bruge 45x45 reglen som oplæg i stedet for bjælkesko. Men dette alternativ risikerer at tage længere tid end at bruge bjælkesko.
har regnet lidt småt på, hvad bjælkesko koster, det bliver ca 1800:- plus søm til disse,
så det bliver nok en skruelimmet 45x45 nederst på rammen og at udskære hver regel, burde jo gå ret hurtigt, hvis man indstiller rundsaven til 45mm dybde

Her kommer lidt svar på dine spørgsmål:

Jeg bruger trykimprægneret på det, der ikke "bygges ind", altså bærbjælkerne. De vil jo sidde i den ventilerede grund. Alt andet træ bliver almindeligt utrykket.

Jeg bruger nok to bærbjælker i den store sal, hvor spændet er cirka 8 meter. Altså 2,6 meter spænd på gulvbjælkerne. Disse vil sidde på CC60 for at passe til gulvspånpladen, der skal sidde ovenpå.

Vi har også kun sand under huset. Jeg vil leje en jordbor og brænde pillerhullerne af for at undgå at grave, men at grave er jo gratis... I hullerne støber jeg derefter en bund, så paprør på det, som jeg fylder op med grovbeton og fastgør jernet i, som så holder bærbjælken.

• Synes
camaro1969
  • Laddar…
Hvordan går det for dig carl johan?
Snart færdig?:)

• Synes
MagicFingers
  • Laddar…
flot arbejde Carl Johan!

har nogle spørgsmål;
hvad fastgjorde du 145x45 med mod den gamle væg? franskskruv måske? i så fald hvor grove og hvor tæt?

er 1 plintjern nok i hver plint? har set anbefalinger på 2 og bolte igennem

målte du ud og støbte plinterna først eller satte du bærlinjerne med plintjern i og støbte derefter? jeg overvejer hvad der er bedst/nemmest

CC600 ser jo godt ud... og jeg skal lægge cc 330 ca... det bliver trangt mellem reglarne....

MVH/T

thestrut sagde:
godt arbejdet Carl Johan!

har nogle spørgsmål;
hvad fastgjorde du 145x45 med mod den gamle væg? franskskruv måske? hvis ja, hvor grove og hvor tæt?

er 1 plintjern i hver plint nok? har set anbefalinger på 2 og bolte lige igennem

målte du ud og støbte plintene først eller satte du bærlinerne med plintjern i og støbte derefter? jeg overvejer hvad der bliver bedst/nemmest

CC600 ser jo godt ud... og jeg som skal regle cc 330 typ... det bliver trangt mellem reglerne...

MVH/T
Tak, her kommer svar:

1. Den fastgjorde jeg med corrseal-skrue fra Essve. Længde typ 120 tror jeg. Zick-zack med måske 200 mm mellem.

2. Det bliver sikkert bedre med to plintjern, men det sidder så fast... og det er nok til at overbevise mig. Det er jo kun 45mm i bredden som skal holdes op, men brug to hvis du er i tvivl.

3. Jeg målte først ud hvor jeg skulle lave hullerne til plintene med et langt målebånd fra den ene væg så de sidder lige overfor den. Så når det var tid til at støbe, satte jeg den første og sidste gulvbjælke op og hængte bærbjelken i denne midlertidigt. Så hængte jeg også plintjernene midlertidigt ned fra gulvbjælken. Så havde jeg jernene i omtrentlig højde og i en lige linje. Derefter vejede jeg det ind med laser, pumpede op med donkrafte under så det kom i perfekt højde under gulvbjælkerne og så borede og boltrede jeg den fast i jernene og slap alt ned for til sidst at fylde på med gulvbjælker på cc 60.

• Synes
camaro1969
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.