bliver jo til at lægge nyt gulv i huset med tømmerstomme så jeg tænkte høre mig for hvordan man gør :)

jeg har tænkt at bruge 45x220 og lægge med cc300 hvis man vil have klinker og eftersom spændvidden er op mod 4,6 meter.

tanken er at slå på en planke/regel rundt om mod tømmervæggen i den rigtige gulvhøjde så man får som en kasse og derefter lægge i den med cc300,

hvordan fastgør jeg reglerne i denne "kasse" mod reglen som sidder på væggen? skruer jeg skråt ind fra begge sider, hvor mange skruer og hvilken dimension på skruen skal det være?
eller skal jeg bruge en slags bjælkesko? det bliver en hel del i så fald...

egentlig skulle man jo gerne skrue fra bagsiden lige igennem reglen langs væggen og direkte ind i den bærende regel men det bliver jo lidt svært

Balksko giver jo en stabil fastgørelse. Brug tilpassede til din tømmerdimension.
Med CC på kun 300mm går der jo mange reglar til.
Hvad skal du have ovenpå (under klinkerne) har du tænkt?
En eller to kortlæggere på tværs af bjælkerne stiver også konstruktionen op.

så det er bjælkesko, der gælder altså? det troede jeg faktisk ikke... så bliver det måske denne... 12:-
http://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/balksko-p235097

ja der går meget regler til... har en tidligere tråd, hvor jeg spørger, hvordan man bedst konstruerer det nye gulv, og der kom "vi" frem til, at det bliver cc300 omtrent... afhængig af om jeg skal have bunddækplade, så bliver cc-afstanden beregnet på halvdelen af pladens bredde...

ovenpå reglerne skal jeg have forskalling med gulvvarmeslange+plade
på forskallingen skal jeg have et lag gulvgips for at hjælpe med varmefordelingen,
Hvor klinker skal lægges, bliver der yderligere et skrueklæbet lag gulvgips

indskæringer skal jeg også have, 2 hvor spændvidden er stor og 1 hvor spændvidden er cirka 3 meter.

jeg skal også støbe et par sokler, dels fordi rummene ikke er rektangulære og har en pejs i hjørnet, og der skal man vel fastgøre omkring på en eller anden måde, og der bliver det en støbt sokkel i det indre hjørne eller hvad man skal kalde det.

hvor spændvidden er stor, skal jeg også støbe et par sokler direkte under reglerne havde jeg tænkt og derefter fastgøre fra soklen for at på den måde binde etageadskillelsen sammen.

eventuelt at man skulle støbe sokler og lægge en bærende bjælke på fx 2 stk 145*45 i de rum, der er lidt større, ca 4,5x4,6 meter hver i køkken og stue. men det mindsker jo pladsen til at kravle i fundamentet senere...

Nej. det kræves stærkere/højere bjælkesko til den dimension, du angiver. Ex. 45x197 mm (Findes ikke på ByggMax..)

Skal du have gulvvarme, så vær omhyggelig med at følge en installationsmetode, som producenten angiver slavisk (meget omhyggeligt).

GoForIt sagde:
Nej. det går åt kraftigare/högre balksko til den dimension du angiver. Ex. 45x197 mm (Findes ikke på ByggMax..)

Skal du køre gulvvarme så vær nøje med at følge en installationsmetode som fabrikanten angiver slavisk (meget nøje).
der findes 45x168 på biltema men skal kigge rundt lidt mere og måske finde noget prisvenligt...
men skal jeg altså bruge balksko?

min gulvvarmeleverandør anbefaler at gøre som klinkersælgeren siger ;) de anbefaler iaf glespanel og derefter parket, ved klinkers havde de ingen anbefaling...

mine øvrige spørgsmål om stolper må gerne nogen kommentere... det måske svært at forstå hvordan jeg mener... kan tage billeder i aften af hvordan rummene ser ud

MVH

Jeg kan ikke rigtig forstå, hvordan du havde tænkt dig at fastgøre dem ellers, med de forudsætninger du beskriver (naturligvis lidt svært, når man ikke kan se det fysisk på stedet).

Jeg var involveret i en efterinstallation af gulvvarme i et mellemloft for nogle år siden, hvor man ikke havde fulgt producentens instruktioner helt slavisk, og hvor slutresultatet slet ikke blev sjovt.

Hvilken gulvvarme skal du lægge? Der må vel være detaljerede instruktioner til, hvordan det skal gøres?

Tag gerne lidt billeder, som du foreslår. Det er lettere at forstå da.

Jeg kan se flere alternativer til bjælkesko.

Samme "ramme" som du ville have fastgjort bjælkeskoene i, skrue/limer du i stedet en 45x45 regel på i underkanten. På denne regel sætter du så dine gulvregler. Skråskru dem fast i rammen. For at kompensere for, at gulvreglerne på denne måde kommer 45mm for højt sammenlignet med rammen, kan du lægge yderligere en 45x45 ovenpå din "ramme". Dette fungerer kun, hvis der er plads til et 265mm højt bjælkelag. En fordel med dette er, at du (for at forstærke gulvet yderligere) kan skrue/lime en 45x95 under dine gulvregler. Denne vil så agere trækflange og give et betydeligt kraftigere bjælkelag. Vær omhyggelig med lim og skruer med relativt tæt afstand. En yderligere fordel med dette er, at du kan lægge trossbunden direkte på denne "trækflange".

Hvis der ikke er plads, kan du i stedet skære hver gulvregel 45x45 i underkanten, således at du alligevel kan bruge 45x45 reglen som understøtning i stedet for bjælkesko. Men dette alternativ kan tage længere tid end at bruge bjælkesko.

Senest redigeret:
  • Synes
camaro1969 og 1 anden
  • Laddar…
Bjælkelag på cc60, 22mm gulvspånplade og 12mm flydespartel er jo også ok til klinker.
Ret meget sjovere at håndtere, når man skal isolere, trække rør osv.
Det er trangere end man tror at arbejde på 25,5cm.

Prøv at få en almindelig boremaskine med fladbor derned...

JOW sagde:
Bjælkespær på cc60, 22mm gulvspånplade og 12mm flydespartel er jo også ok til klinker.
Rigtig meget sjovere at håndtere, når man skal isolere, trække rør osv.
Det er trangere, end man tror, at arbejde på 25,5cm.

Prøv at få en almindelig boremaskine med fladbor derned...
jo visst men jeg skal også få plads til gulvvarmen med 20mm slange,,, sporede gulvspånplader er jo frygtelig dyrt.

skal man flydespartle så løber omkostningen desværre op,

god input angående pladsen til fx at bore på, bliver dog 27,5 cm for mig, hvis man tænker sig, at trossbundspladerne er 55cm, og man deler dem i midten og lægger regler efter dem.
jeg overvejer dog at bruge råspont som trossbund, og så kunne man jo lave regler lidt mere sparsomt, typisk cc400, hvilket måske kan være mere fordelagtigt i alle henseender.

vectrex sagde:
Jeg kan se flere alternativer til balksko.

Den samme "ramme" som du ville have fastgjort balkskoene i, skruelimrer du i stedet en 45x45 regel på i nederkanten. På denne regel placerer du derefter dine gulvregler. Skråskruv dem til rammen. For at kompensere for at gulvreglerne på denne måde vil komme 45mm for højt i forhold til rammen, kan du lægge endnu en 45x45 ovenpå din "ramme". Dette fungerer kun, hvis der er plads til 265mm højt bjælkelag. En fordel ved dette er, at du (for at forstærke gulvet yderligere) kan skruelimre en 45x95 på pladen på undersiden af dine gulvregler. Dette vil da fungere som en trækflange og vil give et betydeligt kraftigere bjælkelag. Husk at være omhyggelig med lim og skru relativt tæt. En yderligere fordel ved dette er, at du kan lægge trossbottenskiver direkte på denne "trækflange".

Hvis der ikke er plads, kan du i stedet udskære hver gulvregel 45x45 i nederkanten, således kan du stadig bruge 45x45 reglen som understøtning i stedet for balksko. Men denne mulighed risikerer at tage længere tid end at bruge balksko.
rigtig gode forslag! 45x45 koster vel kun ca 6:- pr. meter, så det bliver betydeligt billigere end balksko. der er plads nedad mod krybekælderen, det handler bare om at grave lidt dybere ;) men grundstenene er lidt uregelmæssige, så der må man lave specialløsninger ved hver sten.

angående "trækflangen" har jeg tænkt på at bruge 22x95 eller lignende for at have noget at lægge trossbotten på. bliver det meget kraftigere at bruge 45x95? måske man endda kan klare sig med færre eller ingen betonpæle, hvis man gør på denne måde?

en ting, som jeg har tænkt på, er dog, at jeg kun ville skrue denne underliggende bræt fast, hvis man nogensinde skulle få brug for at få adgang til isoleringen nedefra... så er det relativt enkelt at skrue disse ned og fjerne trossbotten... hvis man har skruelimret, bliver det stort set umuligt.

GoForIt sagde:
Jeg kan ikke rigtig forstå, hvordan du havde tænkt dig at fastgøre dem ellers, med de forudsætninger du beskriver (naturligvis lidt svært, når man ikke kan se det fysisk på stedet).

Jeg var involveret i en efterinstallation af gulvvarme i et mellemdæk for nogle år siden, hvor man ikke fulgte producentens instruktioner helt slavisk, og hvor slutresultatet slet ikke blev sjovt.

Hvilken type gulvvarme skal du lægge? Der må vel findes detaljerede anvisninger for, hvordan det skal gøres?

Tag gerne nogle billeder, som du foreslår. Det er lettere at forstå så.
Det er 20 mm vandbåret, tænkt at lægges i forskallingsbrædder med gulvvarmeplader.

Hvordan gik det galt, hvor man ikke fulgte producentens instruktioner?

Jeg skal tage billeder, når jeg kommer hjem og lægge op. Jeg vil forsøge at tage dem i en 360 graders serie, så man ser alt:)

Jeg kommer også til at skulle lave ny fundamentmur på den vestlige side, men det må blive en ny tråd med billeder i :)

thestrut sagde:
det er 20 mm vandbåret, tænkt at lægges i glespanel med gulvvarmeplader

på hvilken måde var det ikke godt der man ikke fulgte producentens instruktioner?

jeg skal tage billeder når jeg kommer hjem og lægge op, skal forsøge at fotografere i en 360 graders serie så man ser alt:)

kommer også til at skulle lave en ny grundmur på den vestlige side, men det får blive en ny tråd med billeder i :)
Hvis du f.eks. kigger i VVS-håndbogen fra Uponor, så findes der flere forskellige alternativer på installation, hvor det i detalje beskrives, hvordan man skal gøre. Der må findes en lignende fra den leverandør, du har valgt også.

I det tilfælde jeg beskrev, anvendte man netop den metode (gulvvarmeplader i glespanel), du beskriver, på trods af at det viste sig, at den blev bedømt som "mindre egnet" i den konkrete sag. Resultatet var et ujævnt gulv med svaj, hvor klinkefuger ikke holdt, og plader løsrev sig.

Har du bare et krybekælder under, så har du alle muligheder for at lave stærke løsninger, der giver byghøjde.

GoForIt sagde:
Om du ex. kigger i VVS-håndbogen fra Uponor, så er der flere forskellige alternativer til lægning, hvor det i detaljer beskrives hvordan man skal gøre. Der må være noget lignende fra den leverandør du har valgt også.

I det tilfælde jeg beskrev, brugte man netop den metode (gulvvarmeplader i glespanel) du beskriver, på trods af at det viste sig, at den blev vurderet som "mindre egnet" i det aktuelle tilfælde. Resultatet var et ujævnt gulv med svingninger, hvor klinkefuger ikke holdt, og fliser løsrev sig..

Har du bare krybegrund under, så har du jo alle muligheder for at lave stærke løsninger, der giver byggehøjde.
jeg har læst den der... og det er jo ikke anbefalet med klinker..
jeg TROR min løsning bliver meget stabil faktisk. og det har jeg diskuteret i andre tråde her på forummet, og det skal fungere ifølge andre forumguder ;)
cc30 45x220 + 22x70 glespanel + 2 lag skrue-limet gulvgips. eventuelt gå op til 28x70 glespanel

det der kan ske er jo, at fugen revner, eftersom det ikke er vådrum kan man jo fuge om...

det er vel heller ikke helt bestemt med kæresten hvad vi skal have for gulvbelægning, det kan jo også blive bare 1 lag gulvgips og parket på dette, så kan man senere, hvis man vil, skifte til et lag mere gips og klinker, hvis man nu skulle ombestemme sig...
jeg har ligesom hængt fast i gulvgips, fordi den hjælper med at sprede varmen MEGET bedre end gulvspån, hvad jeg har læst i hvert fald :)

i det tilfælde du beskriver, brugte man der cc300 med 45x220 eller kraftigere, samt 2 lag skrue-limet gulvgips på glesen?

Senest redigeret:
Hvad jeg har skrevet er, at jeg anbefaler, at du følger de råd, som gulvvarmeproducenten giver, men det afgør du jo yderst selv.

Hvorfor starter du en yderligere tråd, hvis du er helt klar med, hvordan du skal bygge gulvet op?

thestrut sagde:
det som kan ske er jo, at fugen revner, eftersom det ikke er vådrum kan man jo fuge om..."
Ja, bygger du efter den præmis, så fungerer jo det meste.

I rest my case..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.