Findes: gulvgips og klinker
Tænker: lægge klinker på gulvgipset efter kunstens regler
Der hvor jeg vil lægge gips/klinker, findes det oprindelige fundament fra en tidligere kamin, men det er mindre end det areal, jeg nu vil bruge, så jeg ender et stykke ude på trægulvet (ca. 20 cm). Desværre er gulvet ikke helt plant i forhold til fundamentet, så gipset svajer nogle millimeter, når man står på yderkanten. Hvis jeg nu lægger klinker ovenpå, går det vel i stykker?
Jeg antager, at jeg kan lægge noget mellem gips og trægulv for at jævne overfladen, så det bliver stabilt. Men jeg vil jo ikke bruge puds. Så ødelægger jeg vel træet for altid? Og skum holder vel ikke til trykket. Hvad gør jeg?
Tænker: lægge klinker på gulvgipset efter kunstens regler
Der hvor jeg vil lægge gips/klinker, findes det oprindelige fundament fra en tidligere kamin, men det er mindre end det areal, jeg nu vil bruge, så jeg ender et stykke ude på trægulvet (ca. 20 cm). Desværre er gulvet ikke helt plant i forhold til fundamentet, så gipset svajer nogle millimeter, når man står på yderkanten. Hvis jeg nu lægger klinker ovenpå, går det vel i stykker?
Jeg antager, at jeg kan lægge noget mellem gips og trægulv for at jævne overfladen, så det bliver stabilt. Men jeg vil jo ikke bruge puds. Så ødelægger jeg vel træet for altid? Og skum holder vel ikke til trykket. Hvad gør jeg?
Du kan jo lægge noget andet end foam imellem? Men det lyder som om det kommer til at bygge en del i højden, og jeg ville ikke synes, det var så pænt. Desuden er det ret upraktisk med en kant, hvor man kommer til at gå og slå sig på hjørnet hele tiden. Jeg ville (og har gjort her) fjerne fundamentet og save en del af trægulvet væk for derefter at lægge gulvgips og til sidst klinker.
Planet er afrundet, typ halvmåne og jeg tænker at kantindsætte det med en flot træliste så der bliver ingen problemer. Problemet er, hvad jeg skal have mellem trægulvet og gulvgipsen så det ikke svajer og uden at ødelægge trægulvet. Det handler om nogle millimeters forskel, men jeg lærer alligevel at knække fugerne når jeg stiller mig på kanten. Måske går det med masonit, men hvor stabilt bliver det?
Men mellemrummet er jo ligesom kileformet fra gipskanten til fundamentet. Jeg kan måske få ind 5 mm masonit under forkanten men derimellem frem til fundamentet bliver det jo en luftspalte. Måske foam derimellem så der er noget, bedre end luft?
Gulvet er stabilt og desuden hviler jo 90% af gips/klinker på fundamentet hvor ovnen skal stå og problemet med svaj findes altså kun i kanterne og hvis man stiller sig på en kant hvilket nok vil ske før eller senere. Ovnen vejer 185 kg.
Gulvet er stabilt og desuden hviler jo 90% af gips/klinker på fundamentet hvor ovnen skal stå og problemet med svaj findes altså kun i kanterne og hvis man stiller sig på en kant hvilket nok vil ske før eller senere. Ovnen vejer 185 kg.
Men så roder jeg jo ned gulvet?
Jeg kan jo ikke køre masoniten hele vejen ind mod gipsen. Så bliver det jo skævt den anden vej. Eller så bliver det marginalt, og så kan jeg spartle i kilen, der så dannes mellem gips og masonit, yderst.
Jeg kan jo ikke køre masoniten hele vejen ind mod gipsen. Så bliver det jo skævt den anden vej. Eller så bliver det marginalt, og så kan jeg spartle i kilen, der så dannes mellem gips og masonit, yderst.
Du kludrer vel ned masoniten?
For mig er det en "fuskløsning" du har tænkt dig at lave og ikke noget en fagmand ville have gjort. Jeg forstår stadig ikke, hvorfor du ikke fjerner det gamle fundament og saver gulvet væk og får alt på samme niveau? Har du nogensinde i fremtiden tænkt dig at fjerne din nye ildstedsplan og tage det gamle gulv frem?
For mig er det en "fuskløsning" du har tænkt dig at lave og ikke noget en fagmand ville have gjort. Jeg forstår stadig ikke, hvorfor du ikke fjerner det gamle fundament og saver gulvet væk og får alt på samme niveau? Har du nogensinde i fremtiden tænkt dig at fjerne din nye ildstedsplan og tage det gamle gulv frem?
Jeg er ikke fagmand.Bricky sagde:
Jeg vil ikke ødelægge gulvet netop fordi man måske vil have det tilbage som det var engang, og hvor sjovt er det så med en ovalt nedslibet del af gulvet, eller en nedkludret?
Klik her for at svare