Hej!

Jeg har muret en væg op, som er en fortsættelse af en eksisterende væg, og jeg spekulerer på, hvordan jeg skal løse pudsningen af den nye vægdel. Skal jeg bryde al puds væk fra den gamle væg og pudse hele væggen som en helhed, eller er det nok at pudse den nye del i samme niveau som den gamle? Jeg er i tvivl om, hvad der sker, hvor den nye puds møder den gamle.

Et andet spørgsmål er, hvilken type puds I tror vil blive mest lig den gamle væg efter maling, sandsynligvis meget svært at svare på ud fra billederne, men måske fandtes der en standardløsning til kældre, der blev pudset omkring 1976?

Taknemmelig for svar!

Nyopmuret blokvæg med fugemasse, placeret ved siden af en rødvæg. Overvejelser om pudsning for at opnå ensartet udseende med eksisterende vægge.

Muret væg af letbetonblokke, uafsluttet og uden puds, møder en malet væg. Byggeprojekt i kælder.

Grov murstensvæg møder rød overflade, ujævn kant hvor de to flader mødes.

Så.... hvis jeg bruger mørtel b og bare pudser den nye og møder den gamle... hvad tror I der kan ske?

Vil det revne i samlingen mellem det nye og det gamle?
Krymper pudsen, altså... vil den nye puds synke ind noget eller beholder den sin tykkelse når den tørrer?
Vil det se dumt ud?

Er ikke opsat på at slå den gamle puds ned da den sidder stenhårdt men måske er det den bedste løsning?

M
Det vil kunne ses, uanset hvordan du gør, bortset fra hvis du tager pusset ned til hjørnet. Jeg ville nok pudse den nymurede væg op med baner og den gamle puds som endebane (støtte til at afrette imod) og derefter ved skurningen filte i fugen med lidt 1mm-brug. Efter maling ses det nok ikke så meget... Afhænger af, hvor perfekt du vil have det...

• Synes
Lars Rickard Gunnarsson
  • Laddar…
Desværre kommer det nok til at sprække i samlingen, du skal netvæve og pudse hele overfladen... Det kan være, at du klarer dig, fordi det står på samme gulv... Normalt lægger man en sprække i samlingen, som man blødforer, hvis man vil være sikker...

Jeg ville, hvis det var i min kælder, have banket det gamle puds ned til hjørnet eller i det mindste sørget for at få fjernet malingen, så netvævet og pudset hele...

/Peter

• Synes
Helioz
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.