17,421 læst ·
27 svar
17k læst
27 svar
Hvordan fungerer en trappe?
Jeg passer på at stille et lille spørgsmål til TS, du skriver at du skal fastgøre en sort gummimåtte på trappen, har du fundet den gummimåtte og i så fald hvor?
Jeg har lignende planer for vores trappe derhjemme.
Jeg har lignende planer for vores trappe derhjemme.
NJAÆ.. 
Vi har set det et sted i et byggemarked, men lige nu har jeg ikke styr på, hvor det faktisk findes. Udvalget med diverse plast, væg til væg, og andre tæpper er ret stort, tror jeg, så det burde ikke være så svært at finde noget.
Skal se, om jeg kan finde sådan en trappevinkel et sted også.
Vi har set det et sted i et byggemarked, men lige nu har jeg ikke styr på, hvor det faktisk findes. Udvalget med diverse plast, væg til væg, og andre tæpper er ret stort, tror jeg, så det burde ikke være så svært at finde noget.
Skal se, om jeg kan finde sådan en trappevinkel et sted også.
I dag syntes jeg det var på tide at tage elendigheden ned, så en opringning til far, og så gik vi i gang.
Jeg skammer mig lidt, men jeg har ikke nævnt, at der har været et par skruer i stykket mod væggen, da jeg hele tiden har troet, at det var den tidligere ejer af huset, der havde skruet nogle små skruer i for at få trappen til ikke at synke.
Disse skruer, ca. 55 mm, var det eneste, der sad mod væggen, de fættede knap i spånpladen, der findes i væggen. Måske ikke så underligt, at trappen begyndte at synke i vægsiden, når limen slap i alle trappetrin.
Sender nogle billeder med, jeg blev skrækslagen, da katten fik den idé at klatre op på stigen, og derefter fik den idé, at det sidste trappetrin var noget godt at sidde på, det sad slet ikke fast, heldigt at både katten og trappetrinet ikke faldt ned..
Hvorfor kan katte lide at klatre på stiger?
Undskyld for mobilbilleder, de bliver ikke bedre.
Holder I stadig fast ved, at jeg nu skal montere hele trappen, inden jeg sætter den på plads? Min far var skeptisk, men jeg forsøgte at stå fast.
Den vejer jo ikke vanvittigt meget, så er det bedre, at jeg samler den nede eller oppe? Jeg har meget mere plads oppe for tiden.
Jeg skammer mig lidt, men jeg har ikke nævnt, at der har været et par skruer i stykket mod væggen, da jeg hele tiden har troet, at det var den tidligere ejer af huset, der havde skruet nogle små skruer i for at få trappen til ikke at synke.
Disse skruer, ca. 55 mm, var det eneste, der sad mod væggen, de fættede knap i spånpladen, der findes i væggen. Måske ikke så underligt, at trappen begyndte at synke i vægsiden, når limen slap i alle trappetrin.
Sender nogle billeder med, jeg blev skrækslagen, da katten fik den idé at klatre op på stigen, og derefter fik den idé, at det sidste trappetrin var noget godt at sidde på, det sad slet ikke fast, heldigt at både katten og trappetrinet ikke faldt ned..
Undskyld for mobilbilleder, de bliver ikke bedre.
Holder I stadig fast ved, at jeg nu skal montere hele trappen, inden jeg sætter den på plads? Min far var skeptisk, men jeg forsøgte at stå fast.
Den vejer jo ikke vanvittigt meget, så er det bedre, at jeg samler den nede eller oppe? Jeg har meget mere plads oppe for tiden.
Vil du have et godt resultat, skal du satse på at tage vangstykkerne ned fra væggen også. - Fjern alle limrester fra vanger og trin.fresve sagde:
- Skru trin fast med 70 mm skruer.
- Vangerne skruer du sammen med 90 mm skruer.
- Løft trappen på plads, kontroller at den er i vater.
- Skru vangstykkerne med 90 mm skruer i væggene, gerne c/c 450 mm og 200 mm fra hjørne. Kan du finde reglarne i væggen, er det OK at fæstne trappen i dem, selvom det er c/c 600.
Om du monterer den oppe eller nede, betyder ikke så meget, bare der er plads. Men jeg foretrækker selv, om muligt, nede.
Alt er nede, nu skal væggene fikses, hele trappen skal males, trinene skal have nyt tæppe af en slags. Efter det kan jeg afmontere stilladset, som jeg nu har i Hallen, og så får jeg plads til at bygge trappen nedenunder. En skirejse skal også gøres. Jeg vender tilbage om nogle uger med resultaterne. 
Forhåbentlig kan jeg skrue trappen sammen i påsken, hvis kroppen (nyopskåret af lægen) og jobbet (beredskab) ikke laver problemer! 
Skal male i aften, så er forhåbentlig alt malet færdigt. Måske bliver det en tredje lag finish-farve, det må jeg se.
Har lidt overvejelser om skruer, det der skal mod væggen er jo ikke noget problem, men det der vil blive synligt er et problem. Jeg må se, hvad jeg finder på. (ikke så ivrig efter at spartle over og male)
Sådan ser det i hvert fald ud i hallen nu:
Skal male i aften, så er forhåbentlig alt malet færdigt. Måske bliver det en tredje lag finish-farve, det må jeg se.
Har lidt overvejelser om skruer, det der skal mod væggen er jo ikke noget problem, men det der vil blive synligt er et problem. Jeg må se, hvad jeg finder på. (ikke så ivrig efter at spartle over og male)
Sådan ser det i hvert fald ud i hallen nu:
På skærtorsdag løftede vi trappen på plads. Monterede først så mange trin som muligt på det største vanger stykke, lagde så det andet på, og til sidst pillede jeg de trin og stykker på, der udgør svinget, L'et, af trappen. Skruer overalt, sidder rigtig fint nu. Ringede ind halvfamilien og en ven, men vennen kom først, og vi lykkedes med at løfte trappen på 2 minutter, uden at skade noget andet..
Nu skal der bare besluttes tæppe, gelændere, og det bliver til at spartle og male over alle skruehuller.
Beklager sofaen, den skal absolut ikke have plads der, hvor den ses i huset, men lige nu er der kaos overalt, og der er den ikke i vejen!
Beklager sofaen, den skal absolut ikke have plads der, hvor den ses i huset, men lige nu er der kaos overalt, og der er den ikke i vejen!
Jeg er også nysgerrig på tæppet, vi går præcis med lignende tanker. Men jeg tror, at vores trappe sidder fint på sin plads ; ) så vi behøver "bare" at slibe og male. Vi har overvejet disse nye trappetrækket altså træl laminat på trappetrinene, men tror at et tæppe ville blive billigere og lettere at lægge. Jeg vil gerne se billeder af, hvordan I har løst det!
Klik her for at svare









