17,421 læst ·
27 svar
17k læst
27 svar
Hvordan fungerer en trappe?
Hej til jer!
Det er nu tid i vores renovering af huset a la -79 at tage fat på gangen og førstesalen. Mellem disse etager findes der en trappe, som skal males om, have nyt rækværk mm. MEN, jeg har lidt problemer. Trappen har vridet sig lidt, delen mod væggen er sunket lidt, og det er det, jeg overvejer, hvordan jeg skal fikse.
Som det ses på billederne, ser det ud til, at begge dele mod væggen er sunket lidt, og så stiller jeg spørgsmålene:
Hvorfor er det sket?
Hvordan skal/kan jeg gøre for at fikse det?
Hvordan er trappen fastgjort i væggen? Jeg kan kun antage, at man har skruet, og derefter fyldt hullerne med træplug.
Skal trappetrinene være limet fast i sidestykkerne? Nu er de løsnet, i hvert fald på den ene side.
Er det nemmest at pille hele skidtet ned og starte forfra? På den måde bliver det jo nemt at male i hvert fald..
Tanken er at male alt hvidt og erstatte det herlige grønne tæppe med en sort gummimåtte.
Det er nu tid i vores renovering af huset a la -79 at tage fat på gangen og førstesalen. Mellem disse etager findes der en trappe, som skal males om, have nyt rækværk mm. MEN, jeg har lidt problemer. Trappen har vridet sig lidt, delen mod væggen er sunket lidt, og det er det, jeg overvejer, hvordan jeg skal fikse.
Som det ses på billederne, ser det ud til, at begge dele mod væggen er sunket lidt, og så stiller jeg spørgsmålene:
Hvorfor er det sket?
Hvordan skal/kan jeg gøre for at fikse det?
Hvordan er trappen fastgjort i væggen? Jeg kan kun antage, at man har skruet, og derefter fyldt hullerne med træplug.
Skal trappetrinene være limet fast i sidestykkerne? Nu er de løsnet, i hvert fald på den ene side.
Er det nemmest at pille hele skidtet ned og starte forfra? På den måde bliver det jo nemt at male i hvert fald..
Tanken er at male alt hvidt og erstatte det herlige grønne tæppe med en sort gummimåtte.
den der trappe ligner den, jeg havde i mit 70'er-hus... bare det at jeg havde en lige trappe og du har en L-trappe..... og din er længere.
min trappe bestod af vanger (sidestykker), hvor der sad skruer i for det første trin, det midterste og det sidste. de øvrige "lå bare der" og blev holdt på plads, fordi de andre var fastskruede og dermed holdt trappen sammen.
derefter var vangen mod væggen skruet med to skruer i begyndelsen og lige så mange i slutningen af trappen. skruerne var skruede ind i bagvedliggende vægstolper. elendige skruer til fladmejsel var det også, og et forbandet besvær, når de sidder som berget. hgnfff...! skift dem ud til noget, der ligner fransk træskrue i stedet, så bliver det nemmere at skrue i/ud uden at skade skruen.
din "sætning" er besynderlig. er vangen, der sidder mod væggen, delt et sted? Hvis ja, kan du måske lokalisere, hvor selve "knækket" er, og hvilken/hvilke skruer det er, der har givet op.
skriv noget fast på trappen, der gør, at du får en "solid" plan overflade under. tag en donkraft, en regel som du har mellem trappe (flade del) og donkraften. hæv indtil trappen er lige. nu sætter du nye fine skruer.
ellers kan du måske gøre som jeg, købe en (L-)trappe fra Arké. "min" model hedder Compact og ser helt okay ud, synes jeg. tager et par timer at sætte sammen... 18 papp kostede den...
min trappe bestod af vanger (sidestykker), hvor der sad skruer i for det første trin, det midterste og det sidste. de øvrige "lå bare der" og blev holdt på plads, fordi de andre var fastskruede og dermed holdt trappen sammen.
derefter var vangen mod væggen skruet med to skruer i begyndelsen og lige så mange i slutningen af trappen. skruerne var skruede ind i bagvedliggende vægstolper. elendige skruer til fladmejsel var det også, og et forbandet besvær, når de sidder som berget. hgnfff...! skift dem ud til noget, der ligner fransk træskrue i stedet, så bliver det nemmere at skrue i/ud uden at skade skruen.
din "sætning" er besynderlig. er vangen, der sidder mod væggen, delt et sted? Hvis ja, kan du måske lokalisere, hvor selve "knækket" er, og hvilken/hvilke skruer det er, der har givet op.
skriv noget fast på trappen, der gør, at du får en "solid" plan overflade under. tag en donkraft, en regel som du har mellem trappe (flade del) og donkraften. hæv indtil trappen er lige. nu sætter du nye fine skruer.
ellers kan du måske gøre som jeg, købe en (L-)trappe fra Arké. "min" model hedder Compact og ser helt okay ud, synes jeg. tager et par timer at sætte sammen... 18 papp kostede den...
Tak for svarene, men problemet består:
Nej, vagnstyckerne er hele, og jeg kan ikke lokalisere nogen skruer, så sandsynligvis er trappen plugged i væggen som beskrevet. Kan pluggerne være knækket?
Det lyder som om jeg må tage hele trappen ned under alle omstændigheder.
Er der nogen, der har tips om, hvordan man monterer en trappe, når den skal op igen? Hvordan får man vagnstyckerne i den rette højde / vinkel mm?
Jeg har desuden tænkt på en ny trappe model den moddha har købt, men tror ikke det bliver meget pænere, jeg har ikke set nogen med pæne rækværk ifølge min mening.
/ Fredrik
Nej, vagnstyckerne er hele, og jeg kan ikke lokalisere nogen skruer, så sandsynligvis er trappen plugged i væggen som beskrevet. Kan pluggerne være knækket?
Det lyder som om jeg må tage hele trappen ned under alle omstændigheder.
Er der nogen, der har tips om, hvordan man monterer en trappe, når den skal op igen? Hvordan får man vagnstyckerne i den rette højde / vinkel mm?
Jeg har desuden tænkt på en ny trappe model den moddha har købt, men tror ikke det bliver meget pænere, jeg har ikke set nogen med pæne rækværk ifølge min mening.
/ Fredrik
jeg fjernede min gamle trappe for at slibe og male den igen. ikke så svært teknisk... men den vejer en del. vi var to til at fjerne/genmontere min og den var som sagt mindre..
du har nok bare træpropper, der dækker selve hullerne, hvor skruerne sidder. det var sådan for mig.
du kan prøve med donkraften og se lidt, hvad der sker. en lang lige bræt eller alternativt en laser kan nok være godt for at sikre, at trappen er lige. lokaliser også, hvor du har (stående) regler i væggen, som du kan fastgøre vangesiden i.
jeg er enig i, at rækværket på arké ikke er så pænt....derfor har jeg heller ikke sat det op, men planlægger at lade svejse et betydeligt pænere sammen.
du har nok bare træpropper, der dækker selve hullerne, hvor skruerne sidder. det var sådan for mig.
du kan prøve med donkraften og se lidt, hvad der sker. en lang lige bræt eller alternativt en laser kan nok være godt for at sikre, at trappen er lige. lokaliser også, hvor du har (stående) regler i væggen, som du kan fastgøre vangesiden i.
jeg er enig i, at rækværket på arké ikke er så pænt....derfor har jeg heller ikke sat det op, men planlægger at lade svejse et betydeligt pænere sammen.
Fresve, med tanke på at du har til hensigt at male trappen, anbefaler jeg dig at demontere den. Slibningen og malingen bliver betydeligt lettere da. I betragtning af sænkningen ville det ikke overraske mig, hvis den var sømmet i væggen.
På det ene billede ser jeg også, at trinene har løsnet sig fra det frie vangesæt. Også det kan skyldes, at den er sammenklampet.
Nå, men når du har lakeret færdigt, så samler du trappen, inden du sætter den på plads. Skru først trinene fast med Torx-skruer. Når trappen er rejst, og trinene er justeret i vater, fastgør du vangestykkerne langs væggen med Torx-skruer. Det bedste er, hvis du finder reglerne at skrue i. Finder du reglar c/c 600, så bliver det kanon.
På det ene billede ser jeg også, at trinene har løsnet sig fra det frie vangesæt. Også det kan skyldes, at den er sammenklampet.
Nå, men når du har lakeret færdigt, så samler du trappen, inden du sætter den på plads. Skru først trinene fast med Torx-skruer. Når trappen er rejst, og trinene er justeret i vater, fastgør du vangestykkerne langs væggen med Torx-skruer. Det bedste er, hvis du finder reglerne at skrue i. Finder du reglar c/c 600, så bliver det kanon.
Nej, okay...
Jeg undrede mig bare fordi vi har en identisk trappe (bortset fra rækværket da) i vores hus bygget -73.
Vi fjernede gelænderet, der sad mod "den frie" vange for at gøre hallen mere åben. Meget bedre, syntes vi – indtil min samlever et par år senere var ved at slå sig ihjel, da hun trådte på et trappetrin, som helt faldt ud!
Det viste sig, at det var gelænderet, der holdt trappen sammen, og nogle års gang på den havde langsomt trykket vangestykkerne fra hinanden, så trappetrinene – de var uden lim og ikke mange millimeter indfældede – kunne glide ud. Nu er trappen presset sammen og sikret igen, dog uden gelænder.
Jeg så på et af dine billeder, at nogle af trappetrinene var begyndt at glide ud af vangestykket, det er nok bedst, at du tjekker og ordner det hurtigst muligt for at undgå ulykker.
Grunden til at din trappe er sunket ved væggen/i hjørnet tolker jeg stadig som at den er for "fleksibel" og det er jo der man ser trappetrinene, der er på vej ud. Kan "foden", altså den ene eller begge ender af vangestykerne, der hviler mod hallgulvet, have bevæget sig udad tror du? Så kan det indre hjørne måske synke og samtidig trække trappetrinene ud?
Fortæl gerne hvad der sker med din trappe.
Held og lykke!
Ronnie
Jeg undrede mig bare fordi vi har en identisk trappe (bortset fra rækværket da) i vores hus bygget -73.
Vi fjernede gelænderet, der sad mod "den frie" vange for at gøre hallen mere åben. Meget bedre, syntes vi – indtil min samlever et par år senere var ved at slå sig ihjel, da hun trådte på et trappetrin, som helt faldt ud!
Det viste sig, at det var gelænderet, der holdt trappen sammen, og nogle års gang på den havde langsomt trykket vangestykkerne fra hinanden, så trappetrinene – de var uden lim og ikke mange millimeter indfældede – kunne glide ud. Nu er trappen presset sammen og sikret igen, dog uden gelænder.
Jeg så på et af dine billeder, at nogle af trappetrinene var begyndt at glide ud af vangestykket, det er nok bedst, at du tjekker og ordner det hurtigst muligt for at undgå ulykker.
Grunden til at din trappe er sunket ved væggen/i hjørnet tolker jeg stadig som at den er for "fleksibel" og det er jo der man ser trappetrinene, der er på vej ud. Kan "foden", altså den ene eller begge ender af vangestykerne, der hviler mod hallgulvet, have bevæget sig udad tror du? Så kan det indre hjørne måske synke og samtidig trække trappetrinene ud?
Fortæl gerne hvad der sker med din trappe.
Held og lykke!
Ronnie
Jeg skal rode lidt med trappen og vender tilbage med resultatet senere.
Jeg mistænker, ligesom Immobil siger, at det er, hvordan trappen er fastgjort til væggen, der skaber problemerne. Tror dog ikke, det er sømmet, det lyder jo lidt mærkeligt at sømme og derefter proppe hullerne. De har sandsynligvis kun fastgjort den til spånpladerne og har misset reglarne.
Jeg har dog en hel del at gøre nu først, hele overetagen og hallen nede skal renoveres, jeg vil starte med alt malerarbejde af lofter og karme, derefter tage væggene, og til sidst, når alt er klart, tage trappen og væggene, hvor trappen er. Jeg var dog rastløs i weekenden og har revet alle søgræstapeter ned på overetagen i hvert fald..
Sådan så det hele ud, før jeg begyndte:
http://www.fresus.se/thumbnails.php?album=15
Tak så meget indtil videre!
Jeg har dog en hel del at gøre nu først, hele overetagen og hallen nede skal renoveres, jeg vil starte med alt malerarbejde af lofter og karme, derefter tage væggene, og til sidst, når alt er klart, tage trappen og væggene, hvor trappen er. Jeg var dog rastløs i weekenden og har revet alle søgræstapeter ned på overetagen i hvert fald..
Sådan så det hele ud, før jeg begyndte:
http://www.fresus.se/thumbnails.php?album=15
Tak så meget indtil videre!
Hmm, det begynder at nærme sig med trappen..
Man monterer altså trappen sammen Før man får den derhen, hvor den skal sidde bagefter?
Jeg antager, at for mit vedkommende vil alt falde sammen som et plukkepind, når jeg skal begynde at tage den ned.
/ Fredrik
Man monterer altså trappen sammen Før man får den derhen, hvor den skal sidde bagefter?
Jeg antager, at for mit vedkommende vil alt falde sammen som et plukkepind, når jeg skal begynde at tage den ned.
/ Fredrik



