Sort skimmelsvamp i et indvendigt hjørne på hvid væg ved gulvlister. Skimmelsvamp i hjørne af rum med tapet, synlig langs loft og væg. Vægbeklædning er beskadiget på grund af fugtproblemer i ældre byggeri. Væghjørne med tegn på fugtskade ved vinduer. Tegelvæg fra 1964 med tapet direkte på puds, synlige fugtpletter; parkudsigt i baggrunden. Vindu med udsyn til have og fugtig væg i stuehjørne, flagnende tapet ved radiatoren; typisk problem med fugtvandring i ældre huse.
Hej til jer alle!
Har fået lidt sortskimmel øverst og nederst pga. fugtvandring gennem murstensvæg.
Huset blev bygget i 1964 og i dette hjørne er der tapetseret direkte på pudset med murstensvæggen
under (kun puds/spartel imellem). Har tæt net ved hjørnet mellem murstenene og vinduet grundigt
udvendigt med byggesilicone.
Jeg undrer om jeg skal "male" væggen indvendigt med en fugtspærring, derefter spartle på dette og derefter tapetsere?
Eller hvad skal jeg gøre for at det ikke skal komme tilbage?
Skal man først behandle øverste og nederste hjørne med Borakol (antiskimmelsmiddel)?
En nabo med samme problem limede tjærepap op og derefter limede en tynd gipsplade op og så tapetsering. Lyder lidt "gammeldags".....
Hjælp mig! Vær sød!! :confused:

Hvordan er det med tagudskydningen og tagrenderne på ydersiden? Det er der, jeg ville sætte ind med tiltagene først, sørge for at fugten ikke kommer til væggen.

Enig med den tidligere taler; tiltag på ydersiden føles som prioritet #1.

Hvordan ser det ud på ydersiden af det udsatte område? Billeder?

Træstykke stikker gennem tagpap med lagningstjære omkring. Træstykke under tagsten med klæbemiddel til reparation af hul i tagpap, nær huller fra taglægter. Rustfarvede tagsten og affald synlige.
Taglægten har "stukket hul" i papiret på næsten hver eneste sted, hvor lægten går ned. Har savet lægten af (se billede) og derefter smurt på/fyldt i tykt lag med reparations-tjære. Dette er gjort langs hele taget. Også skiftet til nye tagrender/nedløbsrør i sommer. Så det burde holde tæt.
Men hvordan skal jeg gøre med indervæggen..??

Skimmelsvampen kommer ikke tilbage, hvis du har fået bugt med fugtproblemerne.

Jeg ville rive tapeterne ud og mekanisk fjerne al sort skimmel bagved.

Lade det tørre grundigt, hvis der er den mindste risiko for resterende fugt.

Så bare spartle og male/tapetsere.

En nærbillede af en murstensvæg ved siden af en hvid karm eller ramme, visende tekstur og sammenføjninger i murværket. Gul murstenshus set udefra ved siden af en hvid vinduesramme. Husfacade med gule mursten, hvidt tagudhæng og stribemønstret markise over en glasdør.
.......og sådan ser det ud udefra.......

Den gule vægbit, der stikker ud, er jo meget udsat, det er nok mest derfra fugten kommer, der er det jo nul udstik på trods af, at det i øvrigt er godt. Samtidig går det vel ikke bare at fjerne den væg?

Nej - det stykke mur kan man ikke bare "fjerne", men det er jo den murstensvæg, der er det mulige tilbageværende problem, ligesom... Det siges jo, at mursten kan lede fugt. Men derfor undrer jeg mig om det ikke ville være bedst at "fugtspærre" det stykke indefra (som jeg har renset for tapet og skimmel - se tidligere billede) og derefter spartle og tapetsere?? "Både seler og livrem" så at sige.....

Ja, du skal behandle væggen som om den var en kældervæg i så fald, dvs sikre, at der er en luftkanal mellem murstenen og det indvendige, ellers vil du stadig have fugtproblemerne. Husk også at gøre dette mellem vinduesrammerne og væggen, ellers vil du med tiden få råd der! Personligt synes jeg, det virker svært, det er derfor jeg mener, at du skal håndtere roden, dvs sikre, at væggen ikke bliver ramt af fugt. Det er dels oppefra, at regn slår direkte imod pga manglen på tagudhæng, dels jordfugt i og med at du har stenbelægningen direkte op til huset i gulvhøjde. Du skal sænke jorden omkring væggen, så regn ikke slår op mod væggen og fugtspærre soklen udefra, så fugten ikke suges op.

• Synes
SvaCar
  • Laddar…
Tak for alle tips. Tror det bliver til blot at spartle og male med en farve, der "ånder", så den vægdel luftes, og så springer vi tapetet over, så måske skimmelsvampen holder sig væk......... Hvis det ikke virker, så må man vel begynde at arbejde udefra og fugtsikre murstensvæggen der.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Alle uisolerede ydervægge skal "ånde". Det letteste at arbejde med er gipsspartel eller gipsmørtel, hvis der er større huller. Almindelig spartel indeholder cellulose og er derfor uegnet.
Hvis det er "vådt" vil gipsbaseret mørtel ikke fungere, men hvis det blot er fugtigt, går det fint. Er det vådt, skal du bruge rigtig mørtel!
Så maler du blot med en pudsmaling (diffusionsåben).

• Synes
SvaCar
  • Laddar…
Hej Anders.
Tak for rådene. Undrer om det er bedre/godt at bruge vådrumsspartel? (og derefter pudsmaling).
Mvh SvaCar

Vådrumsspartel er også tilpasset til "tør" miljø. Altså den skal være bag tæthedssikringen hvor det er tørt så jeg ville ikke bruge det heller.

Indendørs skal man have silikatmaling som er diffusionsåben. Den kaldes nogle gange også for "Pudsmaling".

• Synes
SvaCar
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.