Hej! Har en lille bjælkehytte, som jeg er ved at renovere indvendigt. Jeg har lavet en ny dør/åbning mellem køkken-stue og tænkte at lukke (lave et skelet) den gamle åbning, som er til venstre på billederne. Bjælkevæggen er bærende i den forstand, at tagåsen hviler på denne. Jeg har forstærket åbningen med en 145x45-regel på hver side af åbningen, men ville nok skulle forstærke lidt mere. Panelen på billedet skal rives ned og erstattes med osb på den væg.

Hvordan ville I forstærke væggen?

• Interiør af en tømmerhyttes renovering med brændeovn, delvis åbnet væg og udsigt til rum med træpaneler og værktøj spredt på gulvet.
  • Renovering af timmerhus med ny døråbning mellem køkken og stue, gammel åbning på venstre side skal lukkes, væg med paneler skal erstattes af OSB.
Hvis tømmeret har godt oplag på begge sider, behøver det næppe at forstærkes. Hviler det på murstocken?

Var jeg dig, ville jeg fjerne 45*145-erne og kappe dem lidt, så stommen kan fortsætte sin evige sætning uhindret. Udform derefter fastgørelsen af "gåtarna" med ovale huller, så du ikke hindrer tømmerets synkning. Hvis du ikke allerede har lavet nogen gåtspor og styring for tømmeret, synes jeg, du skal benytte lejligheden til at gøre det, inden væggen begynder at bue/bøje.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tak for svar! Synd at jeg fastgjorde reglerne med store søm. 😅 Må bryde det op og lave notspor i stedet. Jeg tror ikke, at tømmeret hviler på murstokken, det ligger nok bare hvilende imod murstokken.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.