Har i dagene revet det gamle badeværelse ud, og det viste sig, at de eksisterende gulvbjælker (50x200 cc60) er satelet mod midten for at få fald mod gulvafløbet. I en af bjælkerne er der savat ud et ordentligt stykke for at gøre plads til det tidligere afløb. Bjælkerne har 320cm mellem oplæggene (mellem bjælkelag, hvor jeg kun kan nå det ene oplæg) og er krydsafstivet ved 180cm. Nu tænkte jeg at forkorte dem ved 170cm og derefter tilføje endnu en bjælke, så jeg får cc30 (de røde på billedet).

Så til mine spørgsmål; Hvordan skal jeg forstærke bjælken, der har det store udtag, på den bedste måde? Hvordan fikser jeg de bjælker, der er satelet på midten for at kunne montere gulvspånpladen jævnt?

Min tanke er at sømme/skru et 195x45 mod de eksisterende bjælker og på den måde få en plan overflade. Vil det mon være nok? Måske kan man også sætte en lang krydsfinerplade på den anden side som yderligere forstærkning (især på den, der er kraftigt udtaget). Er der nogen der kan give mig et tip til, hvordan jeg skal gå frem, så ville det være super godt, og så slipper jeg for at være arbejdsløs i weekenden :)
Jeppe

• Diagram over bjælkelag med markerede røde bjælker og detaljer om dimensioner, herunder nye og eksisterende bjælker, samt væg og opplag.
  • Billede af et delvist afmonteret badeværelse med synlige gulvbjælker og værktøj; nogle bjælker er beskadigede eller har udskæringer til afløb.
Jeg havde det samme problem og byggede bare på de eksisterende bjælker ved at lægge en ny bjælke på siden af den gamle og skød fast med sømpistolen mod den gamle. Havde hjælp af en laser, som jeg havde stillet op, og en målestok. Så da de gamle regler var i niveau, lagde jeg ind kortlægger og reglade op med nye bjælker mellem de gamle for at få 30cc. Blev det mest plan gulv i det hus i hvert fald! Og det mest stabile!

Tusind tak, nu fik jeg lidt mere kød på knæene! Nu kører jeg, og det får bære eller briste som man plejer at sige.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.