Desuden er min pick-up 175 cm høj med hardtoppen på, så det er også risikabelt.
Nåja.
Jeg har ingen billede af selve bjælken andet end indpakket i gips, men vedhæfter billeder af bjælkerne i en anden del af laden.
Jeg tænker, at spær er separate fra disse tværbjælker, som snarere synes at have til opgave at holde væggene fra at skride.
Tænker jeg rigtigt?
Kan jeg i så fald ændre det ved at trække en stålbjælke på indersiden af konstruktionen, fra væg til væg?
Ovenpå disse tagbjælker ligger der yderligere et bjælkelag i den anden retning, det ville være rart at slippe for at rive hele det op.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Uden at have set helheden mistænker jeg, at bjælken i spørgsmål er en form for hanebjælke med opgave, som du siger, at forhindre væggene i at kalve ud. Hvis denne antagelse er korrekt, kan du erstatte den med et trækstag af stål. Hvis du skal erstatte halvdelen af bjælken, skal enden stå på en stolpe. Der er dog nogle komplikationer. En er, at mellembjælkelaget ovenover ser ud til at hvile på denne bjælke. En anden er, at du skal finde punkter, hvor du kan fastgøre trækstaget.
Mange tak for svaret.
Jeg åbnede gipskassen lidt i går og fandt en meget rådskadet bjælke i den.
Jeg vil forsøge at tage billeder i dag for dokumentationens skyld, om ikke andet.
Mellemloftet er egentlig ikke noget problem, da overetagen ikke bruges til andet end lettere langtidsopbevaring.
Det eneste er vel, at jeg ikke vil rive det op, da det er lavet i typisk 2,5"*9". Lange og klodsede planker at rive ud.
Sparer gerne det arbejde til den dag, jeg vil isolere, hvis det bliver aktuelt i fremtiden.
Det er tømmermure i laden (omkring 15 cm tykke), det burde vel helt enkelt bare være at trække en trækstang/bjælke ind med franske træskruer i en passende tømmerstykke eller to?
Hvad er passende dimension for en trækstang på godt 5 meter?
Jeg mistænker, at det er nemmere at finde rør end solidt materiale i nærområdet. Jeg kunne svejse (store) plader til fastgørelse i enderne på rørene f.eks. Jeg har intet problem med at erstatte bjælken med mere end en trækstang for den sags skyld.
Jeg åbnede gipskassen lidt i går og fandt en meget rådskadet bjælke i den.
Jeg vil forsøge at tage billeder i dag for dokumentationens skyld, om ikke andet.
Mellemloftet er egentlig ikke noget problem, da overetagen ikke bruges til andet end lettere langtidsopbevaring.
Det eneste er vel, at jeg ikke vil rive det op, da det er lavet i typisk 2,5"*9". Lange og klodsede planker at rive ud.
Sparer gerne det arbejde til den dag, jeg vil isolere, hvis det bliver aktuelt i fremtiden.
Det er tømmermure i laden (omkring 15 cm tykke), det burde vel helt enkelt bare være at trække en trækstang/bjælke ind med franske træskruer i en passende tømmerstykke eller to?
Hvad er passende dimension for en trækstang på godt 5 meter?
Jeg mistænker, at det er nemmere at finde rør end solidt materiale i nærområdet. Jeg kunne svejse (store) plader til fastgørelse i enderne på rørene f.eks. Jeg har intet problem med at erstatte bjælken med mere end en trækstang for den sags skyld.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
For at beregne den passende dimension på trækstænger skal man vide ydertagets mål og hældning, afstanden mellem højbenene samt også hvordan den tværgående bjælke ligger i forhold til helaladans planform. Med tømmer i væggene burde det ikke være svært at fastgøre trækstænger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En gammel lade har jo meget store arealer, så det er godt at have noget at gå efter. Eftersom stål har meget høj trækstyrke er det let at overdimensionere, men man bør have noget at gå efter først.
Klik her for at svare