Har opdaget huller i taget, som skal udbedres af et firma, men det har lækket ned på den underliggende bjælke, så næsten hele opbygningen ovenpå murstensfacaden er rådnet væk. I øvrigt er bjælken sund og føles stadig stabil. Da bjælken ligger både under og over en anden bærende konstruktion, er det ikke superenkelt at udskifte bjælken. Findes der nogen rimelig måde at forstærke opbygningen med en slags stål ned i murstensvæggen?
Jeg bliver tænksom over, hvad den bjælke (med kvadratisk tværsnit) har for funktion. Som det ser ud på dit billede, ligger bjælken under gulvåserne (eller tagåserne), og som det ser ud, tilfører den mere skade end nytte, da åserne er udskåret for at rumme bjælken. Den lille bjælke kan ikke tilføre nogen bærende kraft på den spændvidde, men derimod ser det ud som om, at åserne er blevet væsentligt svækket af udskæringerne.
Senest redigeret:
Hvis jeg forstår rigtig, hvad du henviser til, så er det en jernbjælke/T-stål, så lidt bærende evne har den, selvom den sandsynligvis er noget underdimensioneret.G Gabbe1 sagde:Jeg bliver i tvivl om, hvad den bjælke (med kvadratisk tværsnit) har for funktion. Som det ser ud på dit billede, ligger bjælken under gulvåserne (eller tagåserne), og som det ser ud, tilfører den mere skade end nytte, da åserne er blevet udsparret for at rumme bjælken.
Den lille bjælke kan ikke tilføre nogen bærende kraft på den spændvidde, men derimod ser det ud til, at åserne er blevet svækket betydeligt af udsparringerne.
Har du nogen idé om, hvordan man kan styrke/redde den beskadigede bjælke/tagås?
Klik her for at svare