Hej forumet.

Jeg bygger en trappe ifølge billede. To trappeløb med et hvilestadium i midten. Vangstykkerne tegnede jeg op og bestilte fra fabrik for at få alle vinklerne præcise. Disse er som I kan se monteret, og efter det har jeg klædt alt ind under med gips.

I dag ligger midlertidige trin i trappen. Jeg er ved at save til og lakere både stød- og plantrin i 40 mm eg, udsavet fra limtræplader. Det bliver lækkert.

Trinene lægges ifølge nederste billede, på samme måde som de midlertidige allerede er monteret.

Jeg har sidder lidt fast i spørgsmålet om selve monteringen. Trinene er tilsavet så præcist som muligt med samme mål som vangstykkerne har. Men der kan forekomme en lille forskel 🤔

Yderkant på plantrinet skal lineere præcist med stødtrinet, så det ser ud som et "lige Z" fra siden. Har man brug for nogle små metalstifter der, som holder det sammen?

Skal jeg lime mellem vangstykkernes flader og trin? Trælim?

Jeg tænker selv, at alle trin skal skrues fast. Jeg kunne så bruge metalvinkler, to per trin i hver kant og fastgøre nedenunder. Eller tilsvarende løsning med små træstykker, ca. 30 x 30 mm, som er lige så lange som trappetrinene er brede. Forbor disse og så skrue.

At skrue synligt vil jeg ikke. Heller ikke skrue ovenfra med forsænkede huller og så sætte træpropper i hullerne.

Nogen der har erfaring med lignende projekter og kan give tips?

At undgå knirken er en vigtig ting. Når jeg har monteret færdige trapper hos kunder, er det ofte sådan, at der kommer opfræsede vangstykker, som plantrinene skal ind i, og så vokser man deres ender for at undgå knirken. Det føles logisk, men er ikke helt det samme i mit tilfælde.

Taknemmelig for alle råd.

En halvfærdig trappe med midterafsat, lavet af trævangstykkker og midlertidige trin, ses med røde snore markeret til justering.
Illustration af en trappestruktur i gul farve. Trappeformet kant med planer og stigninger i hvid. Viser vinkler og design af en trappe.

T
Vores stødtrin sidder i fræsede spor i undersiden af trinpladerne og er derefter skruet ind i trinpladen i nederkant. Vi købte montage af trappen, da vi bestilte den, og den snedker sagde, at han havde lagt en streng silikone i sporet og derefter pressede stødtrinet op ordentligt, da han skruede det fast.

Jeg er ikke helt tilfreds med det montage, da vi har en del knirken, og efter at have læst en del om trapper, har jeg forstået, at man tidligere ofte høvlede stødtrinets overkant til en svag bue for at undgå netop knirken. Som jeg opfatter det fra vores trappe, er det, når trinpladerne belastes og bøjes ned en smule, at de gnider mod stødtrinets overside og giver knirk, så jeg har overvejelser om at demontere stødtrinene for at høvle dem lidt buede og genmontere og se, om det gør en forskel.

Forslaget er kommet op til prioriteringskomitéen for beslutning, men indtil videre er haveplanlægning, tapetsering og maling af det sidste soveværelse og dørkarme (sic!) blevet anset for højere prioriteret end at slippe af med knirken i trappen... 🙄

At sætte noget, der holder stødtrinene i linje med trinpladen i overkant, virker fornuftigt, og hvis du ikke kan lave spor i trinpladen, så er måske en form for stift det rette i yderkanten eller klodser at skrue i. Så er et udhæng på trinpladen at anbefale og ikke helt skarpe hjørner, både for hvordan man går på trappen og for udseendet. (selvom netop udseendet er subjektivt)

• Synes
martinradbo
  • Laddar…
T Testarn sagde:
Vores trin er placeret i fræsede spor på undersiden af trinformene og derefter skruet ind i trinnet i nederkanten.
Vi købte montage af trappen, da vi bestilte den, og snedkeren sagde, at han lagde en stribe silikone i sporet og derefter pressede stødtrinet ordentligt op, da han skruede det fast.

Jeg er ikke helt tilfreds med den montage, da vi har en del knirken, og efter at have læst en del om trapper har jeg forstået, at man ofte tidligere høvlede overkanten af stødtrinet til en svag bue for at undgå netop knirken.
Som jeg opfatter det fra vores trappe, så er det, når trinformene belastes og bøjer lidt ned, at de gnider mod stødtrinets overside og giver knirken, så jeg har overvejelser om at demontere stødtrinene for at høvle dem lidt buede og genmontere dem for at se, om det gør en forskel.

Forslaget er kommet op til prioriteringsudvalget for beslutning, men indtil videre er haveplanlægning, tapetsering og maling af det sidste soveværelse og dørkarme (sic!) anset for at være højere prioriteret end at slippe af med knirken i trappen... 🙄

At sætte noget, der holder fast på stødtrinene i linje med trinets overkant, virker fornuftigt, og hvis du ikke kan lave spor i trinet, så er måske en form for pin den rigtige i yderkanten, eller klodser at skrue i.
Desuden er et overhæng på trinet anbefalelsesværdigt og ikke helt lige hjørner, både for hvordan man går i trappen og for udseendet. (selvom netop udseendet er subjektivt)
Gode tanker og overvejelser.

Har I en trappe, hvor trinnene ligger mellem eller ovenpå vangstykket?

Med stødtrin, der trykkes op i et fræset spor på trinet, er der naturligvis mulighed for at høvle overkanten, som du skriver. Sværere i mit tilfælde, hvor alt skal være synligt. Men selvfølgelig kunne jeg have haft en "tap" på stødtrinene, der gik op i en fordybning i trinet. Meget arbejde for at få det til at lykkes, når man ikke har en computerstyret fræsemaskine. Men frem for alt er det for sent nu. Trin og stødtrin er allerede savet til i form af helt rektangulære stykker.

At skrue nederkanten af stødtrin ind i bagkanten af trinnene er smart, det er enkelt og godt.

Og angående overhæng eller ej, så er udseendet nok netop meget subjektivt... 😂

• Haha
Testarn
  • Laddar…
T
M martinradbo sagde:
Gode tanker og overvejelser.

Har I en trappe hvor trinene ligger mellem eller ovenpå vange-stykkerne?

Med stødtrin der trykkes op i et fræset spor på plantrinnet, er der selvfølgelig plads til at høvle overkanten, som du skriver. Sværere i mit tilfælde, hvor alt skal være synligt. Men jeg kunne have haft en "tap" på stødtrinene, der gik op i et udsnit i plantrinnet. Meget arbejde for at få det til, når man ikke har en computerstyret fræsemaskine. Men frem for alt er det for sent nu. Plan- og stødtrin er allerede savede i form af helt rektangulære stykker.

At skrue nederkanten af stødtrinene ind i bagkanten af plantrinnene er smart, det er enkelt og godt.

Åh angående udhæng eller ej, så er udseendet nok netop meget subjektivt... 😂
Ja, udseende er subjektivt, men de andre har ingen smag :P

Det lyder som om det der med spor og en not i bagkanten kunne have fungeret, hvis det ikke allerede var savede, spørgsmålet er, om det ville være muligt at høvle en smule afrundet og trykke det op, når du monterer, så det sidder i spænd hele tiden og om det ville gøre nogen forskel... næsten værd at prøve med noget af trinene.
Ellers måske vokse kanten er nok til at det skal blive lidt "valla" og ikke give knirken?

Vores trappe har den ene sides stød- og plantrin forsænket i vangen og den anden ligger "ovenpå", da det er en U-trappe, der står åbent med en side mod væggen. Ydersiden på første og anden runde har udhæng til højre på trinene og på sidste runde er der udhæng til venstre, da det er det, som står mod væggen. Det er regnet nedefra, og den drejer til venstre, når man går op.

Jeg kunne sætte en "kex" mellem plan og trappetrin for at opnå næsten det samme. Fræse ned i begge trin altså og sætte en løs bit dér-

T
Hvis du bruger kex mellem trins- og plantrin, bliver styringen klar, og du slipper for at skrue noget fast i det andet. Det løser dog ikke eventuel knirken på grund af nedbøjning. (Det som skulle løses med let buet overside på trintrinnet, ifølge de ældre skrifter jeg har læst. Jeg har dog ikke testet det i praksis) Der er risiko for, at det skaber knirken, hvis kexen ikke er limet, og det er usandsynligt, at lim holder i længden...

Jeg ved, at der var en anden tråd for længe siden her på Byggahus, der talte om, hvordan man skulle montere trin i vanger med forklaringer til, hvor det skulle være stramt, og hvor det ikke skulle være det samt kiling og søm/skruer for at undgå knirken... men jeg husker ikke hvilken :(

Jeg afventer lidt og håber på flere kloge idéer i denne tråd.

Derimod er trælim, der er tørret, utrolig stærkt. Ofte stærkere end selve materialet, hvilket man opdager, når man skal rive ting ned ;-)

• Haha
Testarn
  • Laddar…
T
M martinradbo sagde:
Jeg afventer lidt og håber på flere kloge idéer i denne tråd.

Derimod er trælim, der har fået lov at tørre, utrolig stærkt. Ofte stærkere end selve materialet, hvilket man opdager, når man skal rive ting ned ;-)
Ja, det er ikke usandsynligt, at nogen, der ved noget, tjekker tråden nu, hvor den ikke længere er i "ubesvaret" 🤪

Jeg ved, at lim er stærk, men almindelig hvidlim er ikke så fleksibelt, og kraften vil komme langs limfugen, så det kan få det til at løsne sig. Eller at fibrene rives løs.
Det vil være godt med flere råd her, man lærer hele tiden. 👍

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.