Min løsvirkesbyggede carport blev ikke så stabil i sidled, som jeg havde håbet. Den står stabilt, men det er muligt at "gynge" den lidt i sidled, hvis man rykker i stolperne...

Løsningen bliver forstærkninger ved de 4 stolper på hver side af den 6 m lange carport (som er fastgjort til et skur i bagenden).

Da tagspær og stolper ikke findes på samme sted, vil jeg fastgøre en bjælke under tagspærene, så forstærkningen kan fastgøres i højde med hver stolpe. Men hvordan fastgør jeg bedst forstærkningen til stolpen, som er 90x90 limtræ??

• En person holder en træplanke op mod en carportstruktur af lyst træ, med træbjælker, sølvfarvede beslag og et blåt reb som del af konstruktionen.
Balksko eller noget pænere eget smedefæste afhængigt af hvad der passer udseendemæssigt.

Kan det sættes på den anden side?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar sagde:
Bjælkesko eller noget flottere eget smedet beslag afhængig af hvad der passer udseendemæssigt.

Kan det sættes på den anden side?
Hvordan mener du den anden side?

Bjælkesko og ankerskrue bliver stabilt, men måske ikke det mest æstetiske. Jeg er ikke nogen dygtig smed :geek:

Synes det ser ud som om, at bagsiden på stolpen ser ud til at linjere med tagstolen med en 45 imellem

Andreas_kalmar Andreas_kalmar sagde:
Synes det ser ud som om bagsiden af stolpen ser ud til at linjere med tagspæret med en 45 imellem
Ahh ja, lige den gør nok det, men sådan ser det ikke ud på de øvrige stolper / tagspær.

Edit, nu når jeg ser billedet, jeg selv har lagt op, så er det ikke en tagspær man ser, men bare træ til at fastgøre facadebrædderne på...

Magnus E K
Jeg ville have snedskåret i den rigtige vinkel og så bare skruet med lange kraftige træskruer, en fra nederkanten af stræberen og en fra overkanten. (Ingen anelse om det er sådan man "skal" gøre.)

Magnus E K Magnus E K sagde:
Jeg ville have skråt-savnet i den rette vinkel og så bare skruet med lange kraftige træskruer, en fra den nederste kant af stræberen og en fra den øverste kant. (Ingen anelse om det er sådan man "skal" gøre det.)
Har også tænkt på den løsning, men er ikke sikker på at det får den rette holdbarhed.

Magnus E K Magnus E K sagde:
Jeg ville have snedskåret i den rette vinkel og derefter bare skruet med lange kraftige træskruer, en fra nederkanten af stræberen og en fra overkanten.
Præcis sådan. Jeg ville tage den længste og groveste skrue, der kan sættes i, måske omkring strlk 8x200, i overkanten, og to mindre i underkanten, måske 6x100.

Det er vigtigt at sikre, at snedstræberens ådring går mere eller mindre fra fladeside til fladeside, for at minimere risikoen for, at stræberen flækker fra skruerne.
Da jeg er af den gamle skole, ville jeg også forbore skruehullerne for at minimere splinternes risiko.

• Synes
Buford
  • Laddar…
Jeg er enig med tidligere indlæg. Belastningerne bliver nok ikke større end at kraftige skruer er tilstrækkelige. Man kan jo også forestille sig kraftige (mest for udseendets skyld) vinkeljern i 135 grader, der skrues fra undersiden, alternativt pladjern fra siderne. Jeg ville koncentrere mig om hjørnet mellem limtræsbjælke og -søjle og overveje en anden løsning for gavlvæggen. Hvilken, kan jeg ikke vurdere helt med hjælp af billedet.

Jeg valgte til sidst at bruge mine elskede ankarskruv med beslag for at fæstne stræberne. Helt stum er det dog ikke alligevel, men det skal jeg måske heller ikke regne med??

T
Buford Buford sagde:
Min løsvirkeskonstrueret carport blev ikke så stabil i siddeled, som jeg havde håbet. Den står stabil, men det er muligt at "gynge" den lidt i siddeled, hvis man trækker i stolperne...

Løsningen bliver skråstænger ved de 4 stolper på hver side af den 6 m lange carport (sidder fast i et skur i bagenden).

Da spær og stolper ikke er på samme sted, vil jeg fastgøre en regel underkant spær, så skråstangen kan fastgøres i højde med hver stolpe. Men hvordan fastgør jeg skråstangen på bedste måde i stolpen, som er 90x90 limtræ??
Gennemgående vognbolt M10 - 12 plejer at blive meget stabilt, og de bolte holder. Her ville jeg nok gå med tolv, da du siger, at du kan flytte konstruktionen med hånden, og da du skal igennem den tykke limtræsbjælke. Finder du brede og tykke firkantskiver, er det godt, så de fordeler kraften fra bolten over en større flade og ikke trænger lige så meget ind i træet, når du spænder. Alternativt spigplade og ankersøm.

Du kan ikke regne med, at konstruktionen bliver helt stiv. For det skal skråstiverne gå helt ned til jorden, (men så kommer du jo ikke ind).

Oldboy Oldboy sagde:
Du kan ikke regne med at konstruktionen bliver helt stiv. For det skal skråstøtterne gå helt ned til jorden, (men så kommer du jo ikke ind).
Har aldrig haft fornøjelsen af at forsøge at rykke på en carport tidligere, så jeg har intet at sammenligne med. Men nu med skråstøtterne, så opleves den helt klart stabil, selvom den ikke er helt stiv, hvilket forklares af det du skriver. Så jeg må være tilfreds sådan :)

Absolut. :)

Har selv et "traktorskju" som nu er en del af udebox til vores heste. Samme type konstruktion med et tag på stolper. Da det er en lille bygning, LxBxH ca. 4x2,5x2 m, er belastningerne fra vejr og vind også relativt små. Den sidder fast på laden i bagkanten. Dog bliver den udsat for massive belastninger fra siderne, nu hvor hestene klør sig mod stolperne, specielt om foråret og efteråret, når de fælder pels og sætter ny sæsonbestemt. Tænk lige over 400 kg med firehjulet drift, der bakser bagdelen i en meters højde og presser og rykker... Der bliver en masse knagen... Men den har alligevel holdt nu i 19 år. Træværk er sejt! Så det bør være roligt, selvom det ikke er klippefast. :)

• Synes
Buford
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.