Da jeg dampede tapetet af i et rum, fandt jeg ud af, at vægmaterialet var masonite (jeg havde en fornemmelse af det, da væggen føltes lidt svag).

Ifølge fyren i byggemarkedet var masonite et billigt materiale, der blev brugt i nogle vægge i 70'erne. Hans tip var at sætte et renoveringsgipsplade uden på masoniten for at give mere stabilitet. Han hævdede endvidere, at det er tilstrækkeligt at skrue gipsen fast i masoniten uden at behøve at tænke på at ramme de bagvedliggende regler. Passer det virkelig, eller skal jeg forsøge at finde regler at fastgøre gipspladen i?

Nja, ved ikke om jeg er enig i, at masonite var et sparsomt materiale. Spørg i stedet hvad der fandtes af alternativer da det blev bygget. Det var almindeligt at sætte masonite på væggene og også i loftet i køkken, entré og badeværelse, hvor man simpelthen ønskede en mere holdbar overflade, ofte malet. I stuer og soveværelser blev der brugt treetex. Masonite og treetex har været brugt i lang tid, ikke kun i 70'erne. Bliver lidt forvirret når det virker som om du ikke har noget træ bag masoniten, udover lægter. Mindst tidligere havde man råspont eller almindelige brædder bagved. Personligt ville jeg ikke bruge renoveringsgips. Synes den er for dyr sammenlignet med almindelige plader. Synes ikke det gør noget hvis du vælger at lade masoniten blive bagved. Den er udmærket at skrue i hvis du ikke strammer for meget.

Når du alligevel sætter gips op, så gør det ordentligt eller slet ikke.

Det lyder som om sælgeren ville gøre det nemt og som om det ville være billigere, ordentligt gips er ikke meget dyrere.

Sats på at fjerne masonitpladerne, det er en fremragende mulighed for at se, hvad der er bagved og inspicere det. Det bedste er, hvis du kan fjerne masonitpladerne og kun have råspån. En ven gjorde dette i sin villa, satte derefter gips op, spartlede samlinger, sleb, satte tapet op og lagde derefter nyt parketgulv og satte lister op.

Som nyt.
En anden fordel ved at gøre det ordentligt er, at du får en solid væg til at hænge ting op på.

• Synes
nitram66
  • Laddar…
Jeg kiggede bag masoniten og der var faktisk råspont der. Masoniten føltes svag fordi den var begyndt at bule ud fra råsponten et sted. Jeg fjerner nok masoniten og skruer gipsen i råsponten.

Renoveringsgips er jo betydeligt dyrere end almindelige gipsplader, tjek hvordan det ser ud ved indfatninger, lister og sådan hvis du ikke har tænkt dig at fjerne dem. Skal du fjerne alle lister, køb almindelig gips og lad masoniten sidde, det er ligegyldigt, skruen fæstner i råspånten bagved...

Fordelen med renoveringsgipsen er netop, at den bygger så lidt, at man ofte ikke behøver at fjerne foder og lister. Hvis man bygger på med 13 mm gips, skal man normalt forlænge, før man kan sætte fodrerne tilbage, hvilket indebærer ekstraarbejde. I dit tilfælde ville jeg fjerne masoniten og erstatte med renoveringsgips, som sandsynligvis kun bygger 2-3 mm ud over dagens masonit. Den noget højere omkostning opvejes sandsynligvis mange gange af, at du sparer ret meget arbejde.

Renoveringsgips er ikke et godt alternativ i dit tilfælde synes jeg, da den er så svag at den følger den mindste lille skavank på væggen og du vil sandsynligvis være nødt til at bredspartle hele væggene for at få et godt resultat. Almindelig gips skjuler mere og giver en mere stabil væg efter min mening.

• Synes
Krypton
  • Laddar…
Hvordan har du tænkt at gøre med væggen senere? Tapetsere, male? Er væggen skæv eller hvorfor har du brug for ekstra støtte? Min tanke er ellers, at du beholder masoniten, fastgør den med dykkere og spartler, hvor det er nødvendigt. Når du derefter har tapetseret, vil der ikke være nogen forskel at se. Du sparer meget arbejde og får en hårdere, mere slidstærk væg.
Der findes også masonit i 6 og 9 mm tykkelse, et fremragende underlag til tapetsering og maling. Miljøvenligt og allergivenligt. Gud, hvor jeg overdriver. Jeg er ikke sælger, jeg har bare svært ved at se fordelene ved gips.

Senest redigeret:
Tak for nyttige tips!

Jeg havde tænkt mig at male væggene i rummet.

En snedker, der ordnede et badeværelse i huset, inspicerede forleden væggene i det aktuelle rum. En af fire vægge havde masonit, mens de øvrige tre vægge havde gips. På masonitvæggen var jeg begyndt at dampe tapetet af (og det var på den måde, jeg fik masonitten frem). Snedkeren satte renoveringsgips på masonitvæggen (for at det skulle fungere med karme og lignende, valgte han en 6 mm plade). På de øvrige vægge foreslog han, at jeg prøvemaler på tapetet for at se, om det fungerer, før jeg begynder at dampe tapetet af. Forhåbentlig kan jeg male direkte på tapetet på de tre øvrige vægge og male på den nu gipset væg efter at have lagt på væv og spartlet samlingen.

Påfør et lag oliebaseret grunder, før du begynder at spartle. Mindst arbejde, bedste resultat, lugter mest.

• Synes
Al.G
  • Laddar…
5.2 racing sagde:
Påfør et lag oliebaseret grundmaling, inden du begynder at spartle. Mindst arbejde, bedste resultat, lugter mest.
Hvorfor er det godt at påføre en oliebaseret grundmaling, inden man spartler (alternativet er at spartle direkte på gipsplade/væv og på tapetet)?

Åh undskyld. Jeg mente på tapetet. På gipspladerne behøver du ikke gøre noget inden spartling, bortset fra remsning.

Den oliebaserede grundmaling minimerer blæredannelse på gammelt tapet. Det kan stadig blære sig, men så kan man ikke gøre mere. Riv alt der er løst væk, så oliebaseret grundmaling, derefter spartelmasse og til sidst maling. Held og lykke!

• Synes
Tobz77
  • Laddar…
OK, tak for tipset. Jeg vil absolut grunde med oliefarve, hvis det kan mindske risikoen for blæreformning :-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.