Vi har en sutterrængevilla fra 1988, i underetagen sidder der 22 x 95 mm spredt panel og på det
6,5 x 280 x 1800 mm loft i masonit (det var grundmalet hvidt fra fabrikken).
Efter ca. 20-25 år begyndte loftet i et soveværelse at bule ned, skød det op og fastgjorde det med klammer (Rapid 34 pistol og sandsynligvis 10,6 x 14 x 1,3 mm klammer). Tog en loftliste ned for at lokalisere præcis position for de spredte paneler og brugte en laser ved mærkning, hvor jeg skulle skyde klammerne i.
Nu har jeg set, at loftet i opholdsrummet og endnu et soveværelse begynder at give slip, så det er tid til at udbedre disse også.
Søgt efter instruktioner på nettet efter en passende metode, eftersom det er relativt tynde loftsplader med fjeder/not, synes hæfteklammer at være en god metode. Bedste match af instruktion for mit loft siger bredde på klammer 11 mm, hvilket jeg går med til, men ikke anbefalet længde på mindst 35 mm.
Spredepanel 22 mm
Loftplade på det tykkeste sted 6,5 mm, måske 3 mm gennem fjedren.
Tænkte at bruge klammerlængde 14 mm, er det fornuftigt, eller er der noget jeg ikke indser, som retfærdiggør 35 mm længde?
Det spredte panel er hårdt efter 30 års udtørring, bemærkede jeg ved en testskud.