926 læst ·
23 svar
926 læst
23 svar
Hvordan fastgøre reb i presenning
Hvis det ikke er en letvægtspresenning, og du vil have en så avanceret fastgørelse af reb, at du endda planlægger for kaus med splits i maljer, så er det jo til brug i mange år fremover?
Hvis du har en grov presenning, der har en stabil (faldet?) kant, som holder til trækket i huller/maljer, kan man nok få hjælp af en sejlmager til at slå tilstrækkelig store maljer, så det måske går at føre metalkaus igennem (hvis man lykkes med at åbne kausen lidt, dem i plast er nok ikke til at få ind).
Jeg har fået sådanne maljer i sejlet for at kunne reve efter behov. Men jeg synes, at det er en fordel at kunne have aftagelige revehager i stedet for faste kaus (selvom det er en helt anden situation). De, som jeg bruger, er fleksible karabinhager eller spærrhager i tilstrækkelig størrelse til at klare maljen. Det er mere fleksibelt, hvis man har brug for at skifte ødelagte eller længde på presenningsrebet. Se eksempel
Hvis du har en grov presenning, der har en stabil (faldet?) kant, som holder til trækket i huller/maljer, kan man nok få hjælp af en sejlmager til at slå tilstrækkelig store maljer, så det måske går at føre metalkaus igennem (hvis man lykkes med at åbne kausen lidt, dem i plast er nok ikke til at få ind).
Jeg har fået sådanne maljer i sejlet for at kunne reve efter behov. Men jeg synes, at det er en fordel at kunne have aftagelige revehager i stedet for faste kaus (selvom det er en helt anden situation). De, som jeg bruger, er fleksible karabinhager eller spærrhager i tilstrækkelig størrelse til at klare maljen. Det er mere fleksibelt, hvis man har brug for at skifte ødelagte eller længde på presenningsrebet. Se eksempel
Jeg undgik at anbefale mere metal der end øjet, for det kan let slå og slide på andet, der er i nærheden.Spikbjörn sagde:
Hvis det ikke er en letvægts presenning, og du ønsker et så avanceret fæste af reb, at du endda planlægger for kaus med splits i øjer, så er det jo for brug i mange år fremad?
Hvis du har en grov presenning, som har en stabil (overlocket?) kant, der holder til trækket i huller/øjer, så kan man nok få hjælp af en sejlmager til at slå tilstrækkeligt store øjer i, så det måske går an at trække metalkaus igennem (hvis man lykkes med at åbne kausen lidt, de i plast går nok ikke at få ind).
Jeg har fået sådanne øjer i sejlet, for at kunne reve efter behov. Men jeg synes, at det er en fordel at kunne have aftagelige revekroge i stedet for faste kaus (selvom det er en helt anden situation). Dem jeg anvender er fleksible karabinhager eller spærrehager i tilstrækkelig størrelse til at klare øjet.
Det er mere fleksibelt, hvis man skal udskifte en ødelagt, eller længden, på presenningens reb. Se eksempel
Reving foretrækker jeg permanent på plads; når det er nødvendigt, så kan det være hårdt og mørkt, men kapsejler for så vidt ikke.
Absolut, det holder jo godt selv uden metal, der findes både bløde og hårde løsninger. Man kan jo med lidt sejlværktøj stage en løkke også, hvis man ikke føler for at splejse, og hvor fleksibelt eller fast arrangementet skal bruges. Jeg tøffer bare rundt selv, og vil gerne have enkle ukomplicerede løsninger. Men på en solid presenning fungerer løsningerne til letvægtspresenninger jo ikke.redarn sagde:
Medlem
· Blekinge
· 12 256 indlæg
En kaus går jo ikke at få ind i öljetten så det går nok bort. Jeg gør som redarn i #15. Vigtigt er at se hvor man lægger linen for at spænde. man skal jo undgå at linen under kölen ryger til et sted med mindre bådstykkelse og bliver løs. Det er godt hvis man lægger linene lidt diagonalt under båden. Bogen og agter skal man kigge ekstra nøje på så vinden ikke kommer ind under. Flagrende material går som regel i stykker.
Klik her for at svare