8,101 læst ·
9 svar
8k læst
9 svar
Hvordan fastgøre markise i bærende bjælke, hvilke skruer/møtrikker?
Hej! Jeg skal sætte en terrassemarkise (6 meter lang, 60 kg) fast på facaden. Det er ikke muligt at sætte markisestøtterne direkte i tagspærerne, da markisen så ikke centrerer over terrassen, så jeg har brug for at montere en bæreliste. Det, jeg spekulerer på, er:
1. Hvilken dimension på de skruer skal jeg bruge til at fæstne bæreliste i tagfoden (tagfødderne?) med? Tykkelse og længde efterspørges. Jeg tænkte at bruge franske træskruer.
2. Kan jeg fæstne markisestøtterne i bæreliste (havde tænkt mig 45 mm tyk bæreliste) med franske træskruer, og i så fald, hvilke dimensioner på skruer? Eller bliver bæreliste for tynd til markisens vægt? Bag bæreliste er der et lag facade med bagvedliggende luftspalte. Er det bedre at bruge bolt og møtrik til at fæstne markisestøtterne? I bolt-og-møtrik-alternativet er jeg nødt til at sætte korte bræddestykker bag bæreliste ved tagspærerne for at skabe en afstand, så jeg senere, ved montering af markisestøtterne, kan nå en møtrik bag bæreliste.
Mvh Nils
1. Hvilken dimension på de skruer skal jeg bruge til at fæstne bæreliste i tagfoden (tagfødderne?) med? Tykkelse og længde efterspørges. Jeg tænkte at bruge franske træskruer.
2. Kan jeg fæstne markisestøtterne i bæreliste (havde tænkt mig 45 mm tyk bæreliste) med franske træskruer, og i så fald, hvilke dimensioner på skruer? Eller bliver bæreliste for tynd til markisens vægt? Bag bæreliste er der et lag facade med bagvedliggende luftspalte. Er det bedre at bruge bolt og møtrik til at fæstne markisestøtterne? I bolt-og-møtrik-alternativet er jeg nødt til at sætte korte bræddestykker bag bæreliste ved tagspærerne for at skabe en afstand, så jeg senere, ved montering af markisestøtterne, kan nå en møtrik bag bæreliste.
Mvh Nils
Velkommen til forummetN Nlsp sagde:Hej!
Jeg skal fastgøre en terrassemarkise (6 meter lang, 60kg) i facaden. Det går ikke at sætte markisefæsterne direkte i spærerne, for så centreres markisen ikke over terrassen, så jeg har brug for at montere en bærende bjælke. Det jeg undrer over er;
1. Hvilken dimension på de skruer jeg skal fastgøre den bærende bjælke til tagfoden (tagfødderne?) med, har jeg brug for? Tykkelse og længde efterspørges. Tænkte på at bruge fransk træskrue.
2. Kan jeg fastgøre markisefæsterne i den bærende bjælke (havde tænkt mig en 45mm tyk bærende bjælke) med fransk træskrue, og i så fald, hvilke dimensioner på skruen? Eller bliver den bærende bjælke for tynd til markisens vægt? Bag den bærende bjælke er et lag facade med bagvedliggende luftspalte. Er det bedre at bruge bolt og møtrik for at fastgøre markisefæsterne?
I bolt-og-møtrik-alternativet skal jeg sætte korte bræddlaps bag den bærende bjælke ved spærerne for at skabe en afstand, så jeg senere, ved montering af markisefæsterne, kan nå en møtrik bag den bærende bjælke.
Med venlig hilsen Nils
Et billede eller en tegning vil nok hjælpe til, at du kan få gode svar.
Hej igen!
Her er billede. Tegningen er ovenfra.
Øverste billede: Bæringen fastgøres, gennem facaden, i spær. Markisen fastgøres i bæringen (og facaden) med fransk træskrue eller lignende.
Tror I det er tilstrækkelig bæreevne, og hvilke dimensioner bør jeg bruge på de forskellige skruer?
Nedre billede:
Hvis fransk træskrue ikke er tilstrækkelig til at holde markisen i bæringen, kan distancer (nr 4), samme som bæringen (45x120), tilføjes så jeg kan fastgøre med maskinskrue/bolt og møtrik og komme til at holde møtrikken bag bæringen.
Mvh Nils
Her er billede. Tegningen er ovenfra.
Øverste billede: Bæringen fastgøres, gennem facaden, i spær. Markisen fastgøres i bæringen (og facaden) med fransk træskrue eller lignende.
Tror I det er tilstrækkelig bæreevne, og hvilke dimensioner bør jeg bruge på de forskellige skruer?
Nedre billede:
Hvis fransk træskrue ikke er tilstrækkelig til at holde markisen i bæringen, kan distancer (nr 4), samme som bæringen (45x120), tilføjes så jeg kan fastgøre med maskinskrue/bolt og møtrik og komme til at holde møtrikken bag bæringen.
Mvh Nils
Jeg ville sætte en passende bærebjælke f.eks. 45x120 på spærrenes tæer. Var der en facadebræt imellem, ville jeg prøve at finde en skrue f.eks. jetting 6-8mm tyk og 120mm lang. Helst skal skruen ikke skrue i panelbrættet, men mellemrummet mellem skruehovedet og begyndelsen af gevindet skal være 45+panelbrættets tykkelse.
Jeg kan ikke rigtig lide franske træskruer, når træ skrues mod træ. Frallor bruger jeg ved fastgørelse af træ mod metalbeslag, som f.eks. bygningsvinkler eller lignende.
Jeg kan ikke rigtig lide franske træskruer, når træ skrues mod træ. Frallor bruger jeg ved fastgørelse af træ mod metalbeslag, som f.eks. bygningsvinkler eller lignende.
Forstår hvad du mener med gevindene.G Gukken sagde:Jeg ville sætte en passende bærende bjælke, f.eks. 45x120, på spærfødderne. Hvis der er en facadebrædde imellem, ville jeg forsøge at finde en skrue, f.eks. jetting 6-8mm tyk og 120mm lang. Helst skal skruen ikke gevindskære i panelbrættet, men mellemrummet mellem skruehovedet og begyndelsen af gevindet skal være 45 + panelbrættets tykkelse.
Jeg kan ikke rigtig lide franske træskruer, når træ skrues mod træ. Franskbrød bruger jeg ved fastgørelse af træ mod metalbeslag, typisk bygge vinkler eller lignende
Men "franskbrød" må du gerne forklare, hvad det er! Skal de sidde mellem markisefæstene (metal) og bærende bjælke (træ)?
Tak for svaret!
Min markise sidder direkte i fødderne... undskyld, poter med franske. Markisens beslag kan jo normalt flyttes langs markiseskinnen for at kunne passe indfæstningspunkter. På den ene side har jeg 80 cm inden første beslag, på den anden 20 cm, netop for at få markisen hvor jeg vil have den. Den er ude året rundt ca. 120 cm, og er ikke faldet ned endnu.
OBS!! Vigtigt med frallor. Forbor med samme tykkelse som skruen har nede i gevindene -0,5 mm, bor derefter med et bor af samme midjetykkelse så dybt, hvor midjen ender, når den er monteret. Typ. Er en 10 mm fralla 7 mm nede i gevindene, borer du 6,5 mm hele skruens længde, derefter 10 mm ligeså dybt som midjen. Smør skruen med fedt eller specielt voks, den går da både lettere at få i, og skærer bedre gevind i træet.
45 mm bærende bjælke er lidt lidt at trække en fralla i, skal du have sådan en bør du nok bruge skrue med møtrik og store skiver på bagsiden. Og som tidligere sagt, træk ikke bærende bjælken fast med frallor, men gerne markisen.
OBS!! Vigtigt med frallor. Forbor med samme tykkelse som skruen har nede i gevindene -0,5 mm, bor derefter med et bor af samme midjetykkelse så dybt, hvor midjen ender, når den er monteret. Typ. Er en 10 mm fralla 7 mm nede i gevindene, borer du 6,5 mm hele skruens længde, derefter 10 mm ligeså dybt som midjen. Smør skruen med fedt eller specielt voks, den går da både lettere at få i, og skærer bedre gevind i træet.
45 mm bærende bjælke er lidt lidt at trække en fralla i, skal du have sådan en bør du nok bruge skrue med møtrik og store skiver på bagsiden. Og som tidligere sagt, træk ikke bærende bjælken fast med frallor, men gerne markisen.
Den vil ikke falde ned. Sandsynligvis knækker markisekonstruktionen før fastgørelsen. Gå bare i gang.N Nlsp sagde:
Klik her for at svare