Tomture61
Ja du, har selv en osb/gipsvæg som er tapetseret med en plastet tapet (overfladen) ser hver samling på gipspladerne. Bliver som en lille bule/fold. Har kørt med papirremse og pladespartel så ...... Er skruet ifølge alle kunstens regler.

Ok. Jeg har også osb og gips overalt. Jeg tror, at det meste er gjort uden nogen specifik tanke på at skrue i stolper. Har malede vægge, limet papirstrimmel. Ingen dårlig samling nogen steder 10-15 år senere.

Så....

MathiasS MathiasS sagde:
Den har jeg kigget på. Der står:

Da langsidesamlingen på gipsen havnede mellem reglarne og spånpladen bevægede sig, så kunne armeringen i samlingen tydeligvis ikke klare dette, og pladerne begyndte at svække, så nu skruer vi alle gipsskruer i reglarne. Antager at det skyldes, at pladerne nu bliver mere som en massiv tyk plade eller noget,

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan dette skal gøres. Lad os sige, at jeg reglar cc60 for OSBn, og derefter havner de forskudte gipslangsavensamlinger mellem reglarne, så langsamlingen ikke skrues i nogen regel. Hvordan skal dette kunne blive et problem? Jeg undrer mig om ikke personen i den tråd beskriver en løsning på et andet problem.

Jeg vil ikke påstå, at den som siger, at gipsen skal skrues i regel, har fejl, jeg forstår bare ikke hvorfor, stadig.
Nu gætter jeg lidt her, men mener han ikke, at spånpladen kan bevæge sig lidt under? Det har til følge, at selv gipspladen som er monteret i spånpladen bevæger sig lidt og dermed sprækker? Hvis skruen sidder i Gips, OSB, Regel, så burde det blive ret stift mellem disse.

Helt ny på dette, men det er sådan, jeg tolkede det :)

Det er det, jeg har svært ved at forstå. Så kan man jo bare skrue et par ekstra skruer i osbn så er man hjemme....

J
Skal man ikke undgå at have gipspladen skarvet over en OSB samling? Hvis man skruer OSB i reglerne og derefter forskyder gipsen, så bliver det skruet i reglerne midt på gipsen?

• Synes
Zedo
  • Laddar…
Jeg tror, at problemet med revner i gipsfuger er betydeligt større ved nybyggeri, der samles på en uge og derefter bevæger sig under udtørringen, mens alt er spartlet, malet og/eller tapetseret.

Jeg har gennem årene bygget en håndfuld bygninger (huse og garager), hvor jeg har brugt 12 mm spånplade med 12-13 mm gips udenpå. Jeg har aldrig bekymret mig om, hvor gipskruerne havnede i forhold til reglarne. Samtlige gipsfuger er blevet forstærket med glasfibertape før spartling, og derefter er væggene blevet malet (ingen tapet eller anden forstærkning på overfladen). Ikke en eneste gipsfuge er sprækket for mig i alle disse år.

Den eneste forklaring, jeg kan se, er, at som selvbygger sker alt i et meget lavere tempo, og træet og pladerne når at akklimatisere sig i bygningen, inden spartlingen sker, og derfor er der mindre bevægelser og ingen revner.

MathiasS MathiasS sagde:
Du skal have en skrue med mindre hoved til osb.

Du kan bruge gipsskrue, men skruer af lidt dårligere kvalitet vil knække, hvis du sætter skruen midt i en "flis" i osb. Hvis du sætter den i en samling mellem to flis i pladen, plejer skruen at holde.

Til gipsen bruger du derefter korte gipsskruer (30mm max), og du skruer som normalt. Plejer at være cc20 på kanten og lidt løsere midt på.
Skal sætte osb og gips og overvejer om jeg skal bruge gipsskrue til begge typer plader eller bruge pladeskrue til osb'en.
Tænkte købe båndet skrue, men vil få sindssygt meget til overs, hvis jeg køber en pakke pladeskruer og en pakke gipsskruer á 1000 skruer.
Det fungerede fint for dig med gipsskruer?

Det er muligt at skrue OSB med gipsskruer, men det kræver ofte, at du sætter skruen i samlingen mellem flisen i pladen. I de seneste års projekter har jeg brugt den rigtige skrue på det rigtige sted. Med skrueautomat virker det lidt tosset at spilde tid på at ramme det rigtige sted med skruen.......

• Synes
bjorsi
  • Laddar…
Køb en pakke med skivskruv, så har du til næste gang du skal bygge noget

• Synes
bjorsi
  • Laddar…
Tomture61
B bjorsi sagde:
Skal sætte osb og gips og er i tvivl om jeg skal bruge gipsskruer til begge slags plader eller bruge pladeskruer til osb'en.
Tænkte købe båndet skruer men der vil blive sindssygt meget tilbage hvis jeg køber en pakke pladeskruer og en pakke gipsskruer á 1000 skruer.
Det virkede fint for dig med gipsskruer?
Grunden til ikke at bruge gipsskruer på f.eks. osb er, at skruvhovedet kan knække.

• Synes
7ender og 1 anden
  • Laddar…
B
Nu anbefaler f.eks. Norgips, at ved trubaserede plader bag gips skal gips skrues i reglerne. Alle lag skal skrues med korrekt skrueafstand/fuld skruning for brandsikkerhed. Så kan man vel sige, at i virkeligheden, både af amatørsnedkere og bygningsarbejdere, så skrues gips ofte i osb uden hensyn til regler, og det ser ud til at fungere godt med forbehold for, at gipssamlinger skal forskydes i forhold til osb-samlinger.

Rimeligvis mister man lidt i styrke i konstruktionen, men til gengæld kan man f.eks. bruge 900 mm gips trods regler cc 60, hvilket gør arbejdet mere let og ergonomisk. Har man 1200 gips og regler cc 60, er der absolut ingen grund til ikke at skrue i reglerne, da man ser skruerækkerne i OSB, samme med cc 45 regler og 900 mm plademateriale...

Tips til øget styrke i væggen er at sætte det nedre lag vandret, væggen bliver stærkere, da 5 stående regler cc 60 holdes fast i samme lag sammenlignet med 3 regler ved vertikal opsætning cc 60.

Senest redigeret:
  • Synes
blyg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.