Hej!

Skal fastgøre OSB-plader på reglar og undrer mig om det er præcis som når man fastgør gipssko når det kommer til afstand mellem skruerne? Hvilke mål var det nu igen? Hvilke skruer bruger man, for man behøver vel ikke gipsskruer der?

Når så gipspladen skal på, hvordan skal man tænke når man skruer den? Skal den skrues igennem spånet og ind i reglerne også? Samme skrueafstand?

Tak på forhånd!

S
For at fastgøre osb bruger man skivskruv eller spånskiveskruv. Skru indtil de sidder oppe og tag lidt til, omtrent som en gipsskiva. Hellere en for meget end en for lidt.

• Synes
Danii KD
  • Laddar…
S
Gipsen skal kun sidde i osb, ikke i reglerne.

• Wow
  • Synes
Paul-Staffanstorp og 1 anden
  • Laddar…
Du skal have en skrue med mindre hoved til osb.

Du kan bruge gipsskrue, men en af lidt dårligere kvalitet kan knække, hvis du skruer midt i en "flisa" i osb. Hvis du sætter den i en samling mellem to flisor i pladen, plejer skruen at holde.

Til gipsen bruger du så korte gipsskruer (maks 30 mm) og skruer som normalt. Det plejer at være cc20 på kanten og lidt glesere midt på.

Og start med en halv gipsskive, så forskyder du samlingerne mod OSB'en.

• Synes
Thyro89 og 1 anden
  • Laddar…
Tak for hurtige og gode svar!(y):)

Alle pladelager skal skrues i reglarna

• Synes
konkas og 4 andre
  • Laddar…
S SvanteC sagde:
Gipsen ska endast sitta i osb, inte i reglarna.
Nja, det beror på vad tilvirkeren anbefaler. Dette skriver f.eks. Norgips "Ved montering af træbaserede plader bag ved gipsskiver skal gipsskiverne skrues i stommen."

• Synes
SvanteC og 1 anden
  • Laddar…
Tomture61
For at fastgøre gips på fx OSB. Der findes længere gipsskruer (41 mm), som skrues med 200 mm mellemrum i yderkanterne og 300 mm på midten.
Derefter kan man diskutere, hvor mange skruer der kræves til den første byggeplade!
OBS, OSB skal monteres med nogle mm mellemrum mellem pladerne.

Senest redigeret:
  • Synes
orrreborre
  • Laddar…
S
S SvanteC sagde:
Gipset skal kun sidde i osb, ikke i reglarna.
Jaha jeg må rette mig selv. Læs anvisningerne hos producenten :)

Tomture61
S SvanteC sagde:
Nå, jeg må rette mig selv. Læs anvisningerne hos producenten :)
Ja, alle lag af byggeskiver skal skrues fast i reglarne (y)

I det tilfælde gips på OSB, hvad er den primære grund til, at man vil skrue i begge lag? Jeg tror, jeg med succes har gjort både og.

• Synes
duetten og 2 andre
  • Laddar…
Tomture61
MathiasS MathiasS sagde:
I just fallet gips på OSB, hvad er den hovedsagelige grund til, at man vil skrue i begge lag? Jeg tror, jeg med succes har gjort både og.
Kig på linket nogle linjer op.

Den har jeg tjekket. Der står:

Når langsidesamlingen på gipsen endte mellem reglarne og spånpladen bevægede sig, så kunne armeringen i samlingen åbenbart ikke klare det, og pladerne begyndte at svække, så nu skruer vi alle gipsskruer i reglarne. Antager at det skyldes, at pladerne bliver mere som en massiv tyk plade nu eller noget,

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan dette skal gøres. Sig at jeg reglar cc60 for OSBn, og så ender de forskudte gipslangsidersamlinger mellem reglarne, så langsidersamlingen ikke skrues i nogen regel. Hvordan skal dette kunne blive et problem? Jeg spekulerer på, om ikke personen i den tråd beskriver en løsning på et andet problem.

Jeg vil ikke påstå, at den, der siger, at gipsen skal skrues i regel, tager fejl, jeg forstår bare stadig ikke hvorfor.

• Synes
Nyfniken og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.