V verktygsgurun sagde:
Anvend karmhylse med trykfordelingsskive og letbetonskrue.
Skru i dobbelte rækker. Dvs. både i falsen og i den synlige del af karmen.
Det holder!
præcis sådan jeg gjorde. Holder.

• Synes
verktygsgurun og 1 anden
  • Laddar…
Tak for alle tips!

Jeg er stadig i et tidligt stadie, og har ikke pudset endnu. Føles som om det i øjeblikket er ret lidt ekstra arbejde at fælde en 45x170-regel ind i karmen.

Jeg ved ikke om jeg vil lime træ mod letbeton uden noget bygplast imellem, mon ikke træ og letbeton har forskellig vandindhold i normal tilstand? Men jeg kan jo sløse så mange letbetonskruer jeg vil i reglen, og skulle den imod forventning løsne sig i fremtiden føles det som en mindre indsats at gøre om det da.

(Søjlen i midten er støbt, så den vil næppe blive noget problem.)
105427206_934533193665356_273065577516250735_n.jpg

Senest redigeret:
V verktygsgurun sagde:
Anvend karmhylsa med trykfordelingsbricka og letbeton skrue.
Skru i dobbelte rækker. Dvs både i falsen og i den synlige del af karmen.
Det holder!
Kør på det for døren til venstre, døren på bagsiden og vinduerne, tak for tipset!

M myrstack sagde:
Jeg kan personligt godt lide at bruge plugs i letbeton, og ikke da letbetonplugs med massive store vinger osv, men mere normale plugs kombineret med f.eks. 6x80 skruer eller tilsvarende. Jeg synes, de sætter sig lidt oftere end letbetonskruen, selvom jeg nogle gange starter der og skifter til plugs i de huller, hvor jeg enten strammer for hårdt eller skruen glider af en anden grund
[billede]
Tak for tipsene, jeg har overvejet, hvordan jeg skal kunne fastgøre hylder og alt andet også, det føles så mega porøst, når man arbejder med materialet. Men nu føles det tryggere, at fastgørelserne vil holde uden at jeg bruger Xellas Hilti-alternativ til 400 kroner hullet! :dizzy:

Den plug jeg satte op et billede af, holder al normal fastgørelse, så længe du borer fornuftigt og sørger for, at kombinationen af plug og skrue passer sammen. Det, du selvfølgelig vil undgå, er at bore et for stort hul til pluggen og derefter bruge den rigtige skrue, så pluggen udvider sig uden at begynde at rotere eller trækkes ud. Jeg bruger både skinner med elfasystem og overskabe på skinne, som sidder som klippen.

Selvfølgelig afhænger det af, at man vælger kroge og hyllesystem, der undgår trækkende kræfter ud fra væggen. Skal man fx have vinterdækkene op på væggen, findes der mange modeller, der let trækker alle plugs ud i verden, så lidt omtanke kræves ved valg af ting at hænge op på væggen.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Vi har Siporex i næsten alle vægge på arbejdet og har fastgjort meget der gennem årene.
Når det kommer til plug, så kan jeg bedst lide Turbo-pluggen (den i plast med en gevind på), men oftere bruger jeg nu betonskrue i stedet.
Sætter da betydeligt flere, men det er meget mere bekvemt.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Det vigtige, når man arbejder i dette materiale, er at man stopper, når det tager stop, ikke trækker "lidt til" som man gerne gør i f.eks. træ.
Både turbopluggen og letbetonskruen sidder som satan, det er ikke noget, der løsner sig ved korrekt montering.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.