Medlem
· Stockholms Län
· 92 indlæg
Hej
Har monteret en stående 2"4 regel mod en letbetonvæg. Har boret 12mm hul med korrekt pløk samt skrue som totalt er lidt længere. Betonen er frisk og hullerne bliver runde og gode men ind mod væggen fik boret lidt ujævnt modstand. Hullet kan være blevet for dybt. Måske er det hulsten et stykke inde. Når reglen belastes så slipper pløkken.
Da jeg ikke kan se pløkken når jeg skruer (sekskantskrue) mistænker jeg at pløkkerne er blevet trykket ind med skruen. Fik tipset hos Beijers Bygg om at trykke ind PL400 så pløkken og lade det hærde. Så skrue.
Forsvinder selve ideen med pløkken ikke hvis man gør sådan? Den kan jo ikke meget gerne udvide sig hvis den er hærdet med PL400?
Er tipset brugbart eller findes der en alternativ måde at løse problemet?
Taknemmelig for tips//PC
Har monteret en stående 2"4 regel mod en letbetonvæg. Har boret 12mm hul med korrekt pløk samt skrue som totalt er lidt længere. Betonen er frisk og hullerne bliver runde og gode men ind mod væggen fik boret lidt ujævnt modstand. Hullet kan være blevet for dybt. Måske er det hulsten et stykke inde. Når reglen belastes så slipper pløkken.
Da jeg ikke kan se pløkken når jeg skruer (sekskantskrue) mistænker jeg at pløkkerne er blevet trykket ind med skruen. Fik tipset hos Beijers Bygg om at trykke ind PL400 så pløkken og lade det hærde. Så skrue.
Forsvinder selve ideen med pløkken ikke hvis man gør sådan? Den kan jo ikke meget gerne udvide sig hvis den er hærdet med PL400?
Er tipset brugbart eller findes der en alternativ måde at løse problemet?
Taknemmelig for tips//PC
Du har nok ret i at pluggen ikke kommer til sin ret i hærdet pl400. Jeg plejer at blæse hullet ordentligt ud og trykke i pl400 og plug, og skrue i direkte. Derefter lade det hærde uden belastning. Så fylder limen ud alle hulrum. Er det meget porøst kan man lade det hærde nogle timer inden skruen skal i, så pluggen ikke drejer rundt.P Plaincollar sagde:Hej
Har monterat en stående 2"4 regel mod en letbetonvæg. Har boret 12mm hul med korrekt plugg samt skrue som totalt er noget længere. Betonen er frisk og hullerne bliver runde og gode men ind mod væggen fik boret lidt ujævnt modstand. Hullet kan være blevet for dybt. Måske er der hulsten et stykke ind. Når reglen belastes så slipper pluggen.
Da jeg ikke ser pluggen når jeg skruer (sekstkantsskrue) mistænker jeg at pluggerne er trykket ind med skruen. Fik tippet hos Beijers Bygg at trykke ind PL400 så pluggen og lade det hærde. Så skrue.
Forsvinder ikke selve ideen med pluggen, hvis man gør sådan? Den kan jo ikke gerne ekspandere, hvis den hærder med PL400?
Er tipset fungerende eller findes der en alternativ måde at løse problemet på?
Taknemmelig for tips//PC
Klokt.J Jocke Best sagde:Du har nok ret i, at pluggen ikke kommer til sin ret i hærdet pl400. Jeg plejer at blæse hullet grundigt ud og trykke pl400 og plug i, og skrue i med det samme. Derefter lade det hærde uden belastning. Så fylder limen alle hulrum. Hvis det er meget porøst, kan man lade det hærde i nogle timer, før skruen skal i, så pluggen ikke drejer rundt.
Medlem
· Stockholms Län
· 92 indlæg
Jeg bruger både 12’ernes nylonpløk med 10 skrue og 10 pløk og 8 skrue. Boret 12 hhv. 10. Blev sikkert for stort. Kan være et af problemerne. Fulgt dog bare anvisningerne på emballagen. Den eneste skrue de havde med sekskanthoved var fransk træskrue. Mærket at den har lidt svært ved at bide fast i nylonpløkken. Har lige puttet PL400 i hullerne og trykket pløkken i. Så sidder de i det mindste fast og kommer ikke til at dreje med. Kommer ikke til tingene på nogle dage, så jeg håber BBygg ikke var ude og cykle helt. Men pløk-effekten vil nok udeblive. Det bliver spændende at se, hvordan det går med at skrue i og holdbarheden. I værste fald må jeg bore nye huller, da med mindre bor! Hvordan reparerer man i så fald gamle grimme huller? Betonspartel? Utrolig besvær for nogle skruer i en væg...
Medlem
· Blekinge
· 12 224 indlæg
Mærkeligt at du har sådanne problemer. Det er vigtigt at have en god stenbor, som ikke flakker og gør hullet større end det er tænkt. Man skal heller ikke bore mindre huller end pluggen, for så ødelægges pluggens form, når du hamrer den ind. Pluggen skal kunne slås ind med en lille pen-hammer (120 g eller sådan).
Og køb ikke billige plugger!
Jeg har aldrig hørt tgalas om at man skal bruge lim for at en plug skal holde!
Og køb ikke billige plugger!
Jeg har aldrig hørt tgalas om at man skal bruge lim for at en plug skal holde!
Klik her for at svare
