5,860 læst ·
16 svar
6k læst
16 svar
Expansionsboltkatastrofe - hvordan fastgør jeg vægstolen nu (lettbeton)

Forsøgte at montere en Edblads vægstol i kælderen. De anbefaler en fransk skrue med plastikpløk eller 10 x 80 mm ekspansionsbolt til montering. Jeg prøvede med ekspansionsbolt, men væggen svigtede mig. Letbetonen var så skrøbelig, at boltene næsten ikke blev styret af borehullet - de stillede sig skævt eller forsvandt næsten helt ind i væggen. De, der fik fat, rev sig selv løs, da jeg forsøgte at stramme møtrikken. Katastrofe!

Så... hvad gør jeg nu?
Kan jeg genfylde hullerne med håb om at gøre et nyt forsøg på samme sted?
Hvis jeg monterer stolen på en anden del af væggen - hvilket beslag kan give et bedre resultat? Jeg tog til byggmax og købte alle alternativer i nogenlunde rigtige dimensioner (~10mm), letbetonpløk og længere facadepløk.

Er der noget her, som I tror har større håb end ekspansionsboltene?
Medlem
· Halland
· 4 516 indlæg
Bore huller så plastplugge til letbeton går helt ind. Disse plugge er ret grove. Bland derefter lidt husfix eller anden snabbcement og tryk det ind i hullerne. Tryk plugge ind og støb dem fast. Derefter skru franske skruer i.
ekspanderbolt og letbeton går ikke sammen, i det mindste ikke når jeg har testet.
Jeg har prøvet flere af dem på dit billede, blandt andet de grå/røde Fischer og dem i metal med "vinger".
Jeg lavede en test, da jeg monterede Ikea-køkken.
Dem, der var klart bedst, var Fischer GB8 plugs. Forbor med samme dimension som de anbefaler på emballagen.
Så er det lidt arbejde at slå dem ind med hammeren. Men de sidder rigtig godt efter min mening.
Generelt når man forbore for plug i letbeton synes jeg, at man bør forbore med en dimension mindre på boret.
Jeg har prøvet flere af dem på dit billede, blandt andet de grå/røde Fischer og dem i metal med "vinger".
Jeg lavede en test, da jeg monterede Ikea-køkken.
Dem, der var klart bedst, var Fischer GB8 plugs. Forbor med samme dimension som de anbefaler på emballagen.
Så er det lidt arbejde at slå dem ind med hammeren. Men de sidder rigtig godt efter min mening.
Generelt når man forbore for plug i letbeton synes jeg, at man bør forbore med en dimension mindre på boret.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,428 indlæg
Nu når hullerne er boret og alt er ad helvede til, ville jeg nok købe ankermasse og fastgøre expanderen eller gevindstangen.
Til letbeton plejer jeg mest at anvende lang letbetonskrue, men det er for sent nu.
Til letbeton plejer jeg mest at anvende lang letbetonskrue, men det er for sent nu.
Jeg ville have brugt de huller, du allerede har lavet, og limet ekspansionsboltene fast med ankerlim.ulfben sagde:
[billede]
Forsøgte mig med at montere en Edblads væghylde i kælderen. De anbefaler fransk skrue med plastpløkker eller 10 x 80 mm ekspansionsbolt til montering. Jeg prøvede med ekspansionsbolt, men væggen forrådte mig. Letbetonen var så ringe, at boltene næsten ikke blev styret af borehullet - de stod skævt eller forsvandt næsten helt ind i væggen. De der fik fat, rev sig selv løs, da jeg forsøgte at stramme møtrikken. Katastrofe!
[billede] [billede]
Så... hvad gør jeg nu?
Kan jeg genfylde hullerne i håb om at tage om igen samme sted?
Hvis jeg monterer hylden på en anden del af væggen - hvilket beslag kan give bedre resultater? Tog til byggmax og købte alle alternativer i nogenlunde rigtig dimensioner (~10mm), letbetonpløkker og længere facadepløkker.
[billede]
Er der noget her, som I tror har større håb end ekspansionsboltene?
Enkelt og sidder rigtig godt.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/ankarmassa-165-ml-2000052945
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 406 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,406 indlæg
Køb lidt tape med så du kan tape stolen op, mens massen hærder, det vil blive et helvede, hvis stængerne ikke sidder, hvor de skal, så brug stolen som en jigg eller lav en jigg af et gipsstykke.
Ellers ville jeg anbefale gummiexpander.
Ellers ville jeg anbefale gummiexpander.
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 406 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,406 indlæg
Jeg gjorde sådan, at jeg rengjorde og blæste hullerne ud, så fyldte jeg med ankermasse, så satte jeg en prop (plastik) ind og fyldte derefter hele hullet/proppen med ankermasse igen (toppede op), og derefter skruede jeg fast. Så det sad direkte, og så hærder ankermasse, og du kan hænge hængekøjen i det uden problemer.A atomlab sagde:
Det klarede stor belastning med denne metode!
Du tror ikke, at jeg kan "armere" væggen ved at overfylde med ankermasse? Så essve's instruktionsvideo om hvordan de gør i tegl og letbeton - massen breder sig jo ret godt ud i alle hulrum. Min tanke er, at bolten så skal trække hele blokkens indre med sig for at komme ud. Men du tror ikke, det er nok?
Tja... I letbeton skal man egentlig, i det mindste ifølge visse systemer, bore et konisk hul. Som altså er betydeligt større på dybden end ved overfladen. Så tanken er i princippet rigtig. Men hold dig til monteringsanvisningen, det er sandsynligvis det udførsel, der giver bedst styrke.ulfben sagde:
Personligt tror jeg ikke, det er noget problem.
Træls situation.
For egen del ville jeg gå efter forslaget om at sætte plade på bagsiden, hvis det er muligt, da der er enorme kræfter ved den type stole. Hvis det ikke er muligt at nå bagsiden, kan det måske være en idé at limeskrue en krydsfiner på hele forsiden, så det bliver lettere at fastgøre stolen i den.
For egen del ville jeg gå efter forslaget om at sætte plade på bagsiden, hvis det er muligt, da der er enorme kræfter ved den type stole. Hvis det ikke er muligt at nå bagsiden, kan det måske være en idé at limeskrue en krydsfiner på hele forsiden, så det bliver lettere at fastgøre stolen i den.