Har købt et ældre hus med carport og fritstående skur, som blev bygget til for et par år siden. Det føles solidt bygget med dug mellem panel og reglar, men indersiden mangler stadig at blive ordnet, som man kan se. Vi bruger det kun til opbevaring af havegrej osv. og planlægger at sætte en arbejdsbænk ind til at sysle på, og har i øjeblikket ingen planer om at opvarme det. (har andre rum til frostfri opbevaring). Men jeg tænker, at det er lige så godt at isolere, når jeg alligevel skal sætte vægplader op, så har vi det gjort, hvis vi ændrer planer.
Så spørgsmålet er, hvordan jeg løser det så simpelt som muligt? Er det godt nok bare at lægge isolering mellem reglarne direkte mod dugen og så skrue krydsfinerplader direkte på det? Eller skal jeg lave en luftspalte mellem yderpanel og isolering, og desuden lægge dampspærre mellem isolering og krydsfiner, som det siges i denne artikel? https://mobil.byggahus.se/renovera/sa-isolerar-du-friggeboden-garaget
Det afhænger af, om du skal have det opvarmet eller ej. Tænker du at holde det under 10 grader om vinteren, behøver du ingen plast. Skal det være varmt, må du isolere og tætne som en "rigtig" væg.
Godt, tak - så undgår jeg plasten. Og at skabe en luftspalte mellem isolering og yderpanel+vinddug virker også lidt overkill, synes jeg, eller burde jeg virkelig bygge en luftspalte med lægter der?
Et andet spørgsmål - jeg vil ikke gøre noget ved taget nu, men tanken med at isolere væggene nu er jo, at hele rummet måske isoleres i fremtiden. Hvor højt skal jeg så trække pladerne nu for at lette en evt. fortsættelse med taget i fremtiden? Er det passende at trække til midten af den øverste horisontale regel, så der er plads til at fastgøre noget mere i den? Eller skal jeg isolere og sætte plade helt op mod ydertaget?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.