Vi har revet ned væggene på vores overetage, da vi syntes at 5 cm isolering og ingen luftspalte ikke var rigtig godt.. :) Nu står vi der og skal sætte en ny væg op, men da huset er fra 1923, så er intet lige i spærkonstruktionen, så den kan vi ikke tage udgangspunkt i.

Hvordan får man nemmest væggen i rette vinkel? Nogle smarte tips?

Pythagoras læresætning, hvis du ikke har en vinkel i boksen.. Eller hvad mener du ??

Senest redigeret:
Ja det var sådan jeg mente. Har været inde på dette med pyttes sats men overvejede om der fandtes en anden smidig måde. En vinkel skal vel være ret stor for at fungere på en væg?

Tja, 3+4 meter på vinklen, så har du 5 på diagonalen, det burde være nok,
Lidt mindre, 80+60 cm, giver en meter på diagonalen
Det er vel "standardvinklen" jeg plejer at bruge.
Ellers må du tage lommeregneren,
Så afhænger det vel lidt af overetagen, og hvordan væggen skal gå, nogle gange kan det være bedre at opgive præcis retvinklethed, og følge en anden væg,
F.eks. 3.8 m eller noget fra gavlvæggen, så må vinklerne blive som de bliver, men i det mindste bliver 2 vægge parallelle..
Et tip ved skæve vægge: Undgå mønstertilpasning på tapetet... :-)

Det var godt svar! Tak skal du have. Nej mønsterpasning tror jeg, vi springer over.. Bliver hvide vægge.. =)

Og så kan du krydsmåle, dvs at begge diagonalerne er lige lange og markere hjørnerne på gulvet, hvordan rummet bliver i firkant med f.eks. tape. Men det forudsætter, at væggene er lige lange. Men jeg er enig med tidligere bemærkning om, at man nogle gange ved renovering må tage udgangspunkt i, hvad der er praktisk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.