Med nyt Nivell system og mekanisk udsugning har vi konstateret, at vi har brug for mere tilluft, da der nu er et betydeligt undertryk i huset.

Vi har teglbeklædte letbeton ydervægge på over 40 cm. Et lag tegl udenpå.

Hvordan får jeg lavet hul igennem dette på en god måde?

Findes der en hulskærer (som ikke koster tusindvis af kroner), der kan klare det?

Mvh,
Anders

Ellers kan du bore en masse små huller i en cirkel med et mindre bor. Ellers leje en kerneboremaskine.

Lej en kernebor eller en gut med en kernebor.

Tak for forslagene... Jeg havde allerede ringet rundt til nogle udlejningsfirmaer, men ingen har en så lang (dyb) hulsav. Jeg vil gerne have en sådan her igennem: http://www.bygghemma.se/inomhus/var...n/vaggventil-tilluft-fresh-tl80f-dbs/p-166941

Hullet skal være 125mm i diameter, og dem jeg har talt med har save, der går 150mm dybt, men med det kommer jeg ikke igennem selvom jeg borer fra begge sider...

Ydervæggen inklusive tegl er altså 400mm tyk.

Med venlig hilsen,
Anders

Tilsyneladende har udlejerne forlængere... Jeg har nu fundet maskine og bor! :)

//Anders

Men vent nu. Letbetonvæggen kan du jo bore med en almindelig hulsav, og her plejer jeg at bruge en forlænger, som findes til topnøglesæt, og en top i passende størrelse til hulsavens sekskantprofil, og når da let 300-400mm. Så borer du et hul lige gennem væggen med installationsbor, som du desuden vinkler let, så du får fald mod ydersiden for evt. kondensvand. Derefter er det bare at fortsætte indefra i letbetonen med en 127mm hulsav i almindelig bimetal, koster ca. 125;- + fastgørelsesanordninger, indtil du når murstensvæggen. Derefter mangler du kun at bore gennem murstenen udefra, og jeg ville tro, at hulsaven også klarer dette, da mursten er porøst, medmindre du har en anden facadebeklædning, der bare blev kaldt "murstensvæg".

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.