Hej,

Har en lada där det idag finns ett gammalt stall. Denna ska byggas om till garage.
Det är en gjuten platta och det gamla taket är bortplockat.

Jag står nu i att beställa hem en lämplig balk. Då änden av ladan idag redan byggts om till verkstad och det då användes en IPE180 på ca 6m spännvidd var min första tanke att köra en något biffigare (typ 220) för 8,5m spännvidd som garaget nu har.
Efter samtal med den lokala stålgrossisten avråddes jag från IPE och att istället gå på HEA/HEB. Nackdelen är ju att balken blir väldigt mycket tyngre och att priset drar iväg.

På bilden nedan kan ni i nederkant se balken som kommer ut från verkstan. De andra CAD-bilderna är principiellt hur garagets stomme skulle se ut. Just nu en del oklarheter kring dubbelport/enkelportar.

Taket kommer användas som ett entresol med förvaring (ex däck, lådor)

Garagets dimensioner är ca 8x8m

Hur skulle ni gjort?

Mvh,
M

Øverblik over gammelt staldområde i en lade, med træstruktur og metalrør, planlagt til ombygning til garage. Planker og materialer synlige. CAD-tegning af garagekonstruktion med træramme og to stiger på siden. CAD-model af en garagekonstruktion med træramme og en metalbjælke, der løber tværs over. Viser principielt design af taget set fra oven.

P
En lille opdatering for dem, der er interesserede. Det blev en HEA240, som blev løftet på plads med en materialelift.
HEA240-bjælke klar til montering med en materiel lift i værksted. Bygge af et projekt med en HEA240 bjælke løftet på plads i en bygning, vist med et materiallyft og værktøj spredt omkring arbejdsområdet. HEA240 bjælke installeret i en trækonstruktion, set fra oven, med stillads og materialhejs på betongulv i en stor hal. Stålbjælke HEA240 løftes på plads med materiallyft i trækonstruktion.

• Synes
ilcretzzo og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.