Hej!

Jeg skal montere loftpaneler på førstesalen.
Da jeg helst vil have loftet gennemgående der ved gelænderet, undrer jeg mig over, hvordan man demonterer gelænderet til trappens faldsikring på førstesalen?
Jeg er begyndt og har fået løsnet det i overkanten, men indser, at jeg vil sprække ribberne, hvis jeg fortsætter.
Alternativet er jo at montere loftpanelerne ved siden af overliggeren.

Er der nogen, der ved det?

Med venlig hilsen, Matti

• Hvid gelænder ved en trappe med lodrette ribber, monteret på en træbeklædt væg og loft. Øverst er der loftpaneler.
  • Ovenpå med træspaljé ved trappe, klar til demontering for at montere loftspaneler; en brækstang ligger på gulvet ved siden af.
  • Spaljén i hvid træ set fra siden under et lyst loft med paneler.
  • Spalje ved trappe i hvidt træ, delvist demonteret, visende øvre kant tæt på loftspaneler.
Nu ved ingen, hvordan de har monteret fra starten, overlæggeren ligger klods op ad taget og er ikke så tyk, det kan være, at der sidder skruer oppefra gennem panelet, eller at der sidder skruer nedenunder, hvor balustrene er oppe i undertaget. Det sidste så er, at de har boret huller til skruer gennem overlæggeren, og for at skjule hullerne har de sat balustrene efterfølgende.

Mats-S
Sætter spørgsmålstegn ved hele løsningen, hvorfor har man trukket spjælkerne helt op til loftet, ser jo ikke direkte pænt ud, men selvfølgelig, det var vel nemmest sådan :)

Formentlig kan spjælkerne flyttes og fastgøres i siden af bjælkelaget over trappehullet. Skæres til passende højde og en ny overligger sættes på plads, som binder dem sammen foroven. Min overligger sidder på 90 cm ok over gulv.
Det betyder, at du nemt kan save dem af nu nogle dec under loftet, og derefter rive alt mod loftet.

Derefter skærer du dem til den rette længde og monterer dem, som jeg har gjort (se billederne). Har du noget fornuftigt at skrue dem i, så sidder alt bomstærkt, når det er færdigt (brug kuletsporskruer, det bliver pænest sådan). Så laver du en pæn overligger, som holder dem sammen foroven.

HVIS du synes, det bliver for ustabilt ved afslutningen, kan du lade DEN SIDSTE ribbe gå helt op til loftet og gøre den tykkere end de øvrige, så ser det bedre ud.

Sådan har jeg løst det i mit hus :)

• Hvidt gelænder med lodrette spjæl, der går fra gulv til loft på en indendørs balkon, over en stue med træmøbler og billedrammer.
  • Træspjæld monteret lodret på et rækværk, set fra siden, med skruer i fastgørelser. Rækværket går hele vejen op til loftet i en lys indretning.
Senest redigeret:
J jonaserik sagde:
Nu ved ingen hvordan de har monteret fra begyndelsen, overlæggeren ligger tæt mod loftet og er ikke så tyk, det kan være at der sidder skruer oppefra gennem panelet eller at der sidder skruer nedenunder hvor spjællene er oppe i underloftet. Den sidste mulighed er, at de har boret huller til skruer gennem overlæggeren og for at skjule hullerne sat spjællene efterfølgende.
Der sad tre søm omtrent hvor jeg har markeret, som jeg har savet af med buesavblad, så alt kan nu rokkes, men ribberne sidder som bjerget nederst, så hvis jeg rokkar mer, så revner ribberne, gætter på at de sidder ind i hinanden.

• Billede af loftsribber med røde kryds markeret på steder, hvor sømmene tidligere var. Ribberne er løsnet i toppen, men sidder fast i bunden.
Mats-S Mats-S sagde:
Sætter spørgsmålstegn ved hele løsningen, hvorfor har man trukket spjælkerne helt op til loftet, ser jo ikke direkte pænt ud, men selvfølgelig, det var vel det nemmeste :)

Formodentlig kan spjælkerne flyttes og fastgøres på siden af bjælkeflaget over trappeskakten. Skæres til passende højde og en ny overligger sættes på plads, som binder dem sammen foroven. Min overligger sidder 90 cm øg over gulvet.
Det betyder, at du nemt kan save dem af nu et par cm under loftet, og så rive alt mod loftet.

Derefter kapper du dem til den rigtige længde og monterer dem, som jeg har gjort (se billederne). Har du noget fornuftigt at skrue dem i, så sidder alt bomstærkt, når det er klaret (brug rundhovedet kærvskrue, det ser pænest ud). Så laver du en pæn overligger, der holder dem sammen foroven.

Hvis du synes, det bliver for ustabilt ved afslutningen, kan du lade sidste ribbe gå helt op til loftet, gør den da tykkere end de øvrige, så det ser bedre ud.

Sådan har jeg løst det i min villa :)
Ja det behøver måske ikke ”måske” være, at ribberne går helt op i loftet men kan være et rækværk, som du viser.
Må overveje det.

M Mattixx sagde:
Der sad tre søm omtrent der, hvor jeg har markeret, som jeg har savet af med en nedstrygerklinge, så alt kan nu rykkes, men ribberne sidder som bjerget nederst, så hvis jeg rykker mere, sprækker ribberne; jeg gætter på, at de sidder inde i hinanden.
Sikkert er de skruede eller sømmede i overligger og underligger, derefter spartlet og malet for at skjule fastgørelsen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.