Hej!

Skal hjælpe min mor med at bygge ud lidt og har bestemt, at det skal være støbt plade på tilbygningen. Jeg har bygget ud meget på mit eget hus, men da har det været på sokkel, så der ved jeg, hvordan man gør det på den rigtige måde.

Men hvordan virker det med bjælkelag og støbt plade? Organisk materiale må jo aldrig ligge mod beton... Er der nogen, der kan vejlede mig om lagene fra betonen og opad? Hvordan er det med ventilation osv.? Isolering? Diff-spær?

Tak på forhånd/ stefan
 
S
du bruger syllisolering.
så er konstruktionen ofte afhængig af, hvad du har i resten af huset.
ikke blande
 
Hvad er syllisolering? Huset er bygget i 1936 af "sånt som fandtes hjemme" så det der med ikke at blande er helt umuligt. For øvrigt ser jeg ikke noget problem med at blande konstruktioner så længe de ikke "hænger på hinanden". I mit eget hus er den gamle del på torpargrund og den nye del på plint.
 
S
du får søge. du skal alligevel lede efter matrial.
begynder du med plast i den nye del skal du plast i resten
 
Findes der nogen regel, der siger plast i det gamle hus? Grunden til, at gamle huse står så længe, er jo, at ventilationen er overlegen, da det lufter sig per automatik. I mit eget ville jeg aldrig lægge en diff-spærre i den gamle del, som har stået i 150 år.
 
Under alle træsyller kan du have almindelig bygningsplast, som du skærer til, eller en tjærepapremse. Der findes også færdige plastruller specielt til montering af syller.
 
Er det den eneste forskel egentlig? Læg syllen på syllpapp og byg og isoler bjælkelag som vanligt?
 
stefankocken sagde:
Er det den eneste forskel egentlig? Læg syllen på syllpapp og byg og isoler bjælkelag som normalt?
Selve vægkonstruktionen er jo den samme uanset hvilken grund du har?! Det vigtigste er, som allerede nævnt, at stoppe fugtvandringen gennem pladen op i syllen. Hvis det fungerer rent byggeteknisk kan du også lægge en række leca for at få op regelkonstruktionen en smule fra pladen. På lecarækken lægger du tjærepappen og derefter syllen.
 
S
stefankocken sagde:
Er det den eneste forskel egentlig? Læg remmen på rempap og byg og isoler bjælkelag som vanligt?
har du forsket noget selv???
 
Det er klart jeg har men internet er soretigt som fan og man fpr aldrig nogle särkilt tydelige svar synes jeg. Derflr frpgar jeg og håber der findes nogen eller nogle som kan give informative svar i stedet for at ifrågasætte om man er lad og ikke orker søge information... Så tolker jeg dine 3 spørgsmålstegn efter dit spørgsmål
 
SBH sagde:
har du set den for eksempel?
[link]
det er dit ansvar i sidste ende.
skidt hvordan mange spørgsmålstegn jeg sætter!
Men SBH, vi er vel i et byggesagsforum? Man må vel spørge om, hvad man vil?!
 
S
Bödde sagde:
Men SBH, vi er vel på et byggeforum? Man må vel få spørge om hvad man vil?!
jo så klart. men det findes jo så mange gode forslag for ts at kigge på.
findes til og punkter hvordan man gør
 
SBH sagde:
jo så klart. men det finns ju så mange gode forslag for ts at se på.
finnes til og med punkter hvordan man gør
Det har du iofs ret i. Godt du linkede...
 
S
Bödde sagde:
Det har du iofs rätt i. Bra du länkade...
same thing. but ingen matrial mod betonen foruden syllisolering
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.