31,989 læst ·
22 svar
32k læst
22 svar
Hvordan bygger man en "fet stolpe" til altan-stakittet ?
50x150, så må man bare sætte tre stykker sammen, det ville være synd at høvle ned 200 til 120...
Er det kerne mod kerne og yderside mod yderside, der gælder for at mindske risikoen for krumning?
Bare at begynde at lede nu!
/A
Er det kerne mod kerne og yderside mod yderside, der gælder for at mindske risikoen for krumning?
Bare at begynde at lede nu!
/A
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Hvorfor køber du ikke en almindelig savet 125x125 stolpe og høvler ned den, hvis du har adgang til planhøvl?Alko sagde:Tak for tipsene! Havde ikke tænkt på forskellen mellem gran og fyr hvad angår forbehandlingen. Nu bruger jeg opløsningsmiddelbaseret system (Alcro Classic), så olie gør jeg alligevel, men de behøver ikke stå i olie over natten, som man nogle gange gør på panel og stakitribber osv...
Interessant tilgang at sammenføje 45x70 på den måde, men jeg skal jo planhøvle eller kløvsave (inden skruning) alligevel på grund af fasede kanter i reglen (eller også ignorerer man det....). Og så er man nede på 110x110. Stolpeplaceringen er givet med lille margin, så helst 120x120.
Ups, dårligt læst af mig. Tænkte at det stadig drejede sig om en 200x200 stolpe, men nu var det jo kun 120Alko sagde:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 indlæg
Føles lidt som om dette var, hvad TS fik udført uden tilfredshed. :|Finndjävel sagde:
https://www.byggahus.se/forum/threa...olpe-till-altan-staketet.151119/#post-2403231
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Ja, præcis. Eller TK (trådkaparenJohan Gunverth sagde:
Men selvfølgelig, men hvis jeg alligevel skal høvle ned (kender et par mere nøjagtige høvlerier), kan man måske lige så godt købe en 125x125 massiv stolpe og tage udgangspunkt i den. Betydeligt billigere end limtræ, hvor den mindste jeg har fundet er en 2,9-metersbit 150x150 for 995 på Bauhaus... Derimod ved jeg ikke, om en 125-125-stolpe er særligt "almindelig". Det var jo i jagten på sådanne, at jeg kontaktede dette savværk, som ikke var et under af præcision, om man så siger
Nogen der ved, hvor man kan tænkes at finde billigere (behøver 3 stykker på knap en meter) stolper for at få til 120x120??
/A
Klik her for at svare