31,987 læst ·
22 svar
32k læst
22 svar
Hvordan bygger man en "fet stolpe" til altan-stakittet ?
Jeg vedhæfter et billede, så I lettere kan forstå, hvad jeg mener.
Jeg antager, at man ikke har fundet en type 200x200mm firkantstolpe og anvendt i hegnet. Hvordan gør man for at bygge sådan? Tager man yderpanel typ 21x195 og sømmer sammen i en firkant, bliver det vel ikke specielt holdbart? Gør man alligevel det og fylder det med noget???
Nu har du chancen for at lære mig noget nyt! d^_^b
Jeg antager, at man ikke har fundet en type 200x200mm firkantstolpe og anvendt i hegnet. Hvordan gør man for at bygge sådan? Tager man yderpanel typ 21x195 og sømmer sammen i en firkant, bliver det vel ikke specielt holdbart? Gør man alligevel det og fylder det med noget???
Nu har du chancen for at lære mig noget nyt! d^_^b
200mm er det samme som otte tommer.
Stolpe, 8 tommer 8 kan købes.
Savede og solgte et antal. Billige er de ikke dog.
Der gjaldt det konstruktion.
Hegn kræver ingen fysisk holdbarhed, olie nogle brædder og søm dem sammen....
Efter 15 - 20 år hænger de, udskift.
Stolpe, 8 tommer 8 kan købes.
Savede og solgte et antal. Billige er de ikke dog.
Der gjaldt det konstruktion.
Hegn kræver ingen fysisk holdbarhed, olie nogle brædder og søm dem sammen....
Efter 15 - 20 år hænger de, udskift.
Jeg kunne måske misforstå, men som du skriver ovenfor, "altså en 95x95 stolpe til at starte med" så kan jeg ikke få det til at hænge sammen? Ikke uden at skære ned lidt og sømme på ekstra lag af brædderne i hvert fald?
Man skulle vel egentlig starte med en 145x145 (eller hvis man finder 150x150) stolpe og beklæde den med 21(f.eks. 25 helst)x170(f.eks. helst 175 hvis man finder)? Så skulle man jo få en stolpe som er 200x200 uden at skulle skære ned i brædderne, hvis jeg ikke tænker forkert nu.
Men hvis det ikke er en bærende konstruktion, virker det unødvendigt tungt og stabilt med en massiv stolpe? Jeg ville måske overveje at gøre den hul og af fx 4 stk. 45x145 for stadig at få en ret stabil stolpe som er 190x190. Hvis man bruger høvlet træ, bliver det vel i realiteten lidt mindre, da man måske vil høvle et par mm af for at fjerne samlingerne ordentligt.
En stolpe af 4 stk. 21x170 bør faktisk også blive ret stabilt, hvis den er ordentligt samlet, og hvis du bruger facadebrædder, får du sandsynligvis lidt pænere samlinger end med høvlet træ (mindre høvling for at få en pæn samling).
Man skulle vel egentlig starte med en 145x145 (eller hvis man finder 150x150) stolpe og beklæde den med 21(f.eks. 25 helst)x170(f.eks. helst 175 hvis man finder)? Så skulle man jo få en stolpe som er 200x200 uden at skulle skære ned i brædderne, hvis jeg ikke tænker forkert nu.
Men hvis det ikke er en bærende konstruktion, virker det unødvendigt tungt og stabilt med en massiv stolpe? Jeg ville måske overveje at gøre den hul og af fx 4 stk. 45x145 for stadig at få en ret stabil stolpe som er 190x190. Hvis man bruger høvlet træ, bliver det vel i realiteten lidt mindre, da man måske vil høvle et par mm af for at fjerne samlingerne ordentligt.
En stolpe af 4 stk. 21x170 bør faktisk også blive ret stabilt, hvis den er ordentligt samlet, og hvis du bruger facadebrædder, får du sandsynligvis lidt pænere samlinger end med høvlet træ (mindre høvling for at få en pæn samling).
Jo, jeg forstår at en færdig 200x200 kan bestilles, men da en trykimprægneret 95x95 koster 47,-/meter hos Byggmax, synes jeg sandsynligvis, at det bliver alt for dyrt at bestille cirka 15 meter 200x200...
Hvis jeg starter med en 95x95 stolpe og beklæder den med 21x195, skal jeg så placere stolpen i et hjørne af 21x195 konstruktionen? Den bliver jo ellers cirka 174x174 indvendigt...
Nu behøver stolperne ikke blive præcis 200x200, det var bare et eksempel og cirka. Og det er jo ikke bærende på nogen måde. Det er jo ærgerligt, at regeltræ nu altid (?) er høvlet rund på kanterne, og jeg ejer ikke en planhøvl, men ellers havde 45x145 selvfølgelig været en løsning (de koster 24,-/meter hos byggmax = 115,-/stolpe á 120cm, en "tom" 21x195 koster 20,-/meter = 96,-/stolpe á 120cm, hvilket jo er cirka samme pris på trods af, at der skal bruges cirka 13 stolper.).
Hvis jeg starter med en 95x95 stolpe og beklæder den med 21x195, skal jeg så placere stolpen i et hjørne af 21x195 konstruktionen? Den bliver jo ellers cirka 174x174 indvendigt...
Nu behøver stolperne ikke blive præcis 200x200, det var bare et eksempel og cirka. Og det er jo ikke bærende på nogen måde. Det er jo ærgerligt, at regeltræ nu altid (?) er høvlet rund på kanterne, og jeg ejer ikke en planhøvl, men ellers havde 45x145 selvfølgelig været en løsning (de koster 24,-/meter hos byggmax = 115,-/stolpe á 120cm, en "tom" 21x195 koster 20,-/meter = 96,-/stolpe á 120cm, hvilket jo er cirka samme pris på trods af, at der skal bruges cirka 13 stolper.).
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 indlæg
Kan jo også være en idé at kigge på limtræsbjælke som limes sammen. 4 stk. 90x90 bliver 180x180. Disse er nogenlunde billige, flotte og holdbare, hvis man maler dem.
undskyld, hvis jeg var uklar, men stolpen 95X95 må blive stående der som bærende, på denne skruer du nogle regler, foroven, forneden og i midten, (vandret) reglerne må være så lange, at de danner det mål du ønsker (200mm) minus beklædningens tykkelse. Udendørs krydsfiner 12 mmX2 = 24mm -200mm =176mm. De to andre sider skruer du i enderne på reglerne og limer mod den anden krydsfiners kant. Dette er én måde. Men billedet du viser på, ville disse "stolper" være nogen snedkerglæde på plads? Tvivler, de findes nok at købe i færdige stykker. Tjek med hustilvirkeren.
ps, regler at bruge 45X70mm
ps, regler at bruge 45X70mm
Knetha, dette er et job, ikke noget man gør på 2 røde sekunder. Jeg laver sådanne job, og der må man have savbænken opstillet, = intet mærkeligt med andre ord, men det tager tid. Derfor ser man ingen sådanne stolper til rækværk, det bliver for dyrt at lade nogen fremstille sådanne. Men det går jo fint at fremstille selv. De stolper, der findes på huset du viser, er sprøjtemalet, og for at komme i nærheden af disse bør du bruge plyfa, som giver et færdigt underlag til sprøjtemaling. Bruger du plyfa (findes hos den velassorterede byggehandel), synes jeg du klarer det hele med 6mm tykkelse.
Intet ondt ment med "snickarglädje", mente at det var avanceret udført, hvis det var bygget på stedet, og kostbart.
Intet ondt ment med "snickarglädje", mente at det var avanceret udført, hvis det var bygget på stedet, og kostbart.
Senest redigeret:
Løfter tråden lidt 
Skal sætte rækværksstolper op på 120mm. Jeg havde fået dem skåret til på savværk af massivt træ i efteråret. Lidt sprukne, men det værste var, at de blev skåret som en rombe, og da er det ikke let at få overliggerne pænt uden sprække (de ligger ikke ovenpå, men "går ind" i stolpen). Orker ikke at tage tilbage og reklamere til denne lille leverandør, ikke værd det. Nu tænker jeg at gøre det selv!
Så nu kigger jeg på at sammenføje noget. Har kun adgang til Festool TS55, med en skæredybde på max 45mm inkl. skinne. Kan ikke ændre stolpernes mål, da jeg har skåret overliggerne osv. efter 120mm.
Min tanke var at anvende to 145x45-regler, som jeg har kløvet lidt på siderne til 120mm bredde, og så 30mm træ på siderne (45+30+45 = 120), den bliver altså hul, men det betyder jo ikke noget udefra.
Det gælder bare om, at 145'erne er snorlige og ikke slår sig. Findes der bedre forslag?
/A
Skal sætte rækværksstolper op på 120mm. Jeg havde fået dem skåret til på savværk af massivt træ i efteråret. Lidt sprukne, men det værste var, at de blev skåret som en rombe, og da er det ikke let at få overliggerne pænt uden sprække (de ligger ikke ovenpå, men "går ind" i stolpen). Orker ikke at tage tilbage og reklamere til denne lille leverandør, ikke værd det. Nu tænker jeg at gøre det selv!
Så nu kigger jeg på at sammenføje noget. Har kun adgang til Festool TS55, med en skæredybde på max 45mm inkl. skinne. Kan ikke ændre stolpernes mål, da jeg har skåret overliggerne osv. efter 120mm.
Min tanke var at anvende to 145x45-regler, som jeg har kløvet lidt på siderne til 120mm bredde, og så 30mm træ på siderne (45+30+45 = 120), den bliver altså hul, men det betyder jo ikke noget udefra.
Det gælder bare om, at 145'erne er snorlige og ikke slår sig. Findes der bedre forslag?
/A
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 indlæg
Der findes jo limträ 140x135, som du kunne bruge efter lidt dimensionsjustering.
Senest redigeret:
Interessant, lærer næppe slå sig i hvert fald.
Spørgsmålet er, hvordan man gør med kun en 55 mm dykkesav dog. At håndkløve med fukssvans føles lidt besværligt, selvom vi kun taler om tre 1-meterslængder i øvrigt.
Spørgsmålet er, hvordan man gør med kun en 55 mm dykkesav dog. At håndkløve med fukssvans føles lidt besværligt, selvom vi kun taler om tre 1-meterslængder i øvrigt.
Senest redigeret:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 indlæg
Større sav, tage til snedkeri eller leje maskine. Stemmer for alt. 2. Sørg for, at beskyttelsesplasten bliver siddende, så ved de, at træet er fri for grus og skidt.Alko sagde:
Tænk på, at limtræ er grantræ, så du skal være omhyggelig med grundmaling og dækmaling. Især på over- og undersiden i kapsnittet. Olie er ingen idé, for det er dels gran og kompakt, klassificeret træ. Det trænger ikke ind mere end nogle tiendedele mm. Bedre da at være grundig med overfladebehandlingen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Tak for tipsene! Havde ikke tænkt på forskellen mellem gran og fyr, hvad angår forbehandlingen. Nu bruger jeg løsningsmiddelbaseret system (Alcro Classic), så olie gør jeg alligevel, men de behøver ikke stå i olie natten over, som man nogle gange gør med panel og staketribber osv...
Interessant tilgang at samle 45x70 på den måde, men jeg skal alligevel plane eller kløvesave (før skruning
) på grund af fasningen i regeltræet (eller også ignorerer man det....). Og så er man nede på 110x110. Stolpeplaceringen er fastsat med lille margin, så helst 120x120.
Interessant tilgang at samle 45x70 på den måde, men jeg skal alligevel plane eller kløvesave (før skruning