Jeg er i gang med et lille værksted, se sep tråd.
Jeg skal bygge skydedøre i træ, 2 lag fer og not ligesom facadebeklædningen.
Nu undrer jeg mig over, hvad der er bedst af følgende 2 måder
Lag 1 Stående panel
Lag 2 Stående panel med forskydning af brædder
eller
Lag 1 Stående panel
Lag 2 Liggende panel
Jeg tænker på, hvad der er bedst, når panelet begynder at krympe
Taknemmelig for råd
Jeg skal bygge skydedøre i træ, 2 lag fer og not ligesom facadebeklædningen.
Nu undrer jeg mig over, hvad der er bedst af følgende 2 måder
Lag 1 Stående panel
Lag 2 Stående panel med forskydning af brædder
eller
Lag 1 Stående panel
Lag 2 Liggende panel
Jeg tænker på, hvad der er bedst, når panelet begynder at krympe
Taknemmelig for råd
Hvad jeg forstår, har du stående panel som facade. Forstår jeg korrekt, at der ikke bliver nogle regler i konstruktionen?
Jeg ville ikke have brugt stående+stående, da skydedøren har brug for at være helt plan. Hellere stående+liggende, så det hele bliver plant, men måske problem med rette hjørner.
Alt 3, som jeg tror på, er at have et par liggende på indersiden, afhængigt af den samlede højde, men måske tre. Og mellem disse have diagonal panel. Hvis man vil have en jævn inderside, kan man dække med mange diagonale, ellers kun en. Z på bagsiden af døre har længe været brugt og sikrer både planheden og rette hjørner.
Jeg ville ikke have brugt stående+stående, da skydedøren har brug for at være helt plan. Hellere stående+liggende, så det hele bliver plant, men måske problem med rette hjørner.
Alt 3, som jeg tror på, er at have et par liggende på indersiden, afhængigt af den samlede højde, men måske tre. Og mellem disse have diagonal panel. Hvis man vil have en jævn inderside, kan man dække med mange diagonale, ellers kun en. Z på bagsiden af døre har længe været brugt og sikrer både planheden og rette hjørner.
OK tak, god tanke med tre lag. Overvejer nu:JKrister sagde:Som jeg forstår det, har du ståendepanel som facade. Har jeg forstået det korrekt, at der ikke vil være nogen regler i konstruktionen?
Jeg ville ikke have kørt stående+stående, da skydedøren skal være helt plan. Hellere stående+liggende, så vil hele konstruktionen være plan, men måske problemer med rette hjørner.
Alt 3 som jeg tror på, er at have et par liggende lister på indersiden, afhængigt af den totale højde, men måske tre. Og mellem disse have diagonale paneler. Hvis man vil have en jævn inderside, kan man dække med mange diagonale, ellers blot en. Z på bagsiden af døre har længe været anvendt og sikrer både planheden og rette hjørner.
Lag 1 Stående panel 22mm
Lag 2 MDF 16 mm (giver stabilitet og rette hjørner) lukkes med træ rundt om
Lag 3 Stående panel 22 mm
Giver i alt 60mm og en frigang på 5 mm
Synspunkter på dette?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 indlæg
Aldrig MDF, suger vand bedre end en opvaskeklud.
Aldrig panel på kryds (vandret og lodret) ikke på 45° heller
Tag vandrette lægter og fer/not træ på ydersiden, det er jo en skydedør så diagonalstræv er vel overkurs.
Protte
Aldrig panel på kryds (vandret og lodret) ikke på 45° heller
Tag vandrette lægter og fer/not træ på ydersiden, det er jo en skydedør så diagonalstræv er vel overkurs.
Protte
Interessant. Yderdør som skydes ind i væggen, der har 70mm hulrum?
Hængende med styretap nede eller hjul mod gulvet og styring oppe?
Ja, en plade af en slags krydsfiner eller mdf ville jeg forsøge at få med. Mdf bliver hurtigt tung. Vil du have panel indeni? Ellers kan man jo sætte overflade på fx krydsfiner, så det bliver pænt indvendigt.
Synes nemlig at 5mm lyder stramt.
Hængende med styretap nede eller hjul mod gulvet og styring oppe?
Ja, en plade af en slags krydsfiner eller mdf ville jeg forsøge at få med. Mdf bliver hurtigt tung. Vil du have panel indeni? Ellers kan man jo sætte overflade på fx krydsfiner, så det bliver pænt indvendigt.
Synes nemlig at 5mm lyder stramt.
ja der er noget om det, men jeg er stadig uklar med konstruktionen, hvad tror du nu da du har set selve skuret?JKrister sagde:
Havde bygget ramme i 70x45 med en diagonal i. Udvendigt panel og indvendig beklædning afhængig af, hvad resten har for ngt.
Så gælder det bare om at placere beslagene, så døren næsten slutter helt tæt mod væggen. Så kan man sætte lister på dør og dørhul, så det bliver helt tæt, når dørene er lukkede. Nede ved er nok det sværeste...
Så gælder det bare om at placere beslagene, så døren næsten slutter helt tæt mod væggen. Så kan man sætte lister på dør og dørhul, så det bliver helt tæt, når dørene er lukkede. Nede ved er nok det sværeste...
OK tak for tip, ramme 70 x 45 medfører, at portens tykkelse overstiger 60 mm, som er mit maks mål.
Men jeg vil gerne bygge porten i tre lag jf. tidligere. Findes der ingen board
asfaboard, formply eller lignende, som ville være passende?
Men jeg vil gerne bygge porten i tre lag jf. tidligere. Findes der ingen board
asfaboard, formply eller lignende, som ville være passende?
Okay. Havde svært ved at forstå 60mm kravet.
Ville antage, at formplyfa beklædt i panel bliver stærkt som fan.
Men billigere at køre med almindelig plyfa og sømme på 60mm lister rundt om hele ydersiden så beskytter du enträtt og plyfaen.
Listen rundt om bliver smidigt for at tætne mod huset desuden.
Ville antage, at formplyfa beklædt i panel bliver stærkt som fan.
Men billigere at køre med almindelig plyfa og sømme på 60mm lister rundt om hele ydersiden så beskytter du enträtt og plyfaen.
Listen rundt om bliver smidigt for at tætne mod huset desuden.
Klik her for at svare