Får læse mig mere ind på profiler. Tror loftshøjden > 2.5m. Har ikke fået adgang endnu. Beliggenheden var optimal, ikke plantegningen...

myrstack sagde:
Om man tænker rigtig kreativt i og for sig og du vil have tyndt og relativt stumt så kan du jo altid bygge væggen af stående råspont med et lag gips på hver side hvilket giver 21 + (2 * 13) = 47mm tyk væg. Kommer ikke til at gå hurtigt at bygge men bliver lignende en gammel plankevæg
Ja, jeg har godt med tid så det er ikke en hindring. Som jeg har forstået det så er det gipset som står for den meste lydisolation? Stivhed går vel altid at ordne synes jeg...

For stivhed og lyddæmpning er der et trick til at bygge højttalere.

Man kan bygge højttalerne med dobbelte vægge og fylde med sand imellem...

Hvis du skal sætte en skillevæg op mellem to børneværelser, er det måske ikke nødvendigt med fuld lydisolering. Væggen, der vender ud mod rum tre, hvor jeg formoder, at dørene placeres, kan du gøre lidt tykkere. Vi delte et stort rum i soveværelse + stue med tynd sømregel + 13 mm spånplade på hver side. Vi havde dog en indbygget stålbjælke at fastgøre mod på den ene side + lav lofthøjde. Intet lydisolerende materiale imellem. Ret så vaklende og holder sandsynligvis dårligt, hvis man støder en ven ind i væggen. Det går ikke at sætte andet end skydedør med vores konstruktion.

Hvis du virkelig ønsker lydisolering, så (ud over det normale) kontakt en akustikfirma.

Tak for alle tips! Jeg skal tjekke alt, hvad I har foreslået og opdatere min CAD-tegning.
På onsdag får vi adgang, da skal jeg igen måle rummene op og begynde at CAD'e. Skal nøje tjekke de lydisolerende materialer. Vender tilbage!

Er lidt nysgerrig på hvordan det er gået, hvordan I evt. har løst det? Står nemlig selv overfor en lignende situation, så jeg vækker tråden til live igen i stedet for at starte en ny.

Vi skal dele et rum op i to, og en sektion af den vinklede væg, der skal rejses, skal være tyndere end 45-regel + enkelgips. Der skal dog ikke sidde nogen dør i denne vægsektion, men vi vil gerne kunne skrue fx mindre væghylder op.

myrstack sagde:
Hvis man tænker virkelig kreativt, og du vil have det tyndt og relativt stift, kan du altid bygge væggen af stående råspont med et lag gips på hver side, hvilket giver 21 + (2 * 13) = 47mm tyk væg. Det kommer ikke til at gå hurtigt at bygge, men bliver ligesom en gammel plankevæg.
Ville råspont være at foretrække fremfor at bruge en stivere plade (krydsfinér?) som kerne i væggen? Omkostning & byggetid er af mindre betydning i vores tilfælde, da det er en kort vægsektion. Hvilken bliver stivest, hvis man kan tillade at kernen bliver omkring 22 mm tyk?

Hvordan er det med længdeudvidelse, hvis man vælger råspont eller krydsfinér? Jeg tænker, at hvis væggen konstrueres således, at kernen står i kontakt med både gulv og loft (loftet er i dette tilfælde spontet panel), løber man risikoen for, at hele molevitten bøjer sig, hvis kernen udvider sig i længden ved klimatiske skift?

Hej!
Jeg har ikke gjort noget endnu, sigter mod at gøre dette til sommer. Skal samtidig fjerne et lille badeværelse, så jeg har brug for meget sammenhængende tid!

Burde det ikke blive relativt stabilt, hvis man tager 22mm MDF eller krydsfinerplader, så skruelimser man gips på hver side, forbinder pladerne med dyvler og lægger gipsen med forskudte samlinger.

Spørgsmålet er jo, om det er værd at rode så meget og gå væk fra normerne for 50mm.

@PerBad: OK, Håber du ikke har noget imod, at jeg låner tråden :)

@MagnusSt: Tak for tipsene angående skruvlimning & forskydning.

Mht. værdien af at 'krabbe for 50mm' så afhænger det vel af forudsætningerne, ikke sandt? I vores tilfælde er det meget værdifuldt, da vægtykkelsen, sammen med de eksisterende og af naturen ikke så letflyttede ydervæggers placering, samt et vindue, afgør om vi får en alkove til en fuldstørrelse seng eller ej. Hvilket igen afgør om vi får to brugbare soveværelser, som fungerer til børnene op gennem årene, eller om vi på nogle års sigt skal lave en anden om- eller tilbygning. Så ja, det er det værd...

Hvis vi lægger værdibedømmelsen til side og ser på det byggetekniske: jeg tager gerne imod yderligere kommentarer & tips til, hvordan det bedst udføres. F.eks. hvis nogen ved, hvordan det kan blive med evt. længdeudvidelse?

Hvorfor ikke lave stående vægstolper af 15x15x1,5mm firkantrør som I skruer i gulv og loft, 15mm k-plyfa mellem stolperne og yderst skrue-lime 6mm renoveringsgips. Burde klare både køkkenvægt, klatrevæg eller hvad der kan tænkes. Total tykkelse 27mm. Det største problem i dette tilfælde burde være at finde tilstrækkeligt korte skruer, der kan klare eventuelle vægte ;)

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.