4,456 læst ·
21 svar
4k læst
21 svar
Hvordan bygge indervæggen?
Jeg er enig med dig i, at det er hurtigere og billigere, lydmæssigt skiller det måske 10 db, men den fordel mister man ved døren mest sandsynligt. Bjælkelaget, da gulvpladen skærer mellem væggene for at fjerne en del af strukturlyden. Hvis det er bærende lag, så er btg i sig selv lyddæmpende.
Overvejer i stedet for at have mellemrummet mellem reglerne, så har jeg en gipsplade, ville dette fungere?
Det ville så blive to vægge efter hinanden på række, noget at anbefale? Det kan gøres sådan uden at spartle eller behandle den klemt væg overhovedet?
Billede igen på den tiltænkte væg:http://postimg.org/image/cuh10louv/ (tænkte altså at sætte en gipsplade i stedet for mellemrummet mellem væggene).
Det ville så blive to vægge efter hinanden på række, noget at anbefale? Det kan gøres sådan uden at spartle eller behandle den klemt væg overhovedet?
Billede igen på den tiltænkte væg:http://postimg.org/image/cuh10louv/ (tænkte altså at sætte en gipsplade i stedet for mellemrummet mellem væggene).
Luftspalten der i midten gør sin nytte. Lige som vi har diskuteret i tråden før.
'Sætter du en plade der i stedet så forsvinder meningen. Så synes jeg, at du kan lave en helt almindelig væg i stedet.
Typ 13 gips, 12,5 plyft, 95 plåtregel, 95 mm mineraluld, 12,5 plyfa, 13 gips. Så har du en rigtig stabil væg.
Derudover findes der en mængde forskellige plåtreglar, lydreglar mm.. men det synes jeg er overkurs hjemme i hvert fald..
'Sætter du en plade der i stedet så forsvinder meningen. Så synes jeg, at du kan lave en helt almindelig væg i stedet.
Typ 13 gips, 12,5 plyft, 95 plåtregel, 95 mm mineraluld, 12,5 plyfa, 13 gips. Så har du en rigtig stabil væg.
Derudover findes der en mængde forskellige plåtreglar, lydreglar mm.. men det synes jeg er overkurs hjemme i hvert fald..
Tak for dit svar Östlund.
Problemet som jeg ser er, at jeg har brug for en væg, der lydisolerer så meget som muligt, og helst mere end 60db. Jeg overvejede derfor, om gipspladen ikke burde give bedre lydisolering end et luftspalte.
Ellers må det simpelthen blive den første version, som blev diskuteret i begyndelsen.
Problemet som jeg ser er, at jeg har brug for en væg, der lydisolerer så meget som muligt, og helst mere end 60db. Jeg overvejede derfor, om gipspladen ikke burde give bedre lydisolering end et luftspalte.
Ellers må det simpelthen blive den første version, som blev diskuteret i begyndelsen.
Den der oplysning "10 db", er det noget, du har belæg for, eller trak du bare et tal ud af det blå? For hvis du reducerer med 10 db blot ved at have et par cm luft inde i væggen, så er det en enorm gevinst, vel værd at betale for. Er det derimod bare noget, du gætter, er det dumt, hvis nogen skulle bygge efter det.jens71 sagde:Jeg er enig med dig i, at det er hurtigere og billigere, lydmæssigt adskiller det sig måske 10 db, men den gevinst mister man ved døren mest sandsynligt. Bjælkelaget, da gulvbelægningen skærer mellem væggene for at fjerne strukturbåren lyd til en vis grad. Er det bærelement så er btg i sig selv lyddæmpende.
Hej, du kan jo gøre som du tænker. Altså sætte en ekstra gipsplade i stedet for luftspalten. Men flyt så også den anden væg ud 13mm, så har du en luftspalte 
Se om du kan finde Gyprocs håndbog. Der står alt om vægge og lidt mere..
Skal der være så høje krav, så mener jeg, at du skal have lydfugemasse på alle regler mod loft, gulv og væg.
Finder du ikke sådan masse i byggemarkedet, så burde almindelig silikone fungere.
Se om du kan finde Gyprocs håndbog. Der står alt om vægge og lidt mere..
Skal der være så høje krav, så mener jeg, at du skal have lydfugemasse på alle regler mod loft, gulv og væg.
Finder du ikke sådan masse i byggemarkedet, så burde almindelig silikone fungere.
alt står gyproc's håndbogen.andersmc sagde:Den der opgave "10 db", er det noget du har belæg for, eller fandt du bare på et tilfældigt tal? For hvis du reducerer med 10 db blot ved at have et par cm luft inde i væggen, så er det jo en enorm gevinst, værd at betale for. Men hvis det bare er noget, du gætter på, er det dumt, hvis nogen skulle bygge baseret på det.
Klik her for at svare