Hej,

Jeg er meget ny, når det kommer til håndværk og lignende. Jeg overvejer at bygge en indervæg og er specielt interesseret i denne konstruktion: [img=http://s23.postimg.org/cuh10louv/Sk_rmavbild_2013_06_14_kl_21_53_02.jpg] da den skal lydisolere meget godt.
Kort om væggen: Dobbelt gips, "egentlig to vægge", lydisolerer ca. 60db.
Kan også ses på http://ehandbok.gyproc.se/Gyproc/GyprocHandbok/, side 202-203.

Nu undrer jeg mig lidt, forstår ikke helt billedet samt er meget ny i dette. Det hvide mellemrum mellem væggene, der skal der ikke være noget right? Men i så fald, hvordan monterer man væggen, så mineralullen / glasullen ikke falder ned mellem åbningen mellem de to vægge?

Dernæst, er det bare at køre på cc600, eller skal man også have korte tværstivere mellem stolperne? Gælder dette altid for dobbelt gips?

Jeg er meget taknemmelig for alle svar!

Det skal være tomrum mellem reglerne og isoleringen er færdigskåret til at passe mellem reglerne. Du kan altid trække en snor på reglerne i tomrummet, hvis du er bekymret for, at de skal falde ud. Kortlingerne er ikke nødvendige. I Norge skar vi også gulvpladerne i mellemrummet for at forhindre en del stomlyd, dog ikke i gulvbjælkerne i bjælkelaget. Ikke en egen opfindelse, men det stod på konstruktionsplanen.

Senest redigeret:
Helst skal du forskyde reglarne, så de ikke står overfor hinanden, har jeg hørt.

headmaster200 sagde:
Hej,

Er meget ny når det kommer til håndværk og lignende. Jeg overvejer at bygge en indervæg og er specielt faldet for denne konstruktion: [img=[link] da den skal lydisolere rigtig godt.
Kort om væggen: Dobbeltgips, "to vægge egentlig", lydisolerer ca. 60db.
Kan også ses på [link] , side 202-203.

Nu spekulerer jeg lidt, forstår ikke helt billedet og er meget ny til dette. Det hvide mellemrum mellem væggene, der skal ikke være noget, right? Men i så fald, hvordan monterer man væggen så mineraluldet / glasuldet ikke falder ned mellem gapet mellem de to vægge?

Dernæst, er det bare at gå med cc600 eller skal man også have kortlinger mellem stolperne? Gælder dette altid for dobbeltgips?

Meget taknemmelig for alle svar!
Jeg synes denne løsning ser unødvendig ud, hvis du bare skal have den som en indervæg.
Medmindre den skal være lejlighedsskel.

Mellemrummet er til for at de to vægge ikke skal sidde sammen. Det forhindrer lyd og vibrationer i at vandre gennem væggen. Isoleringen kan fastgøres med søm eller isolationsholdere.

Man kan også lave skiljevægge med stålprofiler, med samme funktion.
F.eks. en 120mm skinne, som man har 95mm stålprofiler saksede i.

http://download.rockwool.se/media/4740/841.gif

Tak for alle svar!

Bliver nok til at trække en line på reglarne så de ikke triller ud, bliver jo et pokkers arbejde hvis det skulle ske...

Forresten, skal have en dør også monteret. Jeg behøver altid en vertikal kortling mellem kortlingen over døren og tagreglar?

Forstår ikke helt, hvad du mener.

Men du skal lade dørstolperne gå fra gulv til loft.
Og reglen oven over døren skal du jo bare indstille i cc målet.

Nå, du mener den vandrette?
Den plejer man at sætte på 211-213cm fra færdigt gulv..
Hvis nu karmen er 209cm høj..

Aha, mente egentlig den vertikale stadig. Men blandede det sammen, og du besvarede nok to af mine spørgsmål der :)

Nu forstår jeg, hvad du mener med cc på den vertikale, jeg kører det fra den nærmeste regel ( dørstolpen ) eller den før? ( kan jo ikke få cc 600, hvis man kører fra dørstolpen, eller det behøves måske ikke? ).

Bygger man en lang væg med mange døråbninger, går det nogle gange ikke at undgå at få dørstolpen i målkæden.

Men i dit tilfælde, så regn ikke dørstolperne ind i cc målet. Det bliver bare besværligt, hvis man får en gipssamling midt i dørstolpen.

Det absolut mest stabile, hvis man kører et lag gips, er at få gipssamlingen over døråbningen.

headmaster200 sagde:
, ska ha en dörr också monterad. Jeg behøver altid en vertikal kortling mellem kortlingen over døren og tagreglen?
Ja, der skal du skarve gipsen.

Man får vel følelsen af, at det ville lydisolere endnu bedre, hvis reglarne var forskudt i forhold til hinanden. Da havde du desuden sluppet mellemrummet mellem reglarne.

(Du slipper desuden "trække en line". Det skal man ikke gøre, mens man snedkererer. Det virker meget godt, mens man er i gang, men bagefter ser man, hvordan det virkelig blev. :))

Tak så meget! :)
Burde kunne begynde at bygge væggen næste uge.

Har dog bemærket en ting, døren som jeg tænkte at have er 95mm dyb, og jeg vil helst kun bruge stålregler. Men finder ingen 95mm stålregler derude udover dem man skal specialbestille? Findes de ikke, eller er det bare mig der er sjusket?

Af de populære byggemarkeder finder jeg kun: http://www.beijerbygg.se/store/priv...rofiler/stålregel-er95-ergo-2985-mm-900018614 :/

Senest redigeret:
Pointen med mellemrum er, at det lydisolerer, ellers bør han bygge en enkelvæg. At forskyde reglerne på samme syll og hammarband bliver dårligere lydisolering end den væg, han kiggede på.

jens71 sagde:
Pointen med mellemrummet er, at det lydisolerer, ellers bør han bygge en enkelvæg. At forskyde reglerne på samme overligger og rem, giver dårligere lydisolering end den væg, han kiggede på.
Denne type væg, som jeg viste, hvor "2 vægge deler samme skinne" har vi bygget i flere hoteller og lejlighedskomplekser, hvor kravene er høje.
En god løsning da væggen ikke bliver så tyk, samt at man sparer meget tid ved at undgå at montere dobbelt kvenor i loft og gulv.

At det bliver bedre lydisolering hvis man har 2 remme som du beskriver, er nok marginalt.
Væggen står trods alt på samme bjælkelag og ved døråbningen får væggene også kontakt med hinanden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.