Oldboy Oldboy sagde:
Du skærer til dine 5-10 cm isoleringsstrimler, klipper til 15-20 cm brede strimler asfapap som du folder omkring "forkanten" på isoleringen og derefter presser du strimlerne ind mellem reglerne. Med eksisterende huse må man gøre det bedste muligt efter hvad der er praktisk muligt/rimeligt.
tænkte faktisk på om man kan gøre så. Takker
 
  • Synes
Oldboy
  • Laddar…
N Nygge72 sagde:
tænkte faktisk på om man kan gøre det. Takker
Løfter denne tråd igen. Da jeg fjernede nogle panelbrædder, så jeg denne konstruktion.

Regel - Bræt modsat retning regel - Regel - Bræt modsat retning regel osv

Hvorfor denne byggemetode? Er det fordi man tidligere byggede husene med de brædder, man havde, for at reducere omkostningerne, da dette lille hus ser ud som et lapstæppe med panelet, og der kan være panelstykker på 30cm sammensat, så man havde noget at fastgøre dem i. Eller har det en anden funktion?

Hvis det er for samlingernes skyld, letter det jo betydeligt for mig, da jeg kan fjerne dem og holde mig kun til reglarne i så fald.
 
Nu er jeg ikke helt med på, hvordan den nuværende konstruktion ser ud... Har du ingen billeder? Det ville gøre det væsentligt lettere at forstå, hvordan det faktisk ser ud.

Med tanke på, at det er en lille enkel bod med tynde (?) vægge, så antager jeg, at det ikke er meningen, at væggen består af mange lag med panel og regler udenpå hinanden?

For enklere bygninger plejer det at fungere at bruge det, man har liggende. Det gør jeg på vores gamle økonomibygninger. Bare man har styr på sin bygningsfysik, er der ingen problemer. Hvis ikke udseendet er så kritisk, eller det alligevel bliver en skjult konstruktion, spiller det jo ingen rolle. Det er også fint at sammensætte fx panelbrædder. De er ikke bærende, og hvis bare samlingen skråskæres, så sne og vand ikke bliver liggende/trænger ind bag panelet, fungerer det fremragende. Hvis man laver pæne præcisionsskæringer og -monteringer, bliver samlingen næsten usynlig. Hvis man vil helgardere mod, at panelenderne vrider eller buer sig forskelligt mod hinanden, fastgør man en brædderest bagved, der låser dem sammen.

Man sparer rigtig meget på arbejde og materiale, (brædder, søm, demontering, lister, vindafskærmning, maling og bemaling) ved kun at fjerne det, der er dårligt på en facade og indsætte nyt. Normalt er det jo kun underenden, der er dårlig.
 
Oldboy Oldboy sagde:
Nu er jeg ikke helt med på hvordan den nuværende konstruktion ser ud... Har du ingen billeder? Det ville lette betydeligt for at forstå hvordan det faktisk ser ud.

Med tanke på at det er en lille enkel hytte med tynde (?) vægge, så antager jeg at det ikke er meningen at væggen består af mange lag med panel og reglar udenpå hinanden?

For enklere bygninger plejer det at fungere med at bruge hvad man har liggende. Det gør jeg på vores gamle økonomibygninger. Så længe man har styr på sin bygningsfysik, er der ingen problemer. Hvis ikke udseendet er så kritisk, eller det alligevel bliver en skjult konstruktion, spiller det jo ingen rolle. Det er også fint at samle f.eks. panelbrædder. De er ikke bærende, og hvis blot samlingen snedskæres så sne og vand ikke bliver liggende/trænger ind bag panelet, fungerer det udmærket. Hvis man laver pæne præcisionsskæringer og monteringer, bliver samlingen næsten usynlig. Ønsker man at helgardere mod at panelenderne vrider eller kuperer sig forskelligt mod hinanden, fastgør man en bræddelap bagved, som låser dem sammen.

Man sparer meget på arbejde og materiale, (brædder, søm, demontering, foder, vindbeskyttelse, maling og malerarbejde) ved blot at fjerne det, der er dårligt på en facade og samle med nyt. Normalt er det jo kun nederenden, der er dårlig.
Den er bygget som en almindelig konstruktion, dvs med reglar på ca. 37-43 cc. Men imellem dem har han sat en brædde imellem (som sidder i yderkanten mod panelet) som føles som en "samlebrædde" for panelet.
 
  • Rød træfacade med en åbning, der afslører indvendige brædder og konstruktion. En skarvbræde er synlig mellem panelerne.
  • Røde facadebrædder med synlige, vertikale reglar, sammen med ekstra bræt imellem, virker som skarvbræt for panelen.
  • Byggevæg med røde panelplader med revet bræt imellem, synlige reglar og et vindue på siden.
Ja, det kunne være en samlebord til panelet. Korte panelstykker skal jo fastgøres i noget. Det kan også være, hvis noten/falsen er beskadiget, og man har brug for/ønsker at sikre, at panelet forbliver på plads.

Den bræt, der stikker op og sidder på diagonalen, kunne være ment som vindafstivning. Den er ganske vist kort og spinkel, men alligevel. Ideelt set bør der være vindafstivning i alle hjørner, og de skal gå fra tag/hammebånd til gulv/syld. (Det ses tydeligt på bindingsværkshuse.)
 
  • Synes
Nygge72
  • Laddar…
Oldboy Oldboy sagde:
Ja, det kunne være en samledrev for panelet. Korte panelstykker skal jo fæstnes i noget. Kan også være hvis not/fals er beskadiget og man behøver/vil sikre at panelet bliver på plads.

Den bræt der stikker op og sidder på diagonalen kunne være tænkt som vindafstivning. Det er ganske vist kort og spinkelt, men alligevel. Ideelt skal der være vindafstivninger i alle hjørner, og de skal gå fra tag/hammerrem til gulv/sålbænk. (Kan tydeligt ses på bindingsværkshuse.)
Tak
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.