2,837 læst ·
20 svar
3k læst
20 svar
Hvordan bør jeg gøre?
tænkte faktisk på om man kan gøre så. TakkerOldboy sagde:
Løfter denne tråd igen. Da jeg fjernede nogle panelbrædder, så jeg denne konstruktion.N Nygge72 sagde:
Regel - Bræt modsat retning regel - Regel - Bræt modsat retning regel osv
Hvorfor denne byggemetode? Er det fordi man tidligere byggede husene med de brædder, man havde, for at reducere omkostningerne, da dette lille hus ser ud som et lapstæppe med panelet, og der kan være panelstykker på 30cm sammensat, så man havde noget at fastgøre dem i. Eller har det en anden funktion?
Hvis det er for samlingernes skyld, letter det jo betydeligt for mig, da jeg kan fjerne dem og holde mig kun til reglarne i så fald.
Nu er jeg ikke helt med på, hvordan den nuværende konstruktion ser ud... Har du ingen billeder? Det ville gøre det væsentligt lettere at forstå, hvordan det faktisk ser ud.
Med tanke på, at det er en lille enkel bod med tynde (?) vægge, så antager jeg, at det ikke er meningen, at væggen består af mange lag med panel og regler udenpå hinanden?
For enklere bygninger plejer det at fungere at bruge det, man har liggende. Det gør jeg på vores gamle økonomibygninger. Bare man har styr på sin bygningsfysik, er der ingen problemer. Hvis ikke udseendet er så kritisk, eller det alligevel bliver en skjult konstruktion, spiller det jo ingen rolle. Det er også fint at sammensætte fx panelbrædder. De er ikke bærende, og hvis bare samlingen skråskæres, så sne og vand ikke bliver liggende/trænger ind bag panelet, fungerer det fremragende. Hvis man laver pæne præcisionsskæringer og -monteringer, bliver samlingen næsten usynlig. Hvis man vil helgardere mod, at panelenderne vrider eller buer sig forskelligt mod hinanden, fastgør man en brædderest bagved, der låser dem sammen.
Man sparer rigtig meget på arbejde og materiale, (brædder, søm, demontering, lister, vindafskærmning, maling og bemaling) ved kun at fjerne det, der er dårligt på en facade og indsætte nyt. Normalt er det jo kun underenden, der er dårlig.
Med tanke på, at det er en lille enkel bod med tynde (?) vægge, så antager jeg, at det ikke er meningen, at væggen består af mange lag med panel og regler udenpå hinanden?
For enklere bygninger plejer det at fungere at bruge det, man har liggende. Det gør jeg på vores gamle økonomibygninger. Bare man har styr på sin bygningsfysik, er der ingen problemer. Hvis ikke udseendet er så kritisk, eller det alligevel bliver en skjult konstruktion, spiller det jo ingen rolle. Det er også fint at sammensætte fx panelbrædder. De er ikke bærende, og hvis bare samlingen skråskæres, så sne og vand ikke bliver liggende/trænger ind bag panelet, fungerer det fremragende. Hvis man laver pæne præcisionsskæringer og -monteringer, bliver samlingen næsten usynlig. Hvis man vil helgardere mod, at panelenderne vrider eller buer sig forskelligt mod hinanden, fastgør man en brædderest bagved, der låser dem sammen.
Man sparer rigtig meget på arbejde og materiale, (brædder, søm, demontering, lister, vindafskærmning, maling og bemaling) ved kun at fjerne det, der er dårligt på en facade og indsætte nyt. Normalt er det jo kun underenden, der er dårlig.
Den er bygget som en almindelig konstruktion, dvs med reglar på ca. 37-43 cc. Men imellem dem har han sat en brædde imellem (som sidder i yderkanten mod panelet) som føles som en "samlebrædde" for panelet.Oldboy sagde:
Nu er jeg ikke helt med på hvordan den nuværende konstruktion ser ud... Har du ingen billeder? Det ville lette betydeligt for at forstå hvordan det faktisk ser ud.
Med tanke på at det er en lille enkel hytte med tynde (?) vægge, så antager jeg at det ikke er meningen at væggen består af mange lag med panel og reglar udenpå hinanden?
For enklere bygninger plejer det at fungere med at bruge hvad man har liggende. Det gør jeg på vores gamle økonomibygninger. Så længe man har styr på sin bygningsfysik, er der ingen problemer. Hvis ikke udseendet er så kritisk, eller det alligevel bliver en skjult konstruktion, spiller det jo ingen rolle. Det er også fint at samle f.eks. panelbrædder. De er ikke bærende, og hvis blot samlingen snedskæres så sne og vand ikke bliver liggende/trænger ind bag panelet, fungerer det udmærket. Hvis man laver pæne præcisionsskæringer og monteringer, bliver samlingen næsten usynlig. Ønsker man at helgardere mod at panelenderne vrider eller kuperer sig forskelligt mod hinanden, fastgør man en bræddelap bagved, som låser dem sammen.
Man sparer meget på arbejde og materiale, (brædder, søm, demontering, foder, vindbeskyttelse, maling og malerarbejde) ved blot at fjerne det, der er dårligt på en facade og samle med nyt. Normalt er det jo kun nederenden, der er dårlig.
Ja, det kunne være en samlebord til panelet. Korte panelstykker skal jo fastgøres i noget. Det kan også være, hvis noten/falsen er beskadiget, og man har brug for/ønsker at sikre, at panelet forbliver på plads.
Den bræt, der stikker op og sidder på diagonalen, kunne være ment som vindafstivning. Den er ganske vist kort og spinkel, men alligevel. Ideelt set bør der være vindafstivning i alle hjørner, og de skal gå fra tag/hammebånd til gulv/syld. (Det ses tydeligt på bindingsværkshuse.)
Den bræt, der stikker op og sidder på diagonalen, kunne være ment som vindafstivning. Den er ganske vist kort og spinkel, men alligevel. Ideelt set bør der være vindafstivning i alle hjørner, og de skal gå fra tag/hammebånd til gulv/syld. (Det ses tydeligt på bindingsværkshuse.)
TakOldboy sagde:
Ja, det kunne være en samledrev for panelet. Korte panelstykker skal jo fæstnes i noget. Kan også være hvis not/fals er beskadiget og man behøver/vil sikre at panelet bliver på plads.
Den bræt der stikker op og sidder på diagonalen kunne være tænkt som vindafstivning. Det er ganske vist kort og spinkelt, men alligevel. Ideelt skal der være vindafstivninger i alle hjørner, og de skal gå fra tag/hammerrem til gulv/sålbænk. (Kan tydeligt ses på bindingsværkshuse.)
Klik her for at svare


