Hej, har en toilet/bruserbygning ved hytten, som har brug for lidt renovering. Da denne skal fjernes senere, vil jeg ikke bruge mange penge eller arbejde på den. Men jeg skal skifte panel på den, da det nuværende har tørret så meget, at det begynder at slippe.
Jeg vil udføre alt arbejde udefra, dvs. ikke røre indvendigt.
Det, jeg ønsker at gøre, er at lægge lidt isolering både for at beskytte vand om vinteren, men også holde varme ude om sommeren, da det altid bliver en sauna.
Jeg kan se i sprækkerne, at den i dag kun består af indvendigt panel - Regler - Udvendigt panel. Dvs. ingen isolering eller vinddug osv.
Det betyder også, at fugten i dag forsvinder gråt. Brusebad ud, fordi den er utæt, så mit arbejde skal bevare denne funktion, så fugt ikke bliver lukket inde i bygningen og begynder at mugne.
Så hvordan gør jeg på den bedste, enkleste, billigste måde for at få lidt isolering og nyt panel derhen? Dvs. de forskellige lag
Tak på forhånd
Jeg vil udføre alt arbejde udefra, dvs. ikke røre indvendigt.
Det, jeg ønsker at gøre, er at lægge lidt isolering både for at beskytte vand om vinteren, men også holde varme ude om sommeren, da det altid bliver en sauna.
Jeg kan se i sprækkerne, at den i dag kun består af indvendigt panel - Regler - Udvendigt panel. Dvs. ingen isolering eller vinddug osv.
Det betyder også, at fugten i dag forsvinder gråt. Brusebad ud, fordi den er utæt, så mit arbejde skal bevare denne funktion, så fugt ikke bliver lukket inde i bygningen og begynder at mugne.
Så hvordan gør jeg på den bedste, enkleste, billigste måde for at få lidt isolering og nyt panel derhen? Dvs. de forskellige lag
Tak på forhånd
Afhænger lidt af, hvor længe det skal stå, men i princippet er det vel bare at sætte asfapapp mod indersiden, derefter fylde med isolering, så asfapapp og så panel.
Hvis det ikke findes, er det passende at lave et hul og montere en ventil i væggen.
Udgå fra, at væggen/isoleringen ikke bliver tykkere end 95 mm. Så kan fugt vandre relativt enkelt begge veje uden at blive indelukket for længe, så der dannes skimmel.
Udgå videre fra, at der ikke tages brusebad/sprøjtes vand på væggen på indersiden.
Hvis det ikke findes, er det passende at lave et hul og montere en ventil i væggen.
Udgå fra, at væggen/isoleringen ikke bliver tykkere end 95 mm. Så kan fugt vandre relativt enkelt begge veje uden at blive indelukket for længe, så der dannes skimmel.
Udgå videre fra, at der ikke tages brusebad/sprøjtes vand på væggen på indersiden.
Nej mere end 95mm bliver det ikke. Hvilken funktion fylder asfapappen så, og hæfter man bare fast den i de eksisterende regler?Oldboy sagde:
Afhænger lidt af, hvor længe det skal stå, men i princippet er det vel bare at sætte asfapap mod indersiden, derefter fylde med isolering, derefter asfapap og så panel.
Hvis det ikke er der, er det passende at lave et hul og montere en ventil i væggen.
Forudsætter at væggen/isoleringen ikke bliver tykkere end 95 mm. Så kan fugt vandre relativt let i begge retninger uden at blive indelukket for længe, så der dannes skimmel.
Forudsætter yderligere, at der ikke tages brusebad/sprøjtes vand på væggen indvendigt.
Vand fra bruseren er i kabine, så derfra er der intet vand, og ventiler sætter jeg jo, som jeg vil.
Tænkte på Hunton Nativo som isolering måske, da den skal tillade fugt at passere. Men så kan man vel sætte almindelig Bison vindduk uden for isoleringen med sømmelægte som luftspalte, eller?
Den vindtætner, så isoleringen gør nogen nytte. Den slipper fugt igennem, men ikke vind/træk. Hæfte op går fint.N Nygge72 sagde:
Vinddug gør samme job som asfapappen, så det er hip som hap. (Isoleringen skal være vindtæt på begge sider, da ingen side er vindtæt i sig selv.)
Du kan bruge hygroskopisk celluloseisolering, men det er billigere med almindelig glasuld, om end det er ubehageligere at arbejde med.
Men lader almindelig glasuld fugten vandre igennem?Oldboy sagde:
Den vindtætter så isoleringen gør noget nytte. Den lader fugt slippe igennem, men ikke vind/træk. Hæfte op går fint.
Vinddug gør samme arbejde som asfaltpap, så det er hip som hap. (Isoleringen behøver at være vindtættet på begge sider da ingen side er vindtæt i sig selv.)
Du kan bruge hygroskopisk celluloseisolering, men det er billigere med almindelig glasuld, om end ubehageligere at arbejde med.
Oldboy sagde:
Aha, det vidste jeg ikke. Troede det var kun de "naturlige", der lod fugten passere igennem.Oldboy sagde:
Mineraluld er næppe tæt, det er derfor huse, der bygges med mineraluld, også bygges med indvendig dampspærre (plast) for at undgå, at fugt trænger ud i væggen og kondenserer, når den afkøles.N Nygge72 sagde:
Hygroskopisk betyder evne til at absorbere og afgive fugt. Det skulle give en lignende evne som træet i ramme og panel til at håndtere fugt; hvis det bliver fugtigt, skal det kunne tørre ud igen. Mineralulden har dårligere egenskaber til at tørre ud, hvis den først er blevet fugtig (hvilket som sagt forsøges undgået ved hjælp af plast).
Med det sagt er det helt muligt, at mineralulden fungerer i dit tilfælde. Specielt som en kortsigtet, billigere løsning. Ventilationen bliver nok vigtig uanset hvad, bruseniche uden tætningslag lyder som en høj risiko for fugtproblemer.
Senest redigeret:
Jeg overvejer, om man skal sætte nye reglar i det lille hus. Da det er bygget med tyndere reglar og ingen standard cc mål sammenlignet med, hvad man normalt bygger med i dag, og da de gamle vinduer også skal udskiftes, overvejer jeg, om man muligvis skal sætte nye, tykkere reglar. Kan man så skrue dem fast med vinkeljern/skråskrue og derefter bare kappe de gamle, når de nye er på plads, eller er der nogen risiko ved det?
Dette er bare en lille "kubus" på cirka 2x3,5m eller lignende med meget lidt hældning på taget. Bæres oppe af 6 sokler (3 på hver side)Oldboy sagde:
Afhænger alligevel af, hvordan hammarband og syll/bærende bjælke er udført/dimensioneret. Men visst, det er et lille (let?) tag, som selv med Dalarnas snezone ikke bør blive så tungt. Dog bliver man lidt skeptisk over for konstruktionen, når du ønsker at forbedre væggen pga. spredte og svage vægstolper?
Det er mere fordi jeg vil have nuværende standard. Det har stået stabilt de 15 år, jeg har haft det, trods nogle gange store snemængder. Så egentlig penge ud af vinduet, hvis jeg skifter stolperne sandsynligvis. Men isolering og ny facade er nødvendigt.Oldboy sagde:
Afhænger stadig af, hvordan hammarbånd og syll/bærende bjælke er udført/dimensioneret. Men selvfølgelig, det er et lille (let?) tag, som selv med Dalarnas snezone ikke bør blive så tungt. Dog bliver man lidt skeptisk overfor konstruktionen, når du vil forbedre væggen på grund af spredte og svage vægstolper?
Hvor vigtig er vindpappen på indersiden af dette? Har kigget på reglerne bagved lidt, og huset er bygget med dobbelte regler, som ikke har mere end 5-10 cm mellemrum, dvs. ikke mulighed for at hæfte pappen ved disse, så er der et mellemrum på ca. 50 cm, så kommer disse dobbelte regler igen.
Det føles som om man enten må undvære pappen, hvis den ikke er så vigtig, eller lave nye regler, hvis den skal være der.
Det føles som om man enten må undvære pappen, hvis den ikke er så vigtig, eller lave nye regler, hvis den skal være der.
Du skærer dine 5-10 cm isoleringsstrimler, klipper 15-20 cm brede strimler asfapapp som du folder om "forkanten" på isoleringen og derefter trykker du strimlerne ind mellem reglerne. Med eksisterende huse må man gøre det bedste muligt efter hvad der er praktisk muligt/rimeligt.