Hvordan går man frem for at bøje (basa) en gulvlist?
Jeg har denne sokkel http://www.bauhaus.se/sockel-furu-15x95x2400mm-2698.html.
Og I kan se på det vedhæftede billede, hvordan det ser ud hjemme hos mig.

Jeg har spurgt hos Bauhaus, hvor jeg købte soklen, og også i andre byggemarkeder, men ingen ser ud til at vide noget om dette.

Er der nogen her, der har viden om dette og som har tips til fremgangsmåde for at få det flot?

Taknemmelig for svar:)

• Hjørnet af en hvid væg med afrunding mod et trægulv.
Hej,
Det der ser ikke let ud. Jeg har ingen praktisk erfaring, har bare kigget lidt på teorien.
Du kan lægge listen i et afløbsrør, som du fylder med damp. Det skal ligge i dampen i 1t/tomme, så 12mm burde være nok med 30 min.

Træ tåler ikke trækbelastning, når man dampbøjer, presser man træet sammen. Klassiske bøjede træstole laves ved hjælp af stålbånd, som sørger for, at træet kun presses sammen.

Det første du skal gøre er en form, som du kan bøje listen i. Så er det bare at gøre som magnu siger. Dampkoge for derefter at bøje træet.

S
dampkogning ødelægger maling, så sørg for at det er umalet

Tak for svarene. Farven spiller ingen rolle, da jeg alligevel spartler og maler alle lister efter montering for at dække sømplugger og samlinger.

Det jeg er lidt bekymret for, er om profileringen på listen vil se mærkelig ud, når man har bøjet den. Men jeg har ikke så mange alternativer, så det er vel bare at køre på.

Den meget gamle (flade) liste, der sad der før, var skåret over hele bagsiden på denne måde: vvvvvvv. Sandsynligvis for at lette bøjningen. Er det noget, der kan hjælpe i mit tilfælde?
Måske lidt svært at udføre på denne profilerede liste, som har tyndt materiale på den øvre halvdel?

Ikke svar på dit spørgsmål, men hvis jeg tolker billedet korrekt, så har du ikke meget afstand mellem parketten og væggen... Ikke bange for at gulvet rejser sig?

Har mindst 10mm overalt

På billedet du viste, så de ud til at ligge tættere.

Japp men det gør det ikke irl

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.