Hvordan går det Justus? Får du noget frem?

Bedste svar

Hvis man kan gå ud fra, at bjælken ikke skal håndtere nogen tagbelastninger (hvilket jeg ikke ved) men kun bjælkelagsbelastning fra loftsetagen samt tagbelastning fra verandaen, så bør en 4 m lang limtræsbjælke have dimensionen 90x450. 190x360 har samme kapacitet. Jeg har regnet med en udspredt belastning på 19,75 kN/m. Selv ville jeg foretage en ordentlig opmåling først.

Har jo ikke den plads under verandaebjælkerne, kun ca. 15cm. Eller kan man bolte i bjælkerne på siden af limtræsbjælken?

Du kan bruge en form for kraftigt smedjebeslag, en slags forstørret bjælkesko. Gå til en smed eller et mekanisk værksted.

Kanon! Og hvor meget ringere er en egengjord balk, fx 8x45x195?

Hvad står 8 for?

8 stykker for at få 195x360

Jeg er ingen ekspert på at fremstille limtræ, men hvis du bruger C 24 træ og en passende type lim og kan sætte det under ordentligt pres, bør forskellen ikke være så stor. Men det kræver en hel del tvang/limknektar.

Skruelim? Eller bliver det værre?

Skruelim synes jeg ikke er et alternativ, når du har så mange lameller. Hvis du bruger dimensionshøvlet træ, bør du kantsave brædderne først, så du ikke får nogle runde hjørner i konstruktionen.

Ja. Jeg tror ikke de, som du har brug for, findes at købe færdige.

Hvor kraftige har jeg brug for?

Gå til et mekanisk værksted og præsenter problemet. Vis billeder af dine verandabjælker og sig, at du vil have forstørrede bjælkesko, der skal tåle mindst 15 kilonewton (ca. 1500 kg).

J justusandersson sagde:
Jeg er ingen ekspert i at fremstille limtræ, men hvis du bruger C 24 træ og en passende type lim og kan sætte det under ordentlig pres, bør forskellen ikke være så stor. Men det kræver en del tvinger/limknektar.
Hvor tæt bør man sætte knektarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.