Spurgte kommunen for flere år siden, og de havde ingen tegninger.

Hvilken kommune er det?

Kommunen har sandsynligvis tegninger i deres papirsarkiv, men er uvillige til at finde dem frem. -Orden i arkiverne varierer ret meget mellem kommunerne.

En konstruktør kan sikkert se ret godt, hvilken type konstruktion huset er bygget af ved inspektion på stedet.
-Konstruktøren kan måske også lægge mere pres på kommunen, hvis der alligevel skulle findes tegninger.

Nogen konstruktør vil vi ikke blande ind, så havde jeg jo ikke spurgt her. Så overdimensionerer vi hellere, eller gør åbningen mindre.

• Synes
Ante F
  • Laddar…
Findes der badeværelse på overetagen? Tunge fliser på gulv og væg og et bjælkelag som går "korte vejen", altså oppefra og ned i tegning? Kan blive stor last på langsiden ved hoveddøren...

Sockerhög Sockerhög sagde:
Findes der badeværelse på overetagen? Tunge fliser på gulv og væg og et bjælkelag som går "korte vejen", altså oppefra og ned på tegning? Kan blive stor belastning på langside ved hoveddør...
Kun etagen på tegningen som er indrettet. Ovenover er kun loft og under er kælder.

• Synes
Sockerhög
  • Laddar…
Det spiller ret stor rolle, hvilken type kommune det er. Byer har haft kravet at holde styr på byggetilladelser siden 1874. Landkommuner først siden 1947. Et eksteriørfoto kan sige en del.

Dette er på landet

Her er billede af, hvordan det ser ud under taget på verandaen. Hvis det kan hjælpe noget. De to ydre bjælker er 50x155 og den midterste er 70x155.

• Trækonstruktion under veranda tag med tre bjælker, to ydre 50x155 og en midterste 70x155, samt synlige isoleringsmaterialer og en rund lampe.
Billedet viser, at verandataget til halvdelen hviler på den aktuelle vægdel. Hvis man skal kunne beregne en bjælkedimension med nogen nøjagtighed, kræves en detaljeret beskrivelse af forholdene. Eftersom du mangler tegninger, er der to alternativer. Det ene er, at du måler huset op og med støtte af det laver egne tegninger. Det andet er, at du med fotos (interiørt og eksteriørt) kan dokumentere virkeligheden, så man kan forstå, hvordan det er bygget. Eller en kombination af begge alternativer.

• Synes
Olivia0001
  • Laddar…
Sig præcis hvad jeg skal tage billeder af, så ordner jeg det. Har målt en masse gennem årene, men måske ikke det der behøves her.

Helst vil jeg gerne se plantegninger over stueetagen og kvist samt sektion (gennemskæring) gennem hele huset i den aktuelle tilstand. Derudover fotos, indefra på kvisten som viser kvisten, og udefra som viser facaden over verandaen.

Nogle andre tegninger end det, som jeg har postet, findes ikke. Loftet har kun en trappe op og så en kvist. Væggen bestod fra begyndelsen af tretex, råspont 17mm, planker 65mm og panel. Nu sidder der yderligere 95mm-regler på indersiden og dobbelte 45mm-regler på ydersiden. Taget en masse billeder af det meste, hvis der er noget, der mangler eller skal forklares, så sig til.

• Takkupa under renovering med väderbitet träpanel och taktegel mot molnig himmel.
  • Loftsrum under renovering med udsigt gennem vindue. Væggene er træbeklædte med synlige elinstallationer, og rummet er fyldt med værktøj og materialer.
  • Trappeopgang med osb-vægge, fragmenter af opbevaringskasser, et vindue og en lyserød spand ved siden af tøj og andet tilbehør.
  • Væg og tagkonstruktion med råspont og planker i et loftsrum, set fra skrå vinkel.
  • Loftsrum med synlig trævæg og tagkonstruktion, opbevaring af genstande.
  • Loft med synlige træbjælker og tagbrædder, muligvis på et renoveringsprojekt. Mørkt rum med få lysstråler i baggrunden.
  • Loftkonstruktion med synlige træbjælker og plader i forskellige vinkler, der viser tagets inderside og understøttende strukturer.
  • Åben trævæg med synlige lag af træ, isolering og planker, viser konstruktionens sammensætning i et byggeprojekt.
Jeg havde tænkt, at du skulle lave tegningerne selv... Billederne viser alligevel, at en stor del af taglasten går ved siden af afvekslingen. Jeg vil nok overveje det en dag.

:)

• Diagram over byggeprojekt med blå baggrund, rektangulær form og markeringer ved toppen og midten.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.