10,863 læst ·
58 svar
11k læst
58 svar
Hvordan beregner jeg, hvilken limtræsbjælke der er nødvendig?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så du kan se, at limet trænger ud fra alle fugerne. Måske 30-40 cm mellemrum. Bruger du noget stift materiale mellem limknekt og det limede, kan afstanden øges.
8 stk 45x195-reglar købt sammen med 8 stk 120x500-tvinger. Hvilken lim skal jeg bruge?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er ikke min gren. Privat har jeg brugt PU-lim til en bjælke til udendørsbrug. Der fungerede det meget godt, men om det er bedst i dit tilfælde, ved jeg ikke.
Jeg sidder og grubler over, hvordan jeg skal understøtte væggen, når jeg river ned, indtil jeg kan få op bjælken. Det er stående planker så langt øjet rækker. På indersiden er loftet sænket, og jeg kan ikke komme til nogen tagspær, og på ydersiden er der jo kun bjælkerne til verandataget.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du kan bolte noget fast i plankerne, som du kan sætte stempel i. Uden sne bliver belastningerne ikke helt så store.
Tips til hvordan jeg får elrør gennem, når limtræsbjælken er oppe? 195mm er tykt at bore igennem...
Løste det hele ved at pille lidt af loftet ned, så nu er det stampet og klar til nedrivning. Bjælken ligger i garagen og venter på nogle stærke karle, der kan hjælpe mig med at bære den ind.
Bjælken er 60 cm bredere end hvad åbningen skal være, så jeg havde tænkt mig at lægge den op på 30 cm på hver side. Hvor meget højere skal rummet være for at en bjælke på >100 kg kan lirke 30 cm ind? Er 1 cm nok eller bliver det umuligt at få den ind?
Bjælken er 60 cm bredere end hvad åbningen skal være, så jeg havde tænkt mig at lægge den op på 30 cm på hver side. Hvor meget højere skal rummet være for at en bjælke på >100 kg kan lirke 30 cm ind? Er 1 cm nok eller bliver det umuligt at få den ind?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
1 cm spil må da være fuldt tilstrækkeligt, hvis du kan få bjælken op til den rette højde og ikke behøver at holde den med hånden.
Spiller det nogen rolle, hvordan jeg fastgør vinkeljernene? Kan jeg fastgøre dem på siden af tagbjælkerne, så jeg kan gøre det efter, at bjælken er sat op? Skal de sidde på kortsiden af bjælkerne, skal jeg måle og fastgøre dem i bjælken, før den løftes op.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg kan ikke se, at det spiller nogen rolle.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur räknar man ut infästning för takbjälkar mot ryggåsen / ryggåstak?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur beräknar man byggnadshöjd för byggnad utan tak?
Bygglov -
Hur räknar mäklare ut förbrukningen?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur räknar man ut skatten vid försäljning
Juridik