5,473 læst ·
19 svar
5k læst
19 svar
Hvordan bedst blokere et kældervindue?
Googlet, og det lader til ikke at være betonhuldsten. (Hvis betonhuldsten indebærer blokke af beton med hulrum i?)B BSOD sagde:Er det betonhuldsten?
Spontant har jeg meget svært ved at tro, at man får problemer med bæreevnen, hvis man installerer et 100 mm hul, men jeg er ingen konstruktør.
Vi har omtrent det samme. Jeg har boret huller til skorsten, kulvert og afløb gennem sådan en væg. Lidt besværligt. Enten bruger man en diamant-hulsav med den rette diameter. Disse er ret dyre (kan måske lejes?) eller også borer man i en cirkel med et mindre betonbor og banker indholdet ud med en hammer og pudser til sidst, så det får den rette finish.
Det er jo muligt at sætte et lidt mindre vindue, så du får plads med en ventilator ved siden af eller ovenfor vinduet, hvis man skal udskifte det.
Det vi har ligner solid beton blandet med småsten. 30'er hus.
Det lyder hårdt at bore hul i!
Så ville jeg nok have skiftet til et lidt mindre vindue og fikset ventilation ved siden af/over vinduet... eller...
Måske kan du tjekke, hvad det koster at få en virksomhed til at bore hul i væggen? På arbejdet borer vi nogle gange igennem massive betonvægge for diverse gennemboringer. Ved ikke om vi har gode aftaler, men det plejer at være typisk 3-4 tusind per hul (omkring 100-150mm).
Så ville jeg nok have skiftet til et lidt mindre vindue og fikset ventilation ved siden af/over vinduet... eller...
Måske kan du tjekke, hvad det koster at få en virksomhed til at bore hul i væggen? På arbejdet borer vi nogle gange igennem massive betonvægge for diverse gennemboringer. Ved ikke om vi har gode aftaler, men det plejer at være typisk 3-4 tusind per hul (omkring 100-150mm).
Tak! Ja, det er to gode forslag - enten lille vindue + ventilator eller behold det store vindue og bore hul (med hjælp fra firma). Lyder ikke helt umuligt prismæssigt. Tak!B BSOD sagde:Det lyder besværligt at bore hul i!
Så ville jeg nok have skiftet til et lidt mindre vindue, og fikset ventilation ved siden af/ovenover vinduet.... eller...
Måske kan du tjekke, hvad det koster at få et firma til at bore hul i væggen? På arbejdet plejer vi nogle gange at bore gennem massive betonvægge til diverse gennemføringer. Ved ikke om vi har gode aftaler, men det plejer at være typisk 3-4 tusinde per hul (omkring 100-150mm).
Medlem
· Stockholm
· 1 022 indlæg
køb et nyt isoler 3-lags glas med indbygget spalteventil eller hulventil. Nyt vindue og ventilation. Alle glade. Ville aldrig få den idé at sætte et vindue i en kælder, som desuden var så fint.
Slutter mig til dem, der ikke ville mure vinduet til. Køb et nyt med spalteventil eller brug i det mindste glasbetonblokke, hvis du absolut skal mure til, så der i det mindste stadig er noget lysindfald.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur svårt är det att sätta in FTX själv egentligen?
Ventilation -
Sätta igen hörn
Fasad -
Sätta igen ventilerad takfot?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Tre spørgsmål om at lukke den indvendige kældertrappe
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Sätta igen spaltventil och ersätta med väggventil
Ventilation